newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביה"ד החזיר לעבודה יו"ר ועד שפוטר בשל "עלילת שווא" ביטחונית

מוסך י. צרפתי באזור התעשייה מישור אדומים ניסה לפגוע בהתארגנות העובדים אצלו ולכן פיטר את יו"ר הוועד והמציא עליו שקרים לגבי "עבירות ביטחון". כך קבע ביה"ד לעבודה, שביטל את הפיטורים וידון בפיצויים לעובד

מאת:

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים הורה היום (רביעי) על ביטול פיטוריו של חאתם אבו זיאדה, יו"ר ועד העובדים במוסך י. צרפתי, והאשים את ההנהלה בניסיון מכוון לפגוע בהתארגנות העובדים במקום.

פסק הדין של נשיא בית הדין, השופט אייל אברהמי, ניתן אחרי שנה וחצי שיו"ר הוועד יושב בבית, שבעה חודשים מאז שהוגשו הסיכומים בתיק – ויום אחרי שפרסמנו כאן כתבה ובה ביקורת על התמהמהות בית הדין בקבלת החלטה. על דרישת ארגון העובדים לשלם לאבו זיאדה שכר על הזמן שישב בבית, וכן פיצויים על הפגיעה בהתארגנות, יתקיים דיון נפרד בהמשך.

> רקע: איך מנהיג עובדים מורחק שנה וחצי מהעבודה ובית הדין שותק

חאתם אבו זיאדה (תמונה באדיבות ארגון העובדים מען)

יו"ר ועד העובדים במוסך י. צרפתי. חאתם אבו זיאדה (תמונה באדיבות ארגון העובדים מען)

חאתם אבו זיאדה, פלסטיני מאזור שכם, עבד במוסך י. צרפתי שבאזור התעשייה ההתנחלותי במישור אדומים במשך 17 שנה. בשנת 2013 הוביל אבו זיאדה מהלך של התאגדות עובדי המוסך למען מאבק על זכויותיהם במסגרת ארגון העובדים "מען". בקיץ 2014, בחסות המלחמה בעזה, פוטר יו"ר הוועד בשלל תירוצים שונים מצד ההנהלה, שהחמור בהם היה טענה "ביטחונית" לפיה אבו זיאדה חיבל בכוונה ברכב צבאי שטופל במוסך, באופן שהיה מסכן חיי חיילים. המשטרה אמנם מצאה שאין בסיס לטענות וסגרה את התיק, אך הפיטורים בעילה המומצאת נשארו על כנם.

ארגון מען פנה לבית הדין לעבודה בירושלים וביקש לבטל את הפיטורים. היום, אחרי שנה וחצי שבהן אבו זיאדה יושב בבית ללא מקור פרנסה אמיתי, פסק בית הדין שיש להשיבו לעבודה לאלתר.

"אבן הראשה בפעילות הארגון"

בהחלטתו תקף הנשיא אברהמי חריפות את הנהלת המוסך, האשים אותה בכך שהעלילה "עלילת שווא" ביטחונית על אבו זיאדה, וכן ששינתה מספר פעמים את עילות הפטורים שלו. "עניין זה מעורר תהייה לגבי הטעם האמיתי שעמד בבסיס ההזמנה לשימוע והיה העילה לפיטוריו", כתב אברהמי.

עוד מצוין בפסק הדין שהמעסיק "האשים" את יו"ר הוועד בכך שחילק דגלי פלסטין ומפתו פלסטין לעובדים במפעל, אם כי טענות אלה לא הוכחו, "ואף אילו הוכחו לא ברור מה נפקותן. נדמה שהעלאתן בפנינו נועדה אך כדי להשחיר את דמותו של חאתם ולשלול את הלגיטימיות שלו", כתב אברהמי, והוסיף שגם השימוע שנערך לעובד לא נעשה כדין אלא נראה כ"טקס גרידא".

בהמשך פסק הדין מתייחס אברהמי לחשיבות המכרעת שיש להחזרתו של חאתם אבו זיאדה לעבודה, ולא רק לפצות אותו על פיטוריו. הוא קובע כי לאורך השנים האחרונות ניסתה הנהלת המוסך לפגוע בהתארגנות בשורה של צעדים, מניסיון להחתים עובדים על טפסי ביטול חברות בארגון העובדים, דרך הצהרות של בעל המוסך נגד ארגון העובדים ואפילו עד תלונה שהוגשה במשטרה נגד יו"ר ארגון מען, אסף אדיב, שנסגרה לצד התנצלות של המשטרה.

על רקע זה מצא ביה"ד שפיטוריו של אבו זיאדה, ש"היה ונשאר אבן הראשה בפעילות ארגון העובדים", נועדו לפגוע בהתארגנות בזמן שבו היה משבר במשא ומתן על הסכם קיבוצי, שבו הארגון דרש גם תשלום רטרואקטיבי של שכר מינימום שנמנע מהעובדים וגם הטבות נוספות בעתיד. את ההסבר להחלטה להחזיר את אבו זיאדה שווה לצטט בהרחבה מפסק הדין עצמו:

עת באים לפטר מי שהינו יו"ר ועד עובדים, אין לזה זכות קנויה להישאר כעובד אך מחמת היותו חבר בארגון העובדים. חברות זו אינה 'קרנות המזבח' בהם נאחז מי שמבקש הגנה. יחד עם זאת הזהיר המחוקק מדבר פיטורים על רקע פעילות לארגון העובדים. לנוכח זאת נקבע בפסיקת בית הדין הארצי לעבודה נטל מוגבר הרובץ על המעסיק – להראות שהפיטורים לא היו מחמת הפעילות הארגונית…

מכלול הראיות מצביע באופן פוזיטיבי כי פיטורי חאתם היו בשל פעילותו הארגונית, כמו גם פעילותו להקמת ארגון העובדים. אכן נכון כי מעסיקים על פי רוב נוטים להסתיר את הסיבה האמיתית לפיטורים, כאשר אלה נעשים על רקע פעילות למען התארגנות העובדים במקום העבודה… במקרה דנן הוכח באופן ברור כי המוסך התנגד להתארגנות העובדים וכן כי פעל כדי להעליל עלילות שווא על עובד ותיק ונאמן – חאתם.

דרך המלך במקרה של פגיעה בהתארגנות הינה החזרה לעבודה. אין מדובר רק בהגנה על עובד מסוים – חאתם. עסקינן בהגנה על זכות כלל העובדים להתארגן. (ההדגשה במקור, ח"מ)

כאמור, ארגון "מען" ביקש ששכרו של אבו זיאדה על התקופה שבה לא עבד, ובנוסף שהמוסך ישלם 200 אלף שקל פיצויים בגין הפגיעה בהתארגנות. דיון בבקשות אלה של הארגון יתקיים ב-29.2.

ההחלטה הזו היא החלטה משמחת ומעודדת מאוד, וטוב לראות ששוב בחר בית הדין לעבודה להתערב ולהגן הן על יו"ר ועד מפוטר והן על העובדים במפעל כולם ועל זכותם להתאגד. עם זאת, כמו שכתבתי אתמול, מצער מאוד שבית הדין לא ראה לנכון להחזיר את אבו זיאדה לעבודה כבר בתחילת ההליך, ושזה נאלץ לשבת בבית תקופה כל כך ארוכה ללא פרנסה.

אדם חזק פחות או מחויב פחות למקום העבודה ולחבריו היה כבר מזמן נשבר בשל הצורך לפרנס את ששת ילדיו, ופשוט מוותר. החלטת בית הדין היום רק מחדדת ומאשררת שהפגיעה הממושכת באבו זיאדה ובמשפחתו, כמו גם בעובדי מוסך י. צרפתי כולם, הייתה פשוט מיותרת.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> להמשיך לשבור שתיקה מול הרדיפה הפוליטית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf