newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בגדה המערבית מתרחב קמפיין החרם על מוצרים ישראלים

רשתות מזון מודיעות על הסרת מוצרים ממדפיהן, פעילים עוברים בין חנויות ומסמנים במדבקות "תוצרת ישראל", ואתר חדש מספק לקונים אלטרנטיבות למוצרים ישראלים

מאת:

כתבו: יעל מרום וג'סיקה דוואני

בשבוע האחרון הושק בגדה המערבית קמפיין רחב הקורא לציבור להחרים מוצרים ושירותים ישראלים. בעקבות כך, חלקים נרחבים ממדפיהן של חנויות בגדה המערבית מתרוקנים בשבוע האחרון, ולא ניתן לרכוש בהן את מוצריהן של חברות כמו תנובה, זוגלובק, תפוזינה ועוד. כשבעים חנויות כבר הצטרפו לקמפיין שהושק באופן רשמי בג'נין, והוא ממשיך להתרחב גם לערים חברון ושכם וגם ברמאללה, בבית לחם ובערים וכפרים נוספים ברחבי הגדה ובירושלים המזרחית נרשמת היענות של הציבור ושל בעלי עסקים.

> כך נראה בית בעזה אחרי שהפך לעמדה צבאית

שלט בכניסה לחנות מכולת ברמאללה: ""הצעה מיוחדת: במסגרת הצטרפותנו לקמפיין החרמת המוצרים הישראלים אנו מוכרים מוצרים אלו במחירי עלות בכדי להורידם מהמדפים"". (צילום: ג'סיקה דוואני, Just Vision)

שלט בכניסה לחנות מכולת ברמאללה: "במסגרת הצטרפותנו לקמפיין החרמת המוצרים הישראלים אנו מוכרים מוצרים אלו במחירי עלות בכדי להורידם מהמדפים"". (צילום: ג'סיקה דוואני, Just Vision)

על רקע התפתחות תנועת החרם העולמית לסיום הכיבוש שתופסת תאוצה בינלאומית נעשו בשנים האחרונות מספר ניסיונות לקדם חרם על מוצרים ישראלים בגדה, כחלק ממאבק עממי לא אלים. הפעם נראה שהקמפיין מצליח לצבור את אהדת הציבור, דרך קמפיין חיובי שמעודד קניה במקומות שמחרימים תוצרת ישראלית ומספקים חלופות.

בימים האחרונים עוברים מתנדבים בין חנויות מזון בערים ובכפרים ברחבי הגדה המערבית, ובתיאום עם בעלי החנויות מדביקים על מוצרים ישראלים סטיקרים שמכריזים כי "רכישת מוצר זה מהווה תמיכה בצבא הישראלי". על סטיקרים אחרים נכתב "16%" שמייצג את אחוז המס מופרש מכל קניה לטובת הכלכלה הישראלית.

את הקמפיין, שנולד בשיתוף פעולה עם ארגונים ופעילים רבים, מובילות מפלגות פוליטיות חברות אש"ף, ומטרתו כפולה. הראשונה, הפעלת לחץ על הכלכלה הישראלית, ועל בעלי הון ישראלים אשר מרוויחים רבות מכוח הקניה הפלסטיני, שבחלקו מהווה עבורם שוק שבוי. המטרה השנייה היא לחזק את הכלכלה הפלסטינית המקומית, את העסקים, החקלאות והמפעלים, ולייצר עוד מקומות עבודה לאזרחים. למעשה מדובר בסוג קמפיין שקורא לקניית תוצרת מקומית, משהו שהישראלים מכירים, אבל בגרסה הפלסטינית הצבעים שלו שונים "קונים שחור-לבן-ירוק-אדום".

> מחילות של חיים ומחילות של מוות בין ישראל לפלסטין

מימין חולצת הקמפיין, שקוראת להשתתף בחרם ולהתנגד למוצרים ישראלים. (צילום: רולה סלמה, Just Vision)

מימין חולצת הקמפיין, שקוראת להשתתף בחרם ולהתנגד למוצרים ישראלים. (צילום: רולה סלמה, Just Vision)

במקביל הושק אתר בשם "המוצרים הפלסטינים האלטרנטיביים" אשר מציע מנוע חיפוש בו יכולים הגולשים לחפש אחר מוצרים פלסטינים כאלטרנטיבה למוצרים תוצרת ישראל שהם רגילים לקנות.

נאסר, בעלים של שתי חנויות מכולת ברמאללה, סיפר לנו השבוע כי הלקוחות מתחילים להימנע מרכישת מוצרים ישראלים, ולא מדובר רק במוצרי התנחלויות. מאז שהמתקפה על עזה הגיעה למימדים כאלה, הוא אומר, "אנשים מרגישים שהדבר היחיד שהם יכולים לעשות כדי לתמוך בפלסטינים בעזה הוא לתרום, או להחרים מוצרים ישראלים".

כרזה של קמפיין החרם: "אני פלסטיני, ולכן לא אקנה את מוצרי הכיבוש. החרם. אל תתרום לרווחי הכיבוש". (צילום: רולה סלמה, Just Vision)

כרזה של קמפיין החרם: "אני פלסטיני, ולכן לא אקנה את מוצרי הכיבוש. החרם. אל תתרום לרווחי הכיבוש". (צילום: רולה סלמה, Just Vision)

בינתיים נאסר, כמו בעלי חנויות אחרים, מצליח למצוא עבור לקוחותיו תחליפים פלסטינים או בינלאומיים למרבית המוצרים שמיוצרים בישראל. המוצר שהכי קשה למצוא לו תחליף על פי נאסר הוא חלב דל שומן. "נכון לעכשיו, מפעלים פלסטינים לא מייצרים חלב דל שומן", הוא מסביר ומוסיף שזהו המוצר היחיד שהוא ימשיך להחזיק בחנות בשביל הלקוחות שלו. הוא מקווה שהתמיכה העממית בקמפיין החרמת המוצרים הישראלים תגבר, אבל הוא חושש שאם זה לא יקרה הוא יאבד לקוחות לטובת חנויות שלא מצטרפות לחרם.

עם זאת, נאסר חושב שהמפיצים הישראלים מתחילים להרגיש את "צביטת החרם". הוא סיפר שהמוביל שמביא לחנות שלו חלב מידי יום התעקש להחליף את החלב על המדפים בחלב טרי יותר ללא תוספת תשלום, בתקווה שזה יהווה פיתוי ללקוחות. נאסר דחה את ההצעה.

הרשתות מצטרפות

לפני כשבועיים הכריזה רשת חנויות המזון הפלסטינית "בראבו" על הסרת המוצרים הישראלים מעל מדפי המרכולים שלה. בהודעה שפרסמה הרשת בפייסבוק ב-5 באוגוסט נמסר כי בשלב הראשון תחל הרשת בהסרת המוצרים של הרשתות הישראליות הגדולות מהמדפים.

בכניסה לאחת מחנויות הרשת בביקורנו במקום השבוע ניצבה עמדה שעליה הונחו מוצרים ישראלים ולידה נתלה שלט צהוב בוהק עליו נכתב: "הצעה מיוחדת: במסגרת הצטרפותנו לקמפיין החרמת המוצרים הישראלים אנו מוכרים מוצרים אלו במחירי עלות בכדי להורידם מהמדפים". עם זאת, מוצרים ישראלים רבים עדיין נותרו על המדפים ומוצעים למכירה. כמו בחנויות אחרות, גם כאן הדביקו פעילים סטיקרים כחולים ולבנים שמסמנים את המוצרים הישראלים שהרשת עדיין מוכרת. כשעברנו בחנות ראינו שחלק מהסטיקרים נתלשו או נמחקו.

> שבועיים בתמונות: תחילתה וסופה של הפסקת האש

מדבקות מסמנות מוצרים ישראלים בחנות ברמאללה (צילום: ג'סיקה דוואני, Just Vision)

מדבקות מסמנות מוצרים ישראלים בחנות ברמאללה (צילום: ג'סיקה דוואני, Just Vision)

לקוחה שפגשנו בחנות התייחסה למהלך של בראבו בחשדנות: "אולי ההודעה הפומבית המתוקשרת של בראבו הייתה הזדמנות ליחסי ציבור, כדי לנצל את התמיכה ההולכת וגוברת בקמפיין ה-BDS ולמשוך לקוחות". היא הציעה להמתין ולראות אם קמפיין החרם יצליח באמת לצבור תאוצה.

גם בקרב פלסטינים אזרחי ישראל ישנו ניסיון של מספר חנויות שלא למכור תוצרת ישראלית, וזאת לאחר שבמהלך המלחמה חברות ישראליות רבות תמכו באופן מוצהר בצבא ובלחימה, ובעיקר לאחר קריאתו של שר החוץ ליברמן להחרים עסקים ערביים.

בשנת 2005 פורסמה הקריאה הפלסטינית ל-BDS (חרם, משיכת השקעות וסנקציות), כאשר 171 ארגוני חברה אזרחית פלסטינית קראו לקהילה הבינלאומית לעשות שימוש בכלים דיפלומטיים וכלכליים בלתי אלימים אלה נגד ישראל. הארגונים קראו ליישום סנקציות בינלאומיות עד שישראל תפעל בהתאם לחוק הבינלאומי, תסיים את הכיבוש ותכיר בזכות של העם הפלסטיני להגדרה עצמית, תכיר בזכות הבסיסית של פלסטינים החיים בישראל לשוויון מלא, ותכבד את זכותם של הפליטים הפלסטינים לשוב לבתיהם כפי שעוגן בהחלטה 194 של האו"ם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf