newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יומיים אחרי: מפונים מגבעת עמל עדיין ישנים באוהל מחוץ לבתיהם ההרוסים

בניגוד לפרסומים, שלוש משפחות גדולות עדיין נותרו ללא קורת גג מאז שתשובה והמשטרה פינו אותן והרסו את בתיהן. מפוני גבעת עמל מסתכלים על הדחפורים בפעולה ומחכים לפיצוי

מאת:

שגרה חדשה בין הריסות גבעת עמל: מאבטחים, שוטרים, מפונים, טרקטורים, מחסומים.

על חורבות בתיהן שנהרסו שלשום (רביעי), יושבות בשמש הקופחת שלוש המשפחות חליף, חמיאס ואשרם, וממתינות ששוגון, הממונה על המו"מ עם התושבים מטעמו של היזם יצחק תשובה, יואיל לדבר איתן ולחתום על הסכם פיצויים. ושוגון לא בא.

"אני גר כאן מגיל שנתיים", אומר כדורי חליף, "אנחנו לא מבקשים להתעשר. רק מבקשים אפשרות להשיג לעצמנו קורת גג במקום זו שלקחו לנו. את הקרקע כאן איפשרו לתשובה לרכוש ב-19 אחוז מערכה הריאלי כדי שיוכל לפצות את התושבים. אתמול שוגון הסתובב כאן כל היום בהפגנתיות ואמר שאין לו זמן לדבר איתנו. הוא עכשיו רק הורס. הבוקר מוקדם הוא התקשר והודיע שיגיע בעשר. ואז התקשר לדחות לצהרים. בצהרים דחה לארבע. עכשיו כבר אחרי שש ואנחנו עדיין מחכים לו כאן גם עכשיו. התעללות".

צפו בראיון וידאו עם כדורי חליף על חורבות ביתו (עריכה: הילה עוז):

בלילה ישנו כולם במאהל המחאה על מזרונים. אנשים מבוגרים, חלקם נושקים ל-70, אשה בהריון בחודש חמישי, רחוקים מהילדים הקטנים שהועברו לבתי קרובים כדי לא לחזות בטראומה.

מכונת היח"צ המשומנת של יצחק תשובה דילגה אתמול מערוץ לערוץ, מתחנה לתחנה, מאתר לאתר, כשהיא מפזרת אבקת סוכר: הגענו להסכמות על פיצוי עם התושבים. כולם מפוצים, כולם מרוצים, הכל הסתדר.

"הוא חושב שהוא ישבור כאן את המשפחות", אומרת מלי אלפסי, מוועד המאבק של תושבי גבעת עמל. "הוא מנסה לייבש אותן כך שיתחננו למשא ומתן. עכשיו התבשרנו שהוא יואיל לשבת עם המשפחות רק ביום ראשון. יש זמן. אנשים לא מתייבשים בחוץ. אנחנו נעמוד כאן לצד המשפחות, מחר נרים כאן קבלת שבת, סעודה חגיגית, נעבור את זה יחד. מלוכדים, ולא ניתן לאיש לשבור אותנו".

> כעשרים משפחות פונו באלימות מבתיהן בשכונת גבעת עמל

שוגון- נציגו של תשובה למו"מ עם התושבים ,לא מדבר איתם

שוגון (מימין), נציגו של תשובה למו"מ עם תושבי גבעת עמל. "באתי להרוס, לא לדבר" (צילום: אבי בלכרמן)

אחר הצהרים החליטו המפונים לא לאפשר עוד לדחפורים להמשיך בהריסת בתיהם. "נחסום את אותם בגופנו אם יתקרבו לבתים עד שלא יסגרו איתנו על פיצוי. זה לא אנושי מה שעושים לנו", אמרה אתי כליף. אתי שאתמול פונתה לבית החולים באמבולנס לאחר שהתעלפה בביתה, רגע לפני שבני משפחתה נזרקו ממנו. "לא יתכן שישליכו אותנו מהבתים שלנו בלי שיסגרו איתנו על פיצוי. מה ביקשנו?"

> מאות הפגינו נגד הכוונה להרוס בתים בכפר דהמש

המשפחות המפונות נערכות ללילה במאהל

המשפחות המפונות נערכות ללילה במאהל. (צילום: רונית אלדובי)

מורין חמיאס, שגם משפחתה פונתה אמש, כתבה אתמול בערב (חמישי) בדף הפייסבוק שלה: "צר לי להודיע לך אדון תשובה, אנחנו לא זזים מהשכונה עד שנקבל קורת גג .אנחנו חיים באוהל המחאה בשכונה, ממש מול ההריסות של ביתנו. ימים קשים עוברים עלינו, אבל אנחנו לא נישבר ולא נכנע!!!"

"אנחנו משלמים מחיר יקר מאד", סיפרה הערב לילי חליף. "יש לי בן, בן חמש, שלא ראיתי כבר שלושה ימים. הוא שוהה רחוק ממני אצל סבתו. לא הולך לגן כבר שלושה ימים ובוכה שהוא מתגעגע אלי ורוצה שאטייל איתו ושהוא שונא שוטרים".

לקראת סגירת הכתבה דווחתי כי כדורי חליף זומן הערב בסופו של דבר לפגישה עם שוגון, נציגו של תשובה. עם זאת, כדורי סיפר שהפגישה הייתה פשוט משפילה. לדבריו שוגון הגיב בזלזול במהלך השיחה בינהם. כשכדורי דיבר הוא פיהק, עצם עיניים ובסוף השיחה הודיע שכל בתי האב של משפחת כליף יקבלו יחד מליון שקלים. רחוק מאוד מהאפשרות לקורת גג.

ככה נראה פינוי בהסכמה בגבעת עמל בגרסת תשובה. גם תושבים אחרים מעידים על אופי הפגישות עם האיש שלדבריהם משפיל אותם, קם ועוזב פגישות באמצע, נותן הצעה גבוהה ומכבדת רק כדי לסגת ממנה בפתאומיות בפגישה הבאה ולבשר למשפחה שבעצם לא מגיע לה דבר.

אני רוצה שיבואו חברי כנסת לראות את המצב של המפונים ואת המצב של השכונה. אומרת זמירה, תושבת השכונה."איך אפשר לזרוק אנשים לרחוב. שבוע לפני ראש השנה, הוא לא מפחד מאלהים לעשות דבר כזה? מה זה כלבים? אפילו לכלב לא עושים ככה".

> המדינה נערכת לחלק אדמות לקיבוצים

כדורי חליף על חורבות ביתו ממתין שנציגו של תשובה ידבר איתו. צילום: קרן מנור אקטיבסטילס

כדורי חליף על חורבות ביתו ממתין שנציגו של תשובה ידבר איתו. (קרן מנור / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf