newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הכנסת אישרה: במקום מאסר ייקחו לנו את הפרטיות

החוגגים מביטול האפשרות לכלוא בעלי חוב מתעלמים מהאותיות הקטנות ברפורמה. שמותיהם של חייבים יפורסמו במאגר אינטרנטי ללא פיקוח מספק בעוד שהוצאה לפועל ממשיכה בהתנהלות לקויה

מאת:

שלשום (שני) אושר בקריאה שניה ושלישית בקולותיהם של 51 חברי כנסת, ללא מתנגדים, תיקון לחוק הוצאה לפועל המבטל מאסר חייבים. התיקון מבטל לחלוטין את האפשרות לעצור בעלי חוב כאמצעי לחץ לתשלום חובותיהם. לצד ביטול המאסר החוק מקנה לזוכה (האדם המחזיק בחוב) כלי אכיפה חלופיים שהוא יכול לבקש להטיל על החייב, וביניהם הגבלות על החזקת דרכון, עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות בשימוש בכרטיס אשראי, בהחזקת רישיון נהיגה ועוד.

מדינת ישראל היא המדינה האחרונה מבין המדינות המתקדמות שהוציאה מספר החוקים שלה את סעיף המאסר לחייבים להוצאה לפועל, שמאז 1949 קיימים ניסיונות לבטלו. באחד הדיונים על ביטול הסעיף בוועדת חוקה בכנסת ציינה חברת הכנסת מרב מיכאלי, שבזמן שמדינות אחרות גנזו את אפשרות המאסר, מדינת ישראל אימצה אותה בחום לחיקה.

ברכות ופוסטים מרגשים של חברי כנסת נכתבו על תיקון החוק שעבר אתמול. נצפו גם טפיחות הדדיות על השכם בין משרד המשפטים לוועדת החוקה בכנסת, אבל נדמה שכמו בכל חוזה שכחנו פתאום לקרוא את האותיות הקטנות של החוק, וכולנו הולכות לשלם ביוקר על החלופה שהחוק קובע למאסר.

עם ביטול אפשרות המאסר אושרה גם הקמת מרשם חייבים משתמטים מתשלום שיהיה פתוח לציבור. מאגר החייבים יפורסם באינטרנט. המאגר יכיל שמות ופרטים אישיים של חייבים אשר סך חובותיהם עולה על עשרת אלפים שקלים, בתנאי שרשם ההוצאה לפועל קבע כי החייב מסוגל לשלם את חובו אך בוחר להשתמט מתשלום. כיום יש פחות מחמישים רשמים וקרוב לשלושה מיליון תיקים פתוחים בהוצאה לפועל.

בעצם מדינת ישראל פועלת בשיטת "המקל והגזר". סוחרת לנו בזכויות. ביד אחד מחזירה לנו את הזכות לחירות, וביד שנייה גוזלת מאיתנו את הזכות שלנו לכבוד ולצנעת הפרט.

סעיף של מאסר לחייבי הוצאה לפועל מלכתחילה לא היה צריך להיות חלק מספר החוקים, ואל לנו לשמוח ולברך את שהחזירו לנו זכות שאסור היה לקחת לנו מלכתחילה, בטח שלא בזמן שקמים עלינו לכלותנו באינספור חוקים אחרים מדי יום שמבטיחים את שימור יחסי הכוחות בחברה, ובעיקר את דחיפת ראשיהם של המוחלשים והעניות כך שלעולם לא יוכלו לצאת ממעגל העוני, מעגל שחלקם בו כבר דור שלישי.

הוצאה לפועל – מחזון למציאות

מתוך חזון רשות האכיפה והגבייה:

להיות הגוף הממשלתי המוביל במדינת ישראל לאכיפה ולגבייה המחויב לפעול בעקביות לחיזוק שלטון החוק, תוך שמירה על זכויות הפרט.

את מי משרת הגוף "הוצאה לפועל", שמבקש למתג את עצמו מחדש כרשות האכיפה והגבייה? האם יש לו היכולת לנהל מאגר אינטרנטי של שמות חייבים? בואו נתבונן בכמה דוגמאות רק מהחודש האחרון שמדגימות אי סדרים חמורים בהוצאה לפועל.

אתמול הרשיע בית משפט השלום פקיד הוצאה לפועל בשיבוש הליכי משפט, זיוף והפרת אמונים, לאחר שביצע שינויים בתיקי הוצאה לפועל ישנים שהתנהלו בחיפה. הפקיד רשם אנשים שנפטרו כחייבים לזוכים פיקטיביים לצורך השתלטות על עיזבונם, ולאחר מכן העביר אותם כתיקים חדשים ללשכת ההוצאה לפועל בנצרת שתממש את החוב. במסגרת תפקידו הייתה לו גישה למערכת הממוחשבת של הוצאה לפועל.

השבוע פורסם שארבע מאות וחמישים תיקי הוצאה לפועל נפתחו נגד קשישים על ידי גופים המעניקים ייעוץ לנרדפי הנאצים, אשר מחייבים את לקוחותיהם בשכר טרחה עבור השירות. במקרה של אי תשלום שכר הטרחה על ידי הקשיש נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל.

לשכת עורכי הדין החליטה לייצג בהתנדבות את הקשישים, אך מה לגבי קשישים שאינם ניצולי שואה? או אוכלוסיות מוחלשות באשר הן?

לפורום הוצאה לפועל בלשכת עורכי הדין חשוב לגבות ולספק תעסוקה לעורכי דין. הלשכה עושה ככל שביכולתה כדי לגרום לנו לשלם לזוכים, שכן 97 אחוז מהזוכים בתיקי הוצאה לפועל מיוצגים על ידי עורכי דין.

לא רק שהלשכה אינה תומכת בביטול מאסר חייבים, אלא שהיא דורשת להוסיף מעצר בית, אפשרות לתשלום החוב מתוך חשבון הבנק של קרוב משפחה מדרגה ראשונה והצעות רבות וחמורות לגביית חובות. זאת על אף שכבר עכשיו מדינת ישראל היא ממטילות הסנקציות החמורות בעולם לחייבים.

כמו שניתן לראות בטבלה, הזוכים הם לא פעם גופים גדולים ומסואבים, חמושים בסוללות עורכי דין השולחות אלפי מכתבים ורודפות בני אדם עד לתשלום המיוחל.

נתוני גבייה של הוצאה לפועל | מתוך הדו"ח השנתי של רשות האכיפה והגבייה לשנת 2013

נתוני גבייה של הוצאה לפועל | מתוך הדו"ח השנתי של רשות האכיפה והגבייה לשנת 2013

חברת פרטנר, מבין החברות המככבות בטבלה, נדרשה בתחילת החודש בצו בית משפט לחדול מעיקול חשבונו של לקוח, שזהותו זויפה לצורך התקשרות עם חברת פרטנר וחשבונו עוקל בשל חוב לחברה. אותו אדם מעולם לא התקשר עם החברה, וביום בהיר אחד קיבל הודעה על עיקול חשבונו. הלקוח לכאורה נאלץ לעבור תהליך משפטי שלם, הכולל אובדן ימי עבודה והוצאות משפט, שלא לדבר על נזק נפשי, ורק אחרי תשעה חודשים הורה בית המשפט להפשיר חשבונו.

סיפור נוסף הוא של חברת אקיוטק או בשמה החדש "מרום הפקות", חברה אשר ידועה בפעילות הונאה ועם זאת ממשיכה לשלוח מכתבי איום כלפי חייבים מומצאים, תוך איומים לפתיחת תיק בהוצאה לפועל.

בעידן הצפוי של מאגר אינטרנטי לחייבים, אין לדעת כמה סיפורים מסוג זה וצעדים כנגד חייבים יבוצעו לחינם, בטעות או בזדון, וכך יהרסו חייהם של עשרות ואולי מאות אלפי אנשים.

כדי לקחת חלק במאבק בנושא ההוצאה לפועל ומאגר החייבים האינטרנטי ניתן לעקוב אחרי פעילותה של קבוצת "רפורמה בהוצאה לפועל".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf