newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לבקשת המדינה הוטל חיסיון על עתירה נגד יצוא ציוד מעקב לדרום סודן

ביה"מ הטיל היום חיסיון על עתירתה של ח"כ תמר זנדברג נגד יצוא מערכת מעקב ישראלית לדרום סודן, המשמשת את המשטר נגד מתנגדיו. מדוע ישראל משתפת פעולה עם משטר המבצע פשעים שיטתיים של רצח ואונס? התמריץ הכלכלי הוא ככל הנראה רק חלק מהסיפור

מאת:

לפני שבועיים ביקשה המדינה מבית המשפט להטיל חיסיון על עתירתה של ח"כ תמר זנדברג, שהוגשה על ידי עו"ד איתי מק, נגד ייצוא מערכת מעקב ישראלית לדרום סודן. העתירה כולה מבוססת על חומר גלוי שפורסם בדוחות האו"ם ובתקשורת. היום החליטה השופטת ע' ברון לקבל את בקשת המדינה לחיסיון ולכן יוטל איפול על כתבי בית הדין בעתירה, על החלטות בו, והדיונים יתקיימו בדלתיים סגורות.

המדינה מנסה להסתיר את שיתוף הפעולה בפשעים נגד האנושות, ובקשת החיסיון היא בעצם הודאה בכך. היות והעתירה עוסקת בהפסקת ייצוא האמצעים, ברור כי בקשת המדינה לחיסיון בעצם אומרת כי היא מתכוונת להמשיך בכך, ובית המשפט עכשיו נותן יד לכך מסיבות לא ברורות.

לפי מה שפורסם, ישראל מספקת לדרום סודן ציוד לצורך מעקב אחר מתנגדי המשטר, וזה משמש לחטיפה, עינויים ורצח של אזרחים על רקע פוליטי ואתני. כמו כן פורסם כי כוחות הביטחון במדינה פושטים על כפרים כשהם מוציאים להורג את הגברים, אונסים את הנשים והילדות ולאחר מכן שורפים אותן בעודן בחיים, וחוטפים את הילדים על מנת שישמשו חיילים. במקום משכורות מקבלים החיילים אישור לאנוס.

בחודשים האחרונים הוגשו מספר עתירות לחשיפת שיתוף הפעולה הישראלי עם רציחות המוניות באמצעות אספקת נשק, בין השאר ברואנדה, ארגנטינה, צ'ילה, וסרי לנקה. כולן חשובות מאד, אך מבין כולן זו של דרום סודן היא היחידה העוסקת בשיתוף פעולה הקורה עכשיו, וניצחון בה יכול להביא להפסקתו.

בתגובה להחלטת בית המשפט אמרה חברת הכנסת זנדברג: "פעם נוספת מאשר בית המשפט למדינה להסתתר מאחורי דלתיים סגורות וצווי איסור פרסום בעת שהיא מסבירה מדוע תמשיך לאשר יצוא בטחוני לדרום סודן. בניגוד לעבר, זה צו חלקי שלא חל על מה שכבר פורסם ועל עצם העתירה, שכבר פורסמה בהרחבה, ולפיכך נועד להסתיר אך ורק את נימוקי המדינה להמשך היצוא. אם המדינה מתעקשת להמשיך לייצא מערכות שמשמשות למעקב ולכידה של אזרחים מתנגדי שלטון, לפחות שיהיה לה את היושר לעשות זאת באופן גלוי. טיעון כלכלי לא יכול להצדיק את שיתוף הפעולה עם שפיכת דם של חפים מפשע".

> פשיטת הרגל של משרד החוץ שוברת שיאים בדרום סודן

"ישראל, הפסיקי לחמש את דרום סודן". הפגנה מול בית שגריר דרום סודן בישראל. צילום: חיים שוורצנברג

"ישראל, הפסיקי לחמש את דרום סודן". הפגנה מול בית שגריר דרום סודן בישראל. צילום: חיים שוורצנברג

לא רק תאוות בצע

בכתבה שפורסמה לאחרונה באתר מאקו מצוטטים שניים מסוחרי הנשק עם דרום סודן, בעילום שם כמובן. סוחר הנשק א' מספר: "בגדול מוכרים לדרום סודן הכל. אנחנו מדברים על רובי סער, מקלעים וכדורים. גם טילים ומערכות מתקדמות. המגבלה היחידה זה הכסף. אם הייתה אפשרות היו מוכרים להם גם F-16 וטנק מרכבה, אבל יש דברים שהם לא יכולים לשלם עליהם".

סוחר הנשק השני, המכונה ד',  מרחיב ומגלה את אחת הסיבות, חוץ מתאוות בצע, לשיתוף הפעולה הישראלי עם דרום סודן: "היו בישראל משלחות רשמיות של הסודנים שהגיעו לתערוכות נשק. ככל הנראה יגיעו גם לתערוכה נוספת שתתקיים בחודש הבא. לנו הישראלים יש אינטרס של ממש להשקיע במדינה הזו, וכרגע הנשק זה הכיוון העיקרי. זה עוד מדינה שתהיה לטובתנו במוסדות האו"ם, מדינה שמכניסה דולרים לקופת המדינה, מדינה שהיא בעלת ברית. זה משהו נדיר בעולם שלנו".

זהו טעון ישראלי שחוזר על עצמו בסחר בנשק (אפשר למצוא אותו למשל במברקים של משרד החוץ בעניין צ'ילה שנחשפו בעקבות בקשת חופש מידע), והוא שמכירת הנשק הישראלי לצורך רצח ואונס מבטיח את שיתוף הפעולה של המדינות הללו במוסדות האו"ם עם הכיבוש הישראלי.

תמר זנדברג בכנס שלום עכשיו (שלום ענסי)

טיעון כלכלי לא יכול להצדיק שיתוף פעולה עם שפיכות דמים. ח"כ תמר זנדברג (שלום ענסי)

> ישראל חתמה על האמנה לפיקוח על סחר בנשק. עכשיו צריך ליישם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf