newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גל ההריסות בגדה: 53 פלסטינים איבדו את בתיהם מתחילת החודש

20 הבתים נהרסו בשל "בניה ללא רשיון", אולם בין השנים 2010-2014 אישר המנהל האזרחי רק 1.5 אחוזים מהבקשות לבניה בגדה המערבית שהוגשו על ידי פלסטינים. מאז תחילת השנה נהרסו יותר בתים מבכל שנה אחרת בעשור האחרון

מאת:

כותב: עדו קונרד

מאז תחילת חודש אוגוסט 2016 הרס המנהל האזרחי 20 מבני מגורים ו-13 מבנים אחרים ביישובים פלסטיניים בגדה המערבית. ההריסות הותירו 53 בני אדם חסרי בית, בניהם 25 קטינים, כך דיווח ארגון זכויות האדם "בצלם". מספר מבני המגורים שהרסה ישראל מתחילת השנה הוא הגבוה ביותר בשנה בעשור האחרון, ומסתמן שהיד עוד נטויה.

ב-4 באוגוסט הרס המנהל האזרחי 4 מבני מגורים בקהילת אל-מוערג'את שבבקעת הירדן. ו14 נפשות, בהן שני קטינים נותרו ללא קורת גג. ארבעה ימים מאוחר יותר הגיעו הבולדוזרים לכפר פסאייל, גם הוא בבקעה. שני מבני מגורים נהרסו ו-12 תושבים, בהם 7 קטינים נותרו ללא קורת גג. ב- 9 באוגוסט הגיע המנהל האזרחי לקהילת אום אל-ח'יר שבדרום הר חברון שם נהרסו 5 מבני מגורים -27 תושבים בהם 16 קטינים נותרו ללא קורת גג. בנוסף נהרסו מבנים לפחות בשבעה ישובים נוספים בגדה.

עם גל ההריסות האחרונות מגיע המספר הכולל של מבני מגורים שהרסה ישראל השנה בגדה המערבית ל-188 לפחות, כאמור, המספר הגבוה של הריסות בשנה אחת מאז 2006.

> באישור ביהמ"ש: שובת רעב מזה כחודשיים יישאר כבול למיטה

אנשי המנהל האזרחי הורסים בתים ומבנים בדרום הר חברון. הגדה המערבית 19 ביוני 2016. (ויסאם הלשמון/פלאש 90)

אנשי המנהל האזרחי הורסים בתים ומבנים בדרום הר חברון. הגדה המערבית 19 ביוני 2016. (ויסאם הלשמון/פלאש 90)

כל הבתים והמבנים שנהרסו ממוקמים בשטח סי, שנמצא תחת שליטה צבאית ואזרחית ישראלית. אזורים אותם מחשיבים הפלסטינים, כמו גם הקהילה הבינלאומית, כחלק מהמדינה הפלסטינית העתידית. ב"בצלם" טוענים שפעולות אלו הן המשך ישיר למדיניות שנוקטת ישראל מתחילת השנה של הגברת קצב ההריסות והיקפן. עוד מזכירים שם כי בו בזמן שישראל ממשיכה להרחיב את היקף ההריסות היא מנהלת עם נציגי האיחוד האירופי דיאלוג בנושא הריסות הבתים.

את ההריסות האלו מצדיקה ישראל בטענה כי מדובר במבנים שנבנו באופן לא חוקי וללא רישיון. אבל עבור פלסטינים החיים בשטחי סי בגדה המערבית השגת היתר בניה הוא משימה כמעט בלתי אפשרית: בין השנים 2010 ל-2014 אישר המנהל האזרחי רק 1.5 אחוזים מהבקשות לבניה בגדה. יותר מכך, רק לאחרונה הסביר מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב מרדכי כי קיימת אכיפה מחמירה יותר כלפי הפלסטינים בגדה המערבית, לעומת מתנחלים. מרדכי גם הדגיש כי "מרבית האכיפה כלפי פלסטינים מתבצעת על אדמות פרטיות פלסטיניות".

הריסת בתים באום אל-ח'יר, 8 באוגוסט 2016:

גל ההריסות בעיצומו של הקיץ מגיע כשברקע גוברים הלחץ הבינלאומי והגינויים נגד מדיניות הריסת הבתים של ישראל. רק בחודש שעבר שגריר האיחוד האירופי בישראל, לארס פאבורג אנדרסן, ביקר בחריפות את ישראל על המשך הריסת בתיהם של פלסטינים בשטחי סי. בשבוע שעבר פורסם ב"הארץ" כי פקידים אמריקאים אמרו כי ממשל אובמה יגיב בחומרה אם ישראל תהרוס את הכפר סוסיא, בדרום הר חברון, אשר נמצא תחת איום מתמיד של פינוי במשך שנים ארוכות.

על פי נתוני "בצלם" מאז 2006 הרסה ישראל לפחות 1,146 בתי מגורים פלסטינים בגדה המערבית. מספר זה אינו כולל הריסות בתים כעונש קולקטיבי על משפחה של חשוד פלסטיני. כתוצאה מכך לפחות 6,000 פלסטינים איבדו את ביתם, חצי מהם קטינים.

> כחלון מבקש להוריד נקודות זיכוי במס לעובדים פלסטינים

עדו קונרד הוא עורך באתר 972+, שם פורסם הפוסט במקור.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf