newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אפקט הפחד של נתניהו

הוא מאשים את אזרחי ישראל הערבים במזימות לא אנושיות ומשחק על הפחדים המיסטיים של היהודים. ככה בדיוק רוצה אותנו נתניהו: אנשים מפוחדים שנשלטים ונדחפים בקלות לכל מעשה זוועה

מאת:

1. עשרה חיילים וחיילות עמדו באוקטובר דאשתקד מסביב לאישה הערביה הצעירה, איסראא עבד, שהחזיקה סכין בידה בתחנה המרכזית בעפולה. היא נראתה מבוהלת עד עמקי נשמתה. החיילים עם הנשק ביד נראו מבוהלים יותר.

2. לא מדובר בפחד רציונלי מפני מטרה מוכרת שניתן לפעול מולה באמצעים אנושיים ידועים. זה פחד קמאי שלשם שיכוכו (המדומיין) דרוש פרץ של אלימות בלתי נשלטת. הנהייה לעבר אלימות בלתי נשלטת מפני פחד קמאי מאפיינת חברות פרימיטיביות ונבערות. ישראל מתקרבת לשם במהירות.

3. בעיני היהודי הישראלי, הערבי בכל מקום, בכל זמן, מסוגל לכל דבר. אין לו מאפיינים של אדם, אין לו עולם מוסרי ונפשי של אדם. אי אפשר להדיין איתו כמו אדם. כמו שילוב בין שד למזיק ביתי, אפשר רק להכחיד ולמגר אותו.

4. זה תמיד חוק כלים שלובים בין בני אדם. הפחתת רמת האנושיות אצל הזולת תמיד באה עם העצמה של האנושיות שלך. בסופו של דבר אינך מסוגל לראות בצורה קרובה להגיון לא את הזולת ולא את עצמך. רק חזיונות ומראות בתוך מראות.

> וגם עכשיו יש מי שרק מחפשים לשפוך שמן על הלהבות

חזק מול כל הסכנות. נתניהו מבקר בזירת השריפה בזכרון יעקב (צילום: אמיל סלמן/פול)

חזק מול כל הסכנות. נתניהו מבקר בזירת השריפה בזכרון יעקב (צילום: אמיל סלמן/פול)

5. הפושע הראשי הוא בנימין נתניהו. בזמן שחלק מהאוכלוסיה שלו שרוי בפחד הוא מגביר את המצוקה שלהם על ידי אישרור חולני שיש קמפיין גדול להשמדתם. אין לו מעצורים בבואו להפחיד את נתיניו. גם אין לו מעצורים בבואו להאשים את הערבים אזרחי ישראל בפשעים ומזימות, תוך משחק מודע על הפחדים המיסטיים של היהודים (הימניים והדתיים במיוחד). אני תוהה אם מישהו בצמתי קבלת ההחלטות במדינה מבין את הסיכון שהאדם הזה מגלם לשלומם וחייהם של אזרחי ישראל.

6. היהודי הישן היה יצור של פחדים ותקוות מיסטיות. אלוהים העניש אותו, אלוהים יגאל אותו. הגויים הם שבט שאיתו מייסר בורא עולם את היהודי על חטאים רבים מספור, אבל הסבל הוא סימן לזה שהיהודי נבחר ונועד לשרת תפקיד נעלה בעולם. הימני החדש חושב בדיוק ככה.

7. אנשים מפוחדים הם אנשים שנשלטים בקלות ונדחפים בקלות לכל מעשה זוועה. זו הסיבה שבסביבות דתיות ודיקטטוריות המצפון האנושי האישי כמעט אף פעם לא מתגלה ביחסים החברתיים. ישראל מתקדמת במהירות למקום הזה. כמעט ולא נשארו בה איים נקיים מהשנאה והפחד שהמורשת היהודית, הפוליטיקה הדתית לאומנית ונתניהו לא עיקרו לגמרי משכל ישר ואומץ אישי ואזרחי.

8. הציונות השמאלנית של ראשית ימי המדינה הייתה חילונית במובהק ובמפגיע. היא חשה עוינות רבה לאמונה דתית, שבתורה חשה עויינות לא קטנה כלפיה. היא האמינה ביכולתם של יחידים וקבוצות לעצב את גורלם בידיהם. זה היה הדבר שלבסוף נקרא "קוממיות”.

9. עליית הימניות הדתית והדתיות הימנית, ונתניהו, דוחקת את היהודים בישראל לרגרסיה תרבותית ורוחנית עצומה. בין פחדים מיסטיים מטורפים לתקוות שווא משיחיות הם כבר אינם מאמינים שגורלם בידיהם. כדי להמשיך לשרוד עוד יום אחד, או עוד שנה אחת, בין הערבים בעלי היכולות המאגיות, הטירוף שהם מסוגלים לו ודוחפים אליו הולך ומחמיר.

ונקודת אור אחת:

היחסים הממשיים בין יהודים לערבים בתוך מדינת ישראל הולכים ומשתפרים, כי זו טבעה של היכרות ממשית: היא שוברת פחדים מיסטיים. יכול מאוד להיות שזה הפחד הגדול של הימין, שגורם לו להגיב בצורה המחפירה שהוא מגיב איתה לאירועים. במידה רבה מאוד של ודאות, חיבור יהודי-ערבי רחב הוא המפתח הפוליטי והאנושי לסיום השליטה הימנית בחיינו.

> ליהודים אסור לשחק באש עלילות הדם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf