newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בג"ץ הקפיא את מעצרו המנהלי של העיתונאי שובת הרעב בשל מצבו הרפואי

מחמד אלקיק, השובת רעב 72 ימים, החליט כי ימשיך את שביתת הרעב עד שיבוטל המעצר לחלוטין. אשתו: "ההחלטה להקפיא את המעצר המנהלי נועדה להטעות את דעת הקהל". אתמול אשרה ועדת האתיקה של בי"ח "העמק" טיפול בכפיה

מאת:

הפוסט נכתב יחד עם יעל מרום

בג"ץ החליט להשהות את מעצרו המנהלי של העיתונאי שובת הרעב מחמד אלקיק, ולאפשר למשפחתו לבקרו בבית החולים "העמק" בו הוא מאושפז בשבועות האחרונים. זאת לאור מצבו הרפואי החמור של העציר המנהלי: אלקיק שובת רעב מזה 72 ימים ונמצא בסכנת חיים.

ההחלטה "להקפיא" את המעצר המנהלי עלולה להיות בלתי מספיקה מבחינתו של אלקיק, ואשתו מוסרת כי לא יפסיק את שביתתו עד שיבוטל המעצר לחלוטין. הצעד הזה מצד אלקיק מגיע בעקבות ההתנהלות של השלטונות מול שובת הרעב מוחמד עלאן, שבג"צ הקפיא את מעצרו והמדינה חידשה אותו מיד כששב לאיתנו. בעבר התבטא אלקיק שיפסיק את שביתתו רק כשיגיע הביתה.

"החלטת בית המשפט הגבוה של הכיבוש הישראלי היא החלטה ברברית ומקוממת", אמרה אשתו של אלקיק, פיחאא, בעקבות ההחלטה. "ההחלטה להקפיא את המעצר המנהלי נועדה להטעות את דעת הקהל ובעצם להשאיר אותו במשמורת ישראלית בבית החולים בעפולה, לטפל בו בכפיה, ואז לכלוא אותו שוב בצו מנהלי. הוא מוחזק בבית החולים בניגוד לרצונו, ואנחנו כמשפחה דוחים לחלוטין את ההחלטה וקוראים לכל אנשי המצפון לפעול באופן מיידי להציל את מחמד". גם מנהל המחלקה המשפטית של מועדון האסיר, ג'וואד בולוס, מסר כי אלקיק דוחה את החלטת בג"צ למרות הסיכון המיידי לחייו, ודורש לבטל את מעצרו לאלתר.

אתמול (רביעי) לאחר הידרדרות נוספת במצבו הרפואי, התכנסה ועדת האתיקה של בית החולים "העמק" כדי לדון באפשרות של מתן טיפול בכפיה. למרות שלדברי רופא עצמאי שביקר אותו הבוקר אלקיק צלול לחלוטין במחשבתו, ונמצא בהכרה, החליטה הוועדה לאפשר לצוות המטפל בו להעניק טיפול בכפייה כמו גם לאשר פתיחת הליך של הזנה בכפייה, וזאת בהתאם לחוק שעבר ביוני 2015.

כדי לטפל בכפייה יצטרך שב"ס להחליט האם לקבל את הסכמת היועץ המשפטי לממשלה ואז לפנות לנשיא בית המשפט המחוזי. אם יאושר, ההליך יכלול האכלה באמצעות החדרת זונדה לאפיו של אלקיק, בניגוד לרצונו – מהלך שמוגדר כצורה של עינויים על ידי ארגוני רופאים בעולם כולו, לרבות בישרא. למרות ההחלטה הודיע הצוות הרפואי המטפל כי הוא מסרב להזינו או לטפל בו בכפייה, כל עוד הוא צלול ובהכרה, וזאת למרות שבעבר כבר טיפלו בו בכפיה, כפי שדיווחנו כאן.

> מה אפשר לעשות מול חוק המישוש? להסריח. ממש להסריח

נשים אוחזות בתמונותיו של העיתונאי שובת הרעב מחמד אלקיק במהלך הפגנה למען שחרורו. אל-אקצא, ירושלים, 29 בינואר 2016 (פאיז אבו-רמלה/אקטיבסטילס)

נשים אוחזות בתמונותיו של העיתונאי שובת הרעב מחמד אלקיק במהלך הפגנה למען שחרורו. אל-אקצא, ירושלים, 29 בינואר 2016 (פאיז אבו-רמלה/אקטיבסטילס)

בימים האחרונים דווח על הרעה במצבו של אלקיק, אשר נמצא בסכנת חיים לאור שביתתו המתמשכת. ביום שלישי הודיע בית החולים "העמק" לבג"ץ בדו"ח שהגיש כי אלקיק הגיע לשלב בו עליו לקבל טיפול רפואי בטרם יהיה מאוחר מדי. עורכי דינו דיווחו כי הוא סובל מכאבים קשים, וכי איבד את מרבית שמיעתו וראייתו.

רופא עצמאי שביקר אצלו היום מטעם ארגון רופאים לזכויות אדם (רל"א) סיפר כי בשל כך מרבית השיחה ביניהם התנהלה באמצעות פתקים. הרופא, ד"ר מחמוד מחמיד, דיווח כי אלקיק חזר בפניו על סירובו להיבדק ולקבל טיפול כל עוד לא ישוחרר ממעצרו המנהלי. על פי ארגון רופאים לזכויות אדם אלקיק שובת רעב "במודל האירי", כלומר – מסרב לקבל תוספים מכל סוג שהוא ושותה רק מים. חשוב לציין כי לפחות פעם אחת במהלך ימי שביתתו הוחדרה לו אינפוזיה בניגוד לרצונו כשאיבד את הכרתו והוא טופל בכפיה למשך מספר ימים.

בנוסף, החליט היום בג"ץ להורות על הסרת אזיקתו של אלקיק למיטתו. אלקיק מוחזק במשך כל זמן אשפוזו בבית החולים "העמק" כשהוא כבול למיטתו בשתי רגליו ויד אחת. ההחלטה הגיעה בעקבות ערעור שהגיש רל"א בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי לדחות את הדיון בעתירת הארגון להסרת הכבילה, ולהימנע מהכרעה בעתירה למרות דחיפותה, וביחד עם ההחלטה על שחרורו.

רקע: מעצר ללא משפט

אלקיק בן ה-33 הוא תושב דורא שבאזור חברון, פעיל חמאס על פי השב"כ, כותב בערוץ החדשות הסעודי "אלמג'ד" ונחשב למבקר חריף של הרשות הפלסטינית. הוא נעצר בליל ה-21 לנובמבר. ארבעה ימים לאחר תחילת החקירה, כשהבין אלקיק, לדברי עורך דינו, שמדובר בחקירה פוליטית, הכריז במחאה על שביתת רעב. במהלך החקירה, כך על פי מקורביו, הוא נחקר על "הסתה עיתונאית", וכשסירב לשתף פעולה, הועבר למעצר מנהלי לכליאה ללא משפט.

בעוד מקורביו טוענים כי מדובר ברדיפה בשל דעות שהביע במסגרת עבודתו, בעיקר עמדותיו נגד הרשות הפלסטינית, בשב"כ טוענים שלמעצר אין קשר לעבודתו העיתונאית, אלא לכך שאלקיק הוא פעיל חמאס שישב על כך בכלא בעבר, ומעורב בפעילויות טרור במסגרת תא סטודנטים המזוהה עם חמאס באוניברסיטת ביר זית, ועומד בקשר עם פעילי חמאס בעזה. מידע על טענות אלא הוצג בפני שופטי בג"ץ כחומר חסוי, שלאלקיק ועורכי דינו אין גישה אליו, ושופטי בג"ץ החליטו שלא לשחרר את אלקיק לעת עתה על בסיס חומר זה.

ביום שישי האחרון חתם אלקיק על צוואה בה הוא מבקש לפגוש את אשתו בפעם האחרונה לפני שימות, ומפרט הנחיות להלווייתו ולקבורתו. בהצהרה שפרסם אלקיק באמצעות עורך הדין של ועדת האסירים של הרשות הפלסטינית, ושהוקראה לאחר תפילות יום השישי בכפר מגוריו באזור חברון, הוא אמר כי "עיתונאים פלסטינים, ואני ביניהם, משלמים את מחיר המדיניות הישראלית הגזענית. כאשר בני אדם חווים דיכוי שכזה, הם אינם חוששים יותר מההשלכות, אפילו במחיר חייהם. אני שם עצמי בידיו של האל ואמשיך את שביתת הרעב בה התחלתי עד למוות, או עד לחופש".

בתוך כך, היום הוא גם היום ה-16 לשביתת הרעב של מאיר אטינגר, פעיל הימין הקיצוני המוחזק במעצר מנהלי מעל לשישה חודשים. הוא סובל מחולשה קשה, ואיבד את הכרתו מספר פעמים בימים האחרונים. אתמול (רביעי) דן בית המשפט המחוזי בבקשת המדינה לאשר את החלטתו של שר הבטחון יעלון להאריך את מעצרו המנהלי לארבעה חודשים נוספים. השופט החליט לדחות את החלטתו בשלושה שבועות. עד כה, כל החומרים נגד אטינגר – שלפי השב"כ הוא פעיל טרור ואחד ממנהיגיה של קבוצה המתכנה "המרד" ואחראית על ביצוע של פעולות שנאה אלימות נגד פלסטינים בשטחי ישראל ובגדה המערבית והמעורבת בשריפת משפחת דוואבשה מדומא – נותרו חסויים.

> קור, צפיפות ורעב: תיעוד נדיר של החיים במתקן חולות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf