newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המאבק מספר אחת של אגודת הסטודנטים בת"א: לכלוא סרבנים חרדים

לא הזכות לקורת גג. לא האלימות המשטרתית. לא מתווה הגז. לא רצח נשים. לא הומופוביה. אגודת הסטודנטים בתל אביב משביתה את הלימודים רק כדי שעוד חרדים ילכו לצבא. ואולי: כדי שהיו"ר תוכל לרוץ לכנסת

מאת:

אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב, בהובלת היו"ר ענבר הוכברג, תשבית היום את הלימודים באוניברסיטה למשך שעה וחצי במחאה על ביטול חוק "השוויון בנטל", שנחשב לאחד מההישגים הפרלמנטריים העיקריים שהצליחה להעביר מפלגת "יש עתיד" בכנסת הקודמת. השבתת הלימודים מתקיימת בתמיכתם של הסגל הבכיר, הזוטר והמנהלי של האוניברסיטה, ש"רואים חשיבות במעורבות סטודנטיאלית בסוגיות מרכזיות בחברה הישראלית", כפי שכתבו במייל שנשלח לסטודנטים.

כך, למשך שעה וחצי, תשבית אגודת הסטודנטים את הלימודים לטובת "הפגנת ענק", בנוכחות מי אם לא ח"כ עופר שלח מסיעת "יש עתיד". בהפגנה צפויים למחות מאות סטודנטים וסטודנטיות על הנושא שבעיני האגודה הוא הנושא החברתי והאי שוויוני הכי בוער בחברה בישראל היום והוא ביטול סנקציות פליליות על סרבני גיוס חרדים מעל לגיל 21.

תחשבו רגע על עצמכם ועצמכן, בתור סטודנטים בעבר או סטודנטיות בהווה: האם נושא ביטול הסנקציות הפליליות על סרבני גיוס חרדים מעל לגיל 21 נמצא ברשימת עשרת הנושאים החברתיים החשובים ביותר שלכן? כנראה שלא. ומה לגבי רשימת חמישים הנושאים או אפילו רשימת מאה הנושאים? אנחנו די בטוחות שאם היו נשאלים הסטודנטים הלומדים באוניברסיטת תל אביב על איזה נושא יהיו מוכנים להשבית את הלימודים ולצאת להפגין, כנראה שאף סטודנט או סטודנטית לא היו בוחרים לצאת להפגין נגד ביטול סנקציות פליליות על סרבני גיוס חרדים מעל לגיל 21.

לא מאבק על קורת גג כזכות יסוד לכולן, לא מאבק נגד אלימות משטרתית כלפי יוצאי אתיופיה, לא מאבק נגד מתווה הגז והשתלטות טייקונים על משאבי טבע – מה שדחוף עכשיו זה להכניס חרדים לכלא.

> הצצה נדירה: מה קורה לילדים שלנו מאחורי דלת הכיתה?

הפגנת סטודנטים נגד רפורמה בלימודים, 2007 (יותם רונן / אקטיבסטילס)

הפגנת סטודנטים נגד רפורמה בלימודים, 2007 (יותם רונן / אקטיבסטילס)

רק אתמול נרצחו עוד שתי נשים ברמלה, בשבוע שעבר נרצחה צעירה בת 20 ביפו, בתחילת החודש סוהא מנצור מטייבה ובחודש שעבר נרצחה סלמלק טסרה בנתניה. שש נשים נרצחו רק בחודש ספטמבר, כשגופתה של אחת מהן נמצאה שרופה! לפחות 20 נשים נרצחו ב-2015 בידי גברים, אך האם תשבית האגודה את הלימודים ותקרא לסטודנטים להפגין נגד אלימות כלפי נשים? תגייס פעילים ופעילות לנושא? תפרסם כרזות ברחבי הקמפוס שימומנו מדמי החבר לרגל קמפיין בזק בחודש בו נציין את יום המאבק הבינלאומי לאלימות נגד נשים?

האגודה גם קראה לסטודנטים וסטודנטיות להגיע למצעד הגאווה בירושלים, אבל האם היא השביתה את הלימודים לאחר ששירה בנקי ז"ל נרצחה ושישה צועדים וצועדות נדקרו, או כאשר בוועדת החקירה לא נמצא שום אשם?

הסטודנטים מתנגדים

מחאת אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב משתמשת בשיח של הפרד ומשול, שמסית כנגד ציבור החרדים והערבים, שמשתמש במושגים כמו "שוויון" ו"נטל" באופן מעוות ומציג מצג שווא שבו דווקא מי שנהנים מכל הפריווילגיות האפשריות הם הנגזלים והנפגעים.

חבל שאגודת הסטודנטים בראשותה של הוכברג מתייצבת לצד עוד קמפיין של הסתה נגד הציבור החרדי, שמציג אותו ככזה שצריך "לתקן" ולהפוך אותו לישראלי הנורמטיבי בן דמותם של מפלגת "יש עתיד" והשמאל הציוני.

לאחר פרסום ההפגנה התמלא דף הפייסבוק של האגודה בביקורות מימין ומשמאל על השבתת הלימודים, תוך האשמות על אינטרסים מפלגתיים מצד האגודה והעומדת בראשה. ביקורות רבות נשמעו מצד הסטודנטים על הליך קבלת ההחלטה על היציאה להפגנה בהצבעה של נציגי האגודה, אשר נבחרו מבלי לדעת את דעתם הפוליטית. בנוסף, צפויה גם הפגנת נגד קטנה של "מסרבות ומשתמטות".

הגדילה לעשות סטודנטית חביבה וחריפה במיוחד כשרשמה "כל כך הרבה סוגיות שקשורות לאי שוויון קיימות בחברה הישראלית, ומשום מה דווקא מחאת יאיר לפיד, שתנגוס עוד יותר בתקציב המדינה ולא תועיל בדבר מלבד פמפום תחושת צדקנות, נבחרה כעילה להשבתת לימודים. מי שרוצה להפגין יכול לעשות זאת, אבל אל תשביתו את הלימודים בשמי ובשם אג'נדה שלא כולם חולקים אתכם. מה שיפה זה שבזמן שרבים מאתנו עסוקים במחאת הגז, האגודה מציעה לי הטבות בתדלוקים בתחנות 'דלק' של תשובה…"

בעוד שבמקומות אחרים בעולם הסטודנטים הם כוח מניע למהפכות חברתיות ואמיצות, אין בארץ הנהגה פוליטית סטודנטיאלית שמטרתה לקדם שינויים עמוקים שישפיעו על החברה כולה, ותפקידי יו"ר האגודה או יו"ר התאחדות הסטודנטים מהווים בעיקר תחנה אחת לפני ריצה לכנסת על טיקט ח"כים צעירים במפלגות השונות.

נותר רק לקוות שיתקיימו דיונים פוליטיים חשובים ומעמיקים בקרב סטודנטים שידרשו מהאגודות השונות ומהתאחדות הסטודנטים להשתמש במשאבים ובכוח שלהן כדי להוביל שינויים חברתיים ולהיאבק קודם כל עבור תיקון אי שוויון בזכויות, ולא עבור סנקציות פליליות כחובות.

> שיעור בלוגיקה של התנועה ששמה "המחנה הציוני"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf