newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בחיפה ובתל אביב: כהניסטים תקפו הפגנות נגד המתקפה בעזה

שתי הפגנות שקראו להפסקת הלחימה הותקפו על ידי כהניסטים. בחיפה הותקפו אנשי שמאל באבנים, נרדפו ברחובות ושניים אושפזו. בתל אביב הותקפו עוברי אורח בלתי קשורים. האלימות הפוליטית ברחובות נמשכת

מאת:

כאלף מפגיני ימין כהניסטים תקפו באלימות קשה, במכות ובאבנים, כארבע מאות מפגיני שמאל בהפגנה שהתקיימה במוצאי שבת בחיפה, במחאה נגד המלחמה בעזה. בהפגנה שהתקיימה בתל אביב התכנסו כאלף פעילי שמאל בקריאה "די למלחמה בעזה". הפגנת נגד שהתפתחה במקום הסתיימה בדחיפות, איומים וזריקת ביצים על מפגיני השמאל.

פצועים, שמשות מנופצות וקריאות "מוות לערבים"

פעילי הימין הכהניסטי המתינו בנקודה שהוכרזה כנקודת הכינוס של הפגנת השמאל בכרמל בחיפה כבר שעות לפני תחילתה, ומנעו את קיומה במסלול המתוכנן. עוד כשהיו בדרכם להפגנה הותקפו חלק מהאוטובוסים בהם נסעו מפגיני שמאל ערבים על ידי אנשי הימין.

מפגיני השמאל, יהודים וערבים, רובם ממפלגת חד"ש, הניפו שלטים נגד המלחמה בעזה, וקראו "העם דורש-הפסיקו את האש", ו"לעצור את המלחמה". מולם התייצבו לפחות אלף איש שנענו לקריאות של אנשי כהנא והגיעו, רבים מהם לבושים בחולצות כ"ך, כדי למנוע את קיומה של ההפגנה.

> הלילה בו הפשיסטים התקיפו בתל אביב

הפגנת השמאל בחיפה, לפני שהכהניסטים התחילו לזרוק אבנים (צילום: רנן)

הפגנת השמאל בחיפה, לפני שהכהניסטים התחילו לזרוק אבנים (צילום: רנן)

זמן קצר אחרי תחילת ההפגנה יצאו העניינים מכלל שליטה. הכהניסטים, שקראו "מוות לערבים" וגם תיבלו ב"מוות לשמאלנים" ושלל קללות, זרקו אבנים וחפצים אחרים על מפגיני השמאל, שספגו אבנים בראשיהם. מספר מפגינים נפגעו ועד תום הערב לפחות שניים מהם פונו לבית חולים.

מול אנשי הימין הכהניסטי ניצבו כוחות משטרה בנוכחות מועטה. כמו שראינו בשבת הקודמת בהפגנה בתל אביב, המשטרה בחרה בתחילה לא להתעמת עם הכהניסטים ובמקום זאת החליטה לפנות את מפגיני השמאל מהמקום, ואיפשרה לאנשי כהנא לרדוף ולתקוף את פעילי השמאל. אחד עשר עצורים מההפגנה הם פעילי שמאל ערבים.

ניסיון הפינוי של המשטרה הפך למרדף רגלי בו מאות כהניסטים רודפים אחרי פעילי השמאל ברחובות חיפה, זורקים אבנים וצועקים שוב ושוב "מוות לערבים". המשטרה עשתה שימוש בזרנוקי מים ורימוני הלם כדי לפזר את מפגיני הימין. גם כשהצליחו לבסוף פעילי השמאל להגיע להסעות שחיכו להם, זרקו אנשי הימין אבנים על האוטובוסים.

[עדכון: לפי דיווחים נוספים מחיפה, מי שהגיעו ליעד ההפגנה, לא מצאו אותה והלכו לנקודת המוצא נתקלו במחסומים של אנשי הימין הקיצוני, שמנעו מעבר מיהודים עם חולצות שמאל ותקפו ערבים.]

יריקות, דחיפות וביצים מעופפות

ברחבת הבימה בתל אביב הפגינו כאלף אנשי שמאל בקריאה "די למתקפה על העם הפלסטיני". לאחר אירועי מוצאי השבת שעברה, ובעקבות הביקורת שנמתחה על פעילות המשטרה, הפעם הגיעו כוחות גדולים של משטרה כחולה, יס"מ ומג"ב להפגנה שארגנה "קואליציית נשים לשלום", ויצרו אזור חיץ בין מפגיני השמאל, סביבם הוצבו מחסומים, ובין תוקפים אפשריים מימין.

מפגיני השמאל נשאו שלטים עליהם כתוב "מדינה אוכלת יושביה והורגת שכניה", "הכיבוש הוא טרור", וקראו "בעזה ושדרות ילדות רוצות לחיות", "צוק איתן הוא פשע מאורגן", וגם "די להרג די לשכול, הכיבוש חייב ליפול".

> "הם פתחו את דלת האמבולנס ושאלו: יהודים או ערבים?" עדויות וסרטונים מחיפה

כאלף פעילי שמאל מפגינים נגד המתקפה בעזה. רחבת הבימה, תל אביב, 19 ביולי 2014. (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

כאלף פעילי שמאל מפגינים נגד המתקפה בעזה. רחבת הבימה, תל אביב, 19 ביולי 2014. (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

אט אט החלו להתקבץ באזור אנשי ימין שתומכים במתקפה על עזה, בהם גם מספר תושבי הדרום שהגיעו להעביר את סוף השבוע במרכז הארץ כדי להירגע מאימת הרקטות ביישוביהם. קומץ עוברי האורח הפך לכמאה אנשים ויותר והתפתחה הפגנת נגד שכללה קללות, יריקות וקריאות "מוות לשמאלנים", "לזיין ת'ערבים", "תנו לצה"ל לנצח" וגם השיר האלמותי "ערבי הוא בן זונה, יהודי הוא נשמה".

השוטרים הצליחו בשלב הזה לשמור על הפרדה בין הצדדים, אולם מדי פעם הצליח אחד ממפגיני הנגד להיכנס למתחם בו הפגינו אנשי השמאל וניסה לתקוף מפגינים. המשטרה הרחיקה אותם מהמקום. ברקע נהמנו מדי פעם המנועים של כעשרה תומכי ימין רכובים על אופנועים כבדים, שעשו סיבובים רועמים מסביב לאזור ההפגנות.

> אתמול החלטתי ללכת לדבר עם מפגיני הימין

חבורה של אופנוענים שהצטרפה להפגנת הנגד (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

חבורה של אופנוענים שהצטרפה להפגנת הנגד (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

לקראת סיום ההפגנה רצה קבוצה גדולה של פעילי נגד ופרצה למתחם בו החלו מפגיני השמאל כבר להתפזר, מכיוון בו לא הייתה נוכחות משטרתית. בין המפגינים התפתח עימות שכלל קללות, דחיפות, איומים, יריקות (חטפתי שתיים), זריקת ביצים (כולל אחת שפגעה בראשי), ואיחולי מוות בדרכים שונות ומשונות.

> עכשיו אני מפחדת לדבר. לא רק ברחוב, אפילו ברשת

מפגיני השמאל הגיבו בקריאות "הפאשיזם לא יעבור" ו"גזענים הביתה". השוטרים בחרו לדחוף ולדחוק באלימות אחורה דווקא את מפגיני השמאל, ובזמן הזה פרצו אנשי הימין וחסמו את הכביש ברחוב מרמורק לזמן מה. לבסוף הצליחה קבוצת מפגיני השמאל להתפנות מהאזור כאשר אחריהם דולקים אנשי הימין כשהם מקללים, יורקים דוחפים ומאיימים.

לאחר פיזור הפגנת השמאל דווח על תקיפות של עוברי אורח בלתי קשורים על ידי הכהניסטים ברחבת הבימה ובאזור אבן גבירול. ארבעה מפגיני ימין נעצרו בתל אביב.

> מאות עצורים בשל הפגנות, עשרות מהם קרטינים ופעילים פוליטיים

צעיר ממפגיני הימין מורחק על ידי שוטרים (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

צעיר ממפגיני הימין מורחק על ידי שוטרים (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf