newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם האלימות ברחובות בורונדי מובילה לרצח עם נוסף?

שנים רבות עברו מאז רצח העם האחרון שהתרחש שם, אבל בשבועות האחרונים בורונדי שוב בוערת. מאות הרוגים, מאות אלפי פליטים והסתה גזענית מצד השלטון. עדיין לא מאוחר לעצור את זה

מאת:

כותב אורח: ינון זלצמן

ביום שישי שעבר לפנות בוקר פתחה קבוצת מורדים המזוהה עם האופוזיציה בהתקפה משולבת בשלושה בסיסים של הצבא בבירת בורונדי בוג'ומבורה. זמן קצר לאחר מכן דיווח הצבא בבורונדי כי 12 מורדים נהרגו ו-21 בני אדם נעצרו. אך בפועל, המשיכו הקרבות ברחבי העיר עוד שעות רבות.

ממדי הטבח שביצעו כוחות הצבא החלו להתברר רק כיממה מאוחר יותר – גופותיהם של 21 צעירים נמצאו בסמוך למקום בו צולמו הצעירים שנעצרו במהלך מתקפת המורדים, רובם ככולם יחפים ולבושים בביגוד אזרחי. תמונות נוספות של עשרות גוויות הציפו את הרשתות החברתיות, ומספר ההרוגים המוערך נע בין 130 ל-500 איש.

הצבא דיווח כי הרג 79 "אויבים". עוד דווח כי המשטרה פועלת למנוע מעיתונאים להגיע לאזורי הרצח ולתעד את האירועים, כי הצבא מעמיס גופות על משאיות ומוציא אותן מבוג'ומבורה על מנת להעלים את הראיות, וכי חיילי הצבא דיברו בגנות בני הטוטסי תוך כדי הפעולה.

אירוע זה אינו מפתיע והוא מגיע בהמשך למדרון חלקלק בו מתדרדרת בורונדי מאז אפריל האחרון, ושסופו עלול להגיע עד לכדי רצח עם.

> אחרי שבזזה ושדדה את אפריקה, אירופה מתפלאת שמה שנותר זה עוני ואלימות

אלימות ברחובות. בורונדי, מאי האחרון (Globovisión CC BY-NC 2.0)

אלימות ברחובות. בורונדי, מאי האחרון (Globovisión CC BY-NC 2.0)

רצח עם פחות מפורסם מרואנדה

בורונדי, כשכנתה מצפון רואנדה, הייתה במשך מאות שנים ממלכה מאוחדת שבה חיו שלוש קבוצות – ההוּטוּ (84%), הטוּטסִי (15%) והטוּוָה (1%). שלוש הקבוצות חלקו שפה שנקראת קִירוּנדי, תרבות ומנהגים משותפים, ואף התקיימו ביניהן לא מעט נישואי תערובת. הקולוניאליזם הבלגי הביא עמו לרואנדה ובורונדי תורת גזע אשר מיקמה את בני הטוטסי מעל לבני ההוטו בהיררכיה הגזעית. סימון השייכות לקבוצות השונות בתעודת הזהות הפך אותן לאורך השנים מקבוצות מעמדיות לקבוצות אתניות, תוך כדי צמצום ואף מניעת הניעות החברתית במדינה.

לאחר עזיבת הבלגים את האזור, עלו בני הטוטסי לשלטון בבורונדי (בעוד שברואנדה התבצעה הפיכה ובני ההוטו עלו לשלטון). בשתי המדינות המתיחות האתנית הפכה לגורם מרכזי בפוליטיקה המקומית ובשתיהן הדבר הגיע עד לכדי רצח עם. הפחות מוכר אירע בבורונדי ב-1972, אז רצח ממשל הטוטסי כ-200 אלף בני הוטו. המקרה היותר מוכר אירע ברואנדה בשנת 1994, אז נרצחו כמיליון בני אדם (מבני הטוסטי) במאה ימים. אחד הגורמים המרכזיים שהביאו לרצח העם ברואנדה היה מלחמת האזרחים שפרצה בבורונדי בשנת 1988 ובה נרצחו עד ראשית שנות ה-2000 כ-300 אלף איש.

בחמישים שנות העצמאות הראשונות של בורונדי נהרגו יותר מ-500 אלף בני הוטו ויותר מ-100 אלף בני טוטסי, רובם אזרחים, בזוועות המוניות. הסכמי השלום שנחתמו בבורונדי בשנת 2005 שמו קץ למלחמת אזרחים והבטיחו ייצוג פרלמנטרי לשתי הקבוצות על ידי יצירת מנגנון פוליטי שמאפשר למפלגה להתמודד רק אם יש בה נציגים לשתי הקבוצות האתניות.

במסגרת ההסכם עברה הממשלה לשלטונו של נשיא מבני ההוטו. הסכם השלום הביא לירידה במפלס האלימות, אך לא להפסקתה המוחלטת.

"עליכם להשמיד!"

לאחר שבאפריל האחרון הודיע הנשיא, פייר נקורונזיזה, על שינוי בחוקה שיאפשר לו לרוץ לבחירות בפעם השלישית, גברה המתיחות הפוליטית והאתנית במדינה. המונים יצאו לרחובות. שוטרים וחיילים ירו במפגינים וקרבות רחוב פרצו בכמה שכונות בבירה. לפחות 200 בני אדם נהרגו בחודשים אפריל עד יולי בבירה בוג'ומבורה ומאות אלפים ברחו מהמדינה.

בשני בנובמבר הציב נשיא בורונדי אולטימטום לאנשי האופוזיציה למסור כל נשק שברשותם בתוך חמישה ימים, והודיע כי לאחר מכן יעשה חיפוש מבית לבית ברחבי הבירה. במקביל תידרך נשיא הפרלמנט, רוויריאן נדיקוריו, את ראשי המחוזות של הבירה להתכונן ל"יציאה לעבודה". עוד אמר בתדריך זה: "אמרו לאלו המעוניינים לבצע את המשימה: בנושא זה, עליכם לכתוש, עליכם להשמיד – אנשים אלו טובים רק כמתים. אני נותן לכם את ההוראה, לכו!"

מאותו יום ואילך האלימות בבורונדי גואה. בשמיני לנובמבר החל הצבא במבצע המעבר מבית לבית למציאת נשק. עוצר מוטל לסירוגין על שכונות המזוהות עם האופוזיציה. למעלה ממאה אזרחים נרצחו במהלך החודש החולף עד לאירועי סוף השבוע. מקצתם בידי המורדים ורובם בידי כוחות הצבא והמשטרה.

לטענת הצבא והמשטרה, פעולתם מכוונת כלפי האופוזיציה המוחה נגד שחיתותו של הנשיא ומשטרו, אשר מורכבת מבני הוטו וטוטסי כאחד – בעיקר ממשכילים בני המעמד הבינוני והגבוה. בפועל, עקב ההיסטוריה המעמדית של בורונדי, רוב בני הטוטסי משתייכים למעמד זה והוא מזוהה עמם.

במקביל קיימות אינספור עדויות לכך שחיילים ושוטרים משתמשים בכינויי גנאי לבני הטוטסי במהלך הפעילות הרצחנית. מכאן החשש כי המשטר יעשה שימוש במתיחות האתנית ההיסטורית וירתום את המוני בני ההוטו לצדו תוך שהוא מבצע רצח עם בבני הטוטסי ובכך יכבוש את המחאה החברתית.

 > המלחמה בכורדיסטן התורכית שאיש לא מדבר עליה

במרכז: אדמה דיינג, יועץ מיוחד לענייני רצח עם, בדיון מועצת זכויות האדם של האו"ם על המצב בבורנדי (ג'ס הופמן, UN Geneva)

במרכז: אדמה דיינג, יועץ מיוחד לענייני רצח עם, בדיון מועצת זכויות האדם של האו"ם על המצב בבורנדי (ג'ס הופמן, UN Geneva)

דרושה מעורבות בינלאומית

המידע היוצא מבורונדי הוא חלקי. בורונדי היא מדינה קטנה אשר אינה מסוקרת כמעט בכלל על ידי העיתונות הבינלאומית, היא מדורגת אחרונה בעולם במדד חופש העיתונות, וכדי להבין את חומרת המצב וההסלמה הנוכחית נדרש מפעילי הוועד למאבק ברצח עם, חברי תנועת דרור ישראל, לקושש ולהצליב מידע בעיקר ממספר פרסומים ברשתות החברתיות. נדמה כי צעד הכרחי בניסיון להפעיל לחץ למניעת הסלמה לכדי רצח עם הוא הגברת הדיווח התקשורתי והנוכחות המערבית בבורונדי.

מאז הציב נשיא בורונדי אולטימטום לאופוזיציה, וביתר שאת מאז תחילתו של מבצע "איסוף הנשק" בידי כוחות המשטרה והצבא, מקיימים המוסדות הבינלאומיים, ובראשם מועצת הביטחון של האו"ם, דיונים מיוחדים וקוראים לדיאלוג בין הצדדים הלוחמים בבורונדי. בעקבות מתקפת המורדים בתחילת השבוע קיימה מועצת זכויות האדם של האו"ם שלשום (חמישי) דיון מיוחד בנושא בורונדי, בו גינתה את "מעשי האלימות בידי כל הצדדים", וקראה לנציב זכויות האדם של האו"ם לשלוח לבורונדי ועדת חקירה שתבחן את מצב זכויות האדם במדינה.

בעוד המוסדות הבינלאומיים דנים באירועים, נרצחים אנשים על בסיס יום יומי בידי כוחות הביטחון של בורונדי ובידי קבוצות המורדים.

לרצח העם שהתרחש ברואנדה השכנה הגיב העולם מאוחר מדי. למרות התהוותו של רצח העם לנגד עיני כל – לא הצליחו המנגנונים העולמיים ומנהיגי העולם באשר הם באותה התקופה למנוע את הטבח.

אי התערבות בינלאומית בשלב זה, לעמדתנו, תהווה איתות ברור לשלטון בבורונדי כי הוא רשאי לנהל מדיניות של הרג והשמדה מבלי שידרש לדין וחשבון.

עמדת הוועד למאבק ברצח עם היא כי על מעצמות העולם לשלוח בהקדם האפשרי משקיפים לבורונדי על מנת לתווך בין הצדדים ובמקביל לקדם שליחה של כוח שמירת שלום. בנוסף עליהם להכין את התשתית להתערבות תחת הנורמה "האחריות להגן" במקרה של הסלמה נוספת באלימות.

ינון זלצמן הוא חבר בתנועת דרור ישראל ופעיל בוועד למאבק ברצח עם – ארגון יהודי וכלל אנושי. הוועד הוקם על ידי תנועת דרור-ישראל ומטרתו היא לפעול להפסקתם ומניעתם של כל מעשי הרצח המאורגנים בידי אדם, ארגון או מדינה של כל קבוצה מובחנת, מיעוט אתני, מעמד או עם. אפשר ליצור קשר עם הוועד כאן.

> השואה המוכחשת: מאה שנה לרצח העם הארמני

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf