newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בצל המגעים לרשימה משותפת: בחירות מקדימות בחד"ש ובבל"ד

שתי המפלגות יתכנסו בשבת, בל"ד בנצרת וחד"ש בשפרעם, כדי לקבוע את נציגיהן לכנסת. על הפרק: ייצוג לנשים, חילופי דורות אפשריים והמגעים לריצה ברשימה אחת

מאת:

כשברקע נמשכים המגעים בין המפלגות הערביות על ריצה משותפת בבחירות הקרובות, יתכנסו ביום שבת חברי מפלגות חד"ש ובל"ד כדי לקבוע את רשימותיהן לכנסת. השנתיים האחרונות היו קשות מאוד עבור הציבור הערבי בישראל, שהותקף שוב ושוב באלימות וגזענות, ובמקביל עובר תהפוכות בין דוריות רבות המייצרות חיכוכים פוליטיים בין הדור הצעיר למבוגר יותר. בחירת המועמדים במועצות של שתי המפלגות צפויה לסמן כיוון באשר לרשימה המשותפת ואולי גם באשר למגמות של התחדשות ושל כניסה של נשים וצעירים לקדמת הבמות המפלגתיות.

את יום הבחירות הפנימיות יתחילו שתי המפלגות בהצבעות לאשרור המשך מועמדותם של חברי הכנסת הוותיקים מוחמד ברכה ודב חנין (חד"ש) וג'מאל זחאלקה (בל"ד).

> רשימה משותפת היא המקום לכל המתנגדים לגזענות, יהודים וערבים כאחד

ג'מאל זחאלקה ומוחמד ברכה (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

ג'מאל זחאלקה ומוחמד ברכה (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

לפני ההודעה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות היה אמור ח"כ ברכה לפרוש מהכנסת, ביום האשה הבינלאומי ב-8 במרץ 2015. במקומו היתה אמורה נבילה אספניולי להתמנות כחברת כנסת. למרות שהודיע על פרישה, היום (חמישי) הוא הודיע רשמית על התמודדותו למקום הראשון ברשימת חד"ש לכנסת. כדי לעשות זאת הוא יצטרך רוב מיוחס של שני שליש ממצביעי מועצת חד"ש שיאשררו שוב את הצגת מועמדותו לראשות המפלגה. מול ברכה יתמודדו על המקום הראשון חבר הכנסת עפו אגברייה, מזכיר המפלגה איימן עודה, חבר הכנסת לשעבר עיסאם מח'ול וסאמח עיראקי. את ההתמודדות מובילים ברכה, שמוביל במפלגה קו שתומך בריצה משותפת עם המפלגות הערביות, ומולו עודה שמציג קו מסויג יותר לגבי אפשרות זו.

בבל"ד מתמודד ח"כ ג'מאל זחאלקה לבד על המקום הראשון ברשימה. גם כאן כדי להמשיך את כהונתו בהתאם לתקנון המפלגה, הוא יזדקק לרוב מיוחס של לפחות 60 אחוזים במועצת בל"ד, שיאשררו את מועמדותו. זחאלקה פועל במרץ כדי להשיג לעצמו את הרוב המיוחס, אולם עדיין לא ברור מה יקרה במידה ולא יזכה לרוב במועצה. במקרה הזה העיניים כולן יהיו נשואות לעבר חברי הכנסת חנין זועבי ובאסל גאטס, כאשר גאטס כבר הצהיר בראיון כי במידה וזחאלקה לא יזכה לרוב המיוחס הוא רואה את עצמו כמועמד למקום הראשון ברשימה.

על המקום השני ברשימת בל"ד יתמודדו שתיים, חברת הכנסת המכהנת חנין זועבי, ומולה היבה יזבק, פעילה פמיניסטית מובילה וחברת הוועד המרכזי של המפלגה. ההתמודדות הזאת היא הצהרת כוונות של יזבק על רצונה להשתלב בצמרת המפלגה בעתיד הקרוב. בחד"ש יתמודדו על המקום השני דב חנין, נבילה אספניולי, עאידה תומא, פדרו גולדפארב ושאדי סוירי. את ההתמודדות מובילים ראש בראש נבילה אספניולי, התומכת בהצטרפות חד"ש לרשימה המשותפת, ודב חנין- שמתנגד לרשימה אחת משותפת.

> תומכים ומתנגדים: השמאל היהודי והרשימה הערבית המשותפת

נבילה אספניולי (יותם רונן / אקטיבסטילס)

נבילה אספניולי (יותם רונן / אקטיבסטילס)

על פי הצפוי, בשתי הרשימות יהיה ייצוג לנשים במקומות השני או השלישי, מקומות שנחשבים ריאליים במידה ויוחלט על ריצה בשני פתקים, ובמיוחד במקרה של איחוד הרשימות לפתק אחד. במצב של ריצה בפתק אחד ייתכן אף ייצוג של נשים נוספות שמיקומן במפלגות הוא גבולי. כך או כך, בכנסת הבאה יהיו, ככל הנראה, שתי נשים שייצגו את המפלגות הערביות.

מול חבר הכנסת המכהן באסל גאטס, יתמודדו בבל"ד על המקום השלישי ג'מעה אזברגה ואשרף קרטאם. על המקום הרביעי בבל"ד מתמודדים מזכיר בל"ד ביפו סאמי אבו שחאדה, ג'מעה אזברגה, מראד חדאד, אחסאן מראד, ואסאמה ע'תמאן. בחד"ש נרשמו להתמודדות במקום השלישי עופר כסיף ופידא טבעוני אבו-דבאי, ועל המקום הרביעי יתמודדו יוסף ג׳בארין, יעלה רענן, אמג׳ד שביטה, מוחמד בכרי, זיאד מחאמיד, סלאם עיאש, רפיק ג׳בארין, עבדאללה אבו-מערוף, עלי היבי וכמאל אבו-יונס. חשוב לציין כי בשתי המפלגות מתמודד שלא יבחר במקום אליו הציע מועמדות, יוכל להעביר את מועמדותו למקומות הבאים בתור.

יש חשיבות מיוחדת לבחירת חברי המועצות בשתי המפלגות הפעם. בעיקר בחד"ש, שם בנוסף על סוגיית הייצוג לנשים ורענון הרשימה עומדת בחירה מובהקת – בין אלו שתומכים בריצה משותפת של כלל המפלגות בגוש, לבין התומכים בריצה נפרדת של חד"ש, או בפתק משותף עם תע"ל בלבד. הרבה מאוד מונח על הכף בבחירות המקדימות הללו. לא מדובר רק בשיבוץ של שמות ופנים, ב"נבחרת" כמו שקוראים לזה במקומות אחרים, אלא בהחלטות שעשויות להשפיע באופן ישיר על האופן בו יתנהלו הבחירות בחברה הערבית כולה.

> בדרך לממשלת ביבי-הרצוג?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf