newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לאחר תלונות תושבים הופסקה כריזה בערבית באוטובוסים בב"ש

חברת דן התחילה לפעול בעיר בשבוע שעבר והפעילה מערכת הודעות דו-לשונית שמכריזה על התחנות. בעקבות איומים בחרם נסיעות הופסקה הכריזה בערבית. האגודה לזכויות האזרח דורשת את החזרתה

מאת:

בשבוע שעבר החלה חברת "דן באר שבע" בהפעלת קווי התחבורה הציבורית בבירת הנגב, לאחר שהחברה זכתה בינואר האחרון במכרז והחליפה את חברת "מטרו דן". המהלך הפיח תקווה רבה בתושבי באר שבע, אשר סובלים זה זמן רב מתחבורה ציבורית לקויה ביותר, במיוחד מאז ינואר האחרון. למרות קשיי התחלה מובנים נראה כי כיסוי התחבורה הציבורית אכן השתפר מיד, והחברה – חברה בת של "דן" – אף שינתה מסלולים בהתאם לבקשות התושבים.

כחלק משינוי מבורך זה באוטובוסים החדישים של החברה הופעלה מערכת כריזה המעדכנת על הגעה לתחנות השונות בעברית וגם בערבית כדי להנגיש את הנסיעה הציבורית לכל חלקי האוכלוסיה. בבאר שבע חיים עשרות אלפי תושבים דוברי ערבית, והיא משמשת כמטרופולין לעוד יותר מ-200 אלף בדואים נוספים.

אלא שהשימוש בשפה הערבית, מסתבר, גרר תלונות מצד תושבים, שבתורן גרמו להפסקת הכריזה בערבית. התלונות פורסמו ברשתות החברתיות, שם אף נכללו קריאות לחרם על החברה, כפי שפורסם באתר ברנז'ה, וכן בכתבה באתר "באר שבע נט" שנשאה את הכותרת: "תושבי באר שבע זועמים: 'כריזות בערבית באוטובוס, ממטרודן הפכנו למטרו-עזה'". בין היתר נכתב בכתבה:

התושבים הזועמים הופעתו לגלות כי לא רק שהאוטובוס מציג כיתובים בשפה הערבית, אלא גם שבאוטובוס מושמעות כריזות בערבית לפני כל תחנה, מה שיצר זעם בקרב תושבים.

מספר תושבים החליטו להביע את זעמם ברשת וכתבו: 'לראשונה עליתי בקו האוטובוס של חברת דן בבאר שבע ואני פשוט רותחת מעצבים. באיזה חוצפה הדובר מדבר בערבית וההסבר על רחובות הוא במבטא ערבי? המדינה מחולקת לשני עמים?' כתבה אחת מתושבות העיר. תושבת נוספת הביעה את זעמה: 'אנחנו בישראל ופה מדברים עברית, אנחנו לא במצרים ולא בלבנון, מי שחי פה צריך ללמוד ולדבר עברית'. תושב נוסף כתב וענה: 'איראן זה כאן, עוד מעט יקימו פה מסגדים'.

עכשיו מתברר כי בעקבות התלונות הופסקה ביום ראשון הכריזה בשפה הערבית בקווי התחבורה הציבורית, לפחות זמנית. בחברת "דן באר שבע" בחרו שלא להגיב לידיעה. יש לציין שהוראות משרד התחבורה מחויבות לספק כיתוב בערבית באוטובוסים, אך לא כריזה קולית בשפה הרשמית השנייה של ישראל.

> בתחקיר עובדה על אלאור אזריה לא הופיע פלסטיני אחד שלא כגופה

אוטובוס של חברת דן באר שבע עם כיתוב בערבית (שיחה מקומית)

אוטובוס של חברת דן באר שבע עם כיתוב בערבית (שיחה מקומית)

בעקבות ביטול הכריזה בערבית פנתה היום עו"ד שאדה עאמר מטעם האגודה לזכויות האזרח לשר התחבורה בדרישה להחזיר את הכריזה. "אין ספק כי מדובר בהחלטה פסולה ולא חוקית, המדירה ציבור שלם מהמרחב הציבורי ופוגעת בזכותו הבסיסית לשוויון", כתבה עאמר. "על משרד התחבורה לפעול לאלתר לתיקון המצב ולהפעלה מחדש של הכריזה בערבית בכל קווי האוטובוס בעיר באר שבע, ובמדינה בכלל".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המידע הכתוב באוטובוסים העירוניים בבאר שבע מוצג כיום בשתי שפות, עברית וערבית. באשר לכריזה בשפה הערבית הנושא ייבחן על פי קריטריונים אחידים ויופעל בכל אשכולות התחבורה הציבורית. הכריזה בערבית בתחבורה הציבורית באר שבע הופעלה טרם זמנה למשך פחות מיממה, ולכן גם הוסרה מיידית. בתום הבחינה יופעלו מערכות כריזה, בהתאם לתכנית שתקבע".

הכנסת הכריזה בערבית בתחבורה הציבורית בערים מרכזיות בישראל הוא אחד המהלכים החיוביים המתרחשים בישראל בזמן האחרון, ואולי נוכח גלי ההסתה הנושבים מהממשלה – אחד הבודדים בהם. יש לקוות כי משרד התחבורה יתעשת ולא יכנע לתלונות מצד אלו שאינם מבינים כי אמרות כמו "איראן, זה כאן" הן אירוניות במיוחד, שכן המאפיין של השלטון האיראני איננו שפתו (שהיא בכלל פרסית), אלא חוסר יכולתו להכיל דעות וציבורים אשר שונים ממנו.

[עדכון] בעקבות הפרסום בשיחה מקומית הגיב ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) לביטול הכריזה בערבית ואמר שהכריזה היא "חלק ממהלך שלם לשיפור הנגישות של התחבורה הציבורית בישראל לאזרחים דוברי הערבית, שיצא לדרך לפני כחודשיים. המהלך הזה הוא חיוני גם עבור הציבור שאינו דובר ערבית, כדי להזכיר לכולנו שאנו חיים כאן יחד, אלה לצד אלה, ערבים ויהודים, וחולקים את המרחב הזה. זאת עובדה, גם אם היא לא לטעמו של מישהו. אסור לעשות צעד אחורה בתהליך החשוב הזה".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> למה אני מבכה את פידל קסטרו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf