newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בין אלי ישי לעדינה בר שלום: השבוע הגורלי של ש"ס

שתי הערות בעקבות שבוע רווי דרמה בש"ס: אלי ישי פורש ומקים מפלגה ימנית, והרבנית עדינה בר שלום מקבלת גושפנקא חרדית

מאת:

לראשונה: הבית החרדל"י – מפלגת ימין חרדי

נמאס לשמוע על ש"ס, נמאס לדבר על ש"ס נמאס בכלל מש"ס. נכון – אבל זה לא הולך להיגמר. ש"ס, הרבה יותר מכל מפלגה סקטוריאלית אחרת, יושבת על צומת משמעותית בחברה הישראלית – היא מורכבת מבוחרי ליכוד ועבודה, יהדות התורה, הבית היהודי וליברמן (ויש לה אפילו מצביעים ערבים). הסיבה היא לא רק הרב עובדיה יוסף המנוח והזהות המזרחית. הסיבה היא כי ש"ס היא קצת מכל דבר: קצת ימנית וקצת שמאלנית, קצת ציונית וקצת חרדית, קצת חברתית וקצת מושחתת, קצת ליטאית וקצת מזרחית – קצת בשביל למשוך מצביעים, לא מספיק בשביל שיהיו מרוצים.

יש רק מצביע אחד שלעולם לא יצביע לש"ס – זה שהצביע ליאיר לפיד. האם מה שזה אומר על ש"ס טוב או רע? לשיפוטכם.

> ומי החרדים שלא יצביעו לפי צו המגזר?

אלי ישי במתקן סהרונים. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אלי ישי במתקן סהרונים. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

השבוע, בתום תהליך שנמשך ונמשך ולרגע היה נראה שלא ייגמר לעולם, פרש אלי ישי מש"ס בקול ענות גבורה. עם פרישתו של ישי ובחירתו שלא להצטרף לליכוד, נרשמה מפלגה חדשה שכמוה לא הכרנו וסקרנו: מפלגה חרדית ימנית.

למרות שהשפה הדתית קרובה לשפת הימין, ולמרות ברית הליכוד והחרדים מאז המהפך, ואף על פי שהשטח החרדי, ככל החברה הישראלית, נע ימינה – המפלגות החרדיות הצהירו מאז ומעולם שהם אינן צבועות בצבעי ימין ושמאל, וככל שדרישותיהם ימולאו – בעיקר בנושאי תקציב, גיוס וחינוך, הם יחברו למרבה במחיר.

זאת הפעם הראשונה שישנה מפלגה חרדית, המצהירה שעל סדר יומה נושאי ימין מובהקים. אלי ישי הוא זה שחתום על המפץ הזה. ישנן מפלגות ימינה מאלי ישי, וישנן חרדיות יותר. ולכן, אם אלי ישי לא יחבור לגורמי ימין לא חרדים (הכהניסטים או אנשי גוש אמונים) – קשה לראות אותו צולח את אחוז החסימה.

יש לציין שאנשי חב"ד, קהילה חרדית גדולה שמחזיקה בדעות ימין, הם קהל יעד אידיאלי עבור אלי ישי. הפוליטיקאי החרדי הבכיר המזוהה עם הימין – ראש סיעת שלומי אמונים מאיר פרוש, כבר זיהה את המגמה ובמאמר לביטאון סיעתו, כבר הזהיר מבחירה במפלגה שבה חבר מי שהיה חלק מקואליציית נתניהו-ולפיד (שכוונתו לח"כ שטבון שחבר לישי). ביטאונו של פרוש, "המבשר", הוא היחיד מבין היומונים החרדים שלא התייחס לפרישת ישי, ייתכן ובגלל המלחמה על קולות חב"ד.

מועצת הנשים של ש"ס

אך עם כל הכבוד לאלי ישי ולפרישתו המתוקשרת, הכותרת האמתית של השבוע הזה סובבת סביב הרבנית עדינה בר שלום, שבחרה להצטרף לש"ס ולעמוד בראש מועצת נשים מייעצת לש"ס, כצעד ראשון, לדבריה, לכהונת נשים כחברות כנסת במפלגה.

כאן כתבתי על תחושותיי לאחר שיחות עם נשים חרדיות אודות בחירתה של הרבנית עדינה.

למה הצעד הזה כל כך משמעותי? ובכן, אחת המלחמות החריפות ביותר שמנהלות המפלגות החרדיות היא נגד השכלה כללית ואקדמית לצעיר/ה החרדי/ת. המאבק הזה לובש פנים רבות, אבל בר שלום והמכללה שהקימה מייצגים את ההפך הגמור – זה שמאמין כי השכלה אקדמית פירושה תעסוקה, ויותר מכך, רואה בה גשר לביטול ההתבדלות החרדית (כפי שאמרה בראיון לגלובס. ראיון מומלץ מאוד מאוד).

התחשבות באוטובוסים. עדינה בר שלום בכנס מכון שחרית (SodaVideo)

התחשבות באוטובוסים. עדינה בר שלום בכנס מכון שחרית (SodaVideo)

בר שלום נסמכה אמנם, במשך השנים, על תמיכה שבשתיקה מצד אביה. אך היא עמדה במתקפות חוזרות ונשנות, גם מצד רבנים בש"ס וגם עד לא מזמן, והשיבה להם חזרה. מכתבה של אביה בזכות המכללה שהקימה התפרסם רק לאחרונה, ומסיבות רבות נותר גנוז במשך שנים.

בממשלה האחרונה, ממשלת השמד, העניקה בר שלום ייעוץ לשר החינוך פירון, "שונא החרדים". הפיכתה לבעלת סמכות בש"ס, גם אם פורמלית בלבד ולצרכי יח"צ והסטת תשומת הלב התקשורתית מאלי ישי, היא לא פחות ממאורע היסטורי.

ביטאון "הפלס", האמון על ההשקפה החרדית "הטהורה", הבין זאת ופרסם מאמר התוקף את דרעי על שילובה של בר שלום.

יותר מבשורה לנשים החרדיות או לשמאל החרדי (שבר שלום נטועה בו), יש בהקמת מועצת הנשים בראשותה זריקת עידוד למגמות הליברליות בחברה החרדית.

בשוליים:

המגמות הליברליות בחברה החרדית רואות בשילוב החרדים בחברה הישראלית ובאימוץ "הערכים" הליברליים ציון דרך בהפיכת החברה החרדית לשוויונית יותר. זהו קשקוש מוחלט. עם הפיכת החברה החרדית לליברלית יותר היא סופחת אליה שלל תחלואים, כשהיא חסרת מגננות. המאבק לשוויון הוא מאבק לשוויון, לא מאבק לחילון ליברלי ולמודרנה.

> ישי מול דרעי: הקרב על אליטות ש"ס

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf