newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איילת שקד מתנגדת למימון זר? בדיחה טובה

ממשלת ישראל והשרה שקד דווקא מעוניינות מאוד במעורבות כספית בין-לאומית שתפטור את ישראל ממחויבותה לרווחתם הבסיסית של הפלסטינים בשטחים. מדובר בפרוייקטים בעלות מיליארדי שקלים, פי כמה מאות מכל הסיוע לארגוני החברה האזרחית גם יחד

מאת:

כותב אורח: דרור אטקס

הכביש בין הכפרים ביזאריה ודיר שארף מצפון לשכם היה פעם צר ומשובש. לא עוד. גם הכביש ההיסטורי המחבר בין רמאללה ושכם היה במצב לא משהו, עד שחלקים שונים שלו הורחבו והוא נסלל מחדש. כיום מדובר בכבישים מורחבים ומשודרגים שחוויית הנסיעה בהם דומה לחוויית הנסיעה בכבישים המובילים אל ההתנחלויות ובתוכן. כבישים אלו אינם אלא מספר דוגמאות מתוך כמה עשרות קטעי כבישים הפזורים ברחבי הגדה המערבית, ששודרגו ושופצו בשנים האחרונות.

חדשות טובות גם לתושבי הכפר חוסאן ממערב לבית לחם: שדה מוקשים ירדני בן כחמישים שנה, הממוקם כמה עשרות מטרים מדרום לבתי הכפר, מפונה בימים אלו, וכך יוכלו תושבי הכפר להיכנס בבטחה לשטחים שעד כה שומר נפשו רחק מהם. גם בתחום הספקת המים למשקי הבית של תושבי חלק מהכפרים מדרום מזרח לבית לחם חל שיפור בשנים האחרונות. מספר בארות מים חדשים נחפרו באזור בו מתגוררים הבדווים של שבט הרשאידה, וקווי חלוקה המובילים לכפרים הונחו. כך גם קרה בתחום איסוף הזבל הביתי מאזור בית לחם וחברון שמועבר היום (יחד עם הזבל של ההתנחלויות באזור) לאתר המודרני 'אל מיניא' ממזרח לתקוע הפלסטינית, ולאיסוף השפכים של סלפית שמוזרמים כיום בצינור תת קרקעי עד לכפר ברוקין.

פרויקטים אלו נועדו לשפר ואכן משפרים את רמת התשתיות העומדות לרשות תושבים פלסטינים רבים בגדה המערבית. אך מעבר לכך, ישנם שני דברים נוספים המשותפים לכל המיזמים הללו:

א. הם אינם מאיימים כלל על ההגמוניה הישראלית-מתנחלית בשטחי C (המהווים 61% משטח הגדה).

ב. הם לא עלו למשלם המיסים הישראלי אגורה שחוקה, שכן כולם ממומנים על ידי מדינות וקרנות בין לאומיות שפועלות בגדה המערבית וברצועת עזה.

> האם שרת המשפטים משקרת ביודעין או מתוך בורות?

שרת המשפטים איילת שקד (אורן זיו / אקטיבסטילס).

העמקת השליטה הישראלית על שטחי סי במימון זר זה בסדר? שרת המשפטים איילת שקד (אורן זיו / אקטיבסטילס).

העמקת הכיבוש בחסות מימון זר

מסתבר שגם בהקשר הזה, המוסר הסכיזופרני הישראלי מבחין בין מעורבות בין-לאומית שישראל מעוניינת בה ובין כזו שהיא אינה מעוניינת בה. ממשלת ישראל, ובתוכה שרת המשפטים שיזמה את "חוק העמותות", דווקא מעוניינת מאוד במעורבות בין-לאומית שתפטור אותה ממחויבותה לדאוג לרווחתה הבסיסית של האוכלוסייה הפלסטינית בשטחים. במילים אחרות, ישראל מעוניינת מאוד בכל מעורבות שתאפשר לה להמשיך ולתחזק את הסטאטוס קוו שנוצר מאז אוסלו, אשר למעט כמה "תקלות" נקודתיות ואינתיפאדה מדממת באמצע, עונה באופן מושלם על האינטרסים הפוליטיים שלה: זהו הסטאטוס קוו שבמהלכו הפלסטינים נדחקים למובלעות שטחי A ו-B, בעוד ישראל, בסיוע קבלני המשנה שלה, קרי המתנחלים, משתלטת ביסודיות ובשיטתיות על שטחי  C.

כל אגורה שמגיעה מחו"ל לפרויקטים תשתיתיים והומניטאריים מעין אלו, משמעותה היא חיסכון נטו לאוצר הישראלי. מדובר בסכומי עתק שלו ישראל היתה נאלצת להשקיעם כמתחייב על פי החוק הבינ"ל, המגדיר את חובותיה של מדינה כובשת כלפי אוכלוסייה החיה בשטח הכבוש, אזי אין ספק כי הכדאיות הכלכלית של אחזקת הכיבוש ושל פרויקט ההתנחלויות היתה נראית שונה מאוד.

על מנת לסבר את העין, כדאי להציץ כאן במספרים המתייחסים לשנת 2013, השנה האחרונה שלגביה ישנם מספרים עדכניים. במהלך שנה זו בלבד, הקהילה הבינ"ל העבירה סכום שלמעלה מ-2.4 מיליארד דולר לגדה המערבית ולעזה (השווים ללמעלה מ-9 מיליארד ש"ח), מתוכם 793 מליון דולר הוגדרו "כסיוע הומניטארי". מדובר בכ-3% מסך הסיוע ההומניטארי שחולק באותה שנה בעולם כולו.

כבשת הרש של השמאל

על מנת להבין את גודל ההשקעה הבינ"ל בתחזוקת הכיבוש ומפעל ההתנחלויות הנלווה לו, ראוי להביט בדברים במבט השוואתי: סוריה השסועה למשל, שמלחמת האזרחים פרצה בה כשנתיים קודם לכן, קיבלה באותה שנה קצת יותר מ-1.9 מיליארד דולר. ואילו דרום סודן שנולדה בשנת 2011 לאחר ותוך כדי סדרה של מלחמות אזרחים הרסניות במיוחד, זכתה באותה שנה בפחות מ-1.5 מיליארד דולר. אפגניסטן, לעומת זאת, שאוכלוסייתה גדולה מאוכלוסיית הגדה המערבית בלמעלה מפי 8, קיבלה באותה שנה למעלה מ-5 מיליארד דולר, ובנגלדש שאוכלוסייתה באותה שנה היתה למעלה מ-160 מליון איש – כלומר קרוב לפי 40 מאוכלוסיית הגדה המערבית ורצועת עזה יחד, קבלה סכום קצת גבוה יותר מזה שהועבר לפלסטינים, כ-2.6 מיליארד דולר. כאשר מחשבים אפוא את ההשקעה לנפש שהקהילה הבינ"ל משקיעה בשטחי הגדה והרצועה, אזי מדובר בלא ספק בהשקעה הגבוהה ביותר בעולם ובהפרש אדיר לעומת כל מקום אחר, המהווה כאמור את הבסיס הכלכלי שעליו הצגת אוסלו מומחזת מזה כשני עשורים.

כאשר משווים בין המספרים הללו לסכומי התרומות שכל הארגונים האזרחיים המזוהים עם השמאל בישראל, המסתכמים במקרה הטוב בעשרות בודדות של מיליוני ש"ח בשנה, אזי המסקנה היא שמדובר בשברירי אחוז לעומת הסכומים שהקהילה הבינ"ל מעבירה על מנת שלאיילת שקד ולחבריה הנלעגים יהיה די זמן וכסף על מנת להמשיך במסע השטנה שלהם כנגד החברה האזרחית במדינת ישראל.

דרור אטקס חוקר את מדיניות האדמות הישראלית בגדה. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> אגדת הסכין בגב האומה, גרסת "אם תרצו" 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf