newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חשבתם שחמאס משקיע בנשק ולא באזרחים? תסתכלו על ישראל

תקציב הבטחון של ישראל עומד על 18% מתקציב המדינה. אצל חמאס כ-14% מהתקציב מופנה לבטחון. אם הממשלה טוענת שהפלסטינים צריכים למרוד בחמאס בגלל הזנחת החינוך והבריאות, היא צריכה לטעון זאת גם לגבי הישראלים

מאת:

מערכת הביטחון דורשת עוד תשעה מיליארד שקלים לתקציבה בעקבות "לקחי צוק איתן" וככל הנראה תקבל את רובם, על חשבון קיצוצים בשירותים החברתיים. זאת בנוסף לכמעט עשרה מיליארד שקל תוספת שכבר קיבלה מתחילת השנה, מה שיעמיד את תקציבה על 72.45 מיליארד שקל או 18 אחוזים מתקציב המדינה. כל זה בלי להחשיב את פנסיות אנשי הצבא מגיל 67, הוצאות מתאם הפעולות השטחים, ומיליארדים רבים שמגיעים אליה דרך משרד ראש הממשלה (תקציבי המוסד, שב"כ, ודברים עלומים). רק התוספת לתקציב גדולה פי ארבעה מתקציב הרווחה הישראלי.

אחוז זניח עד לא קיים מהתוספת הזאת הוא לצרכים הגנתיים של ממש כדוגמת "כיפת ברזל", שממומנת ברובה ככולה על ידי האמריקאים (כולל סיוע חירום מהשבועות האחרונים), ונגמ"שים ממוגנים מסוג נמר, שגם אם יתוקצבו במלואם (דבר שצה"ל מסרב לעשות מאז 2012) מדובר על פחות ממיליארד שקל. דרישות דומות לתקציב מערכת הביטחון ב-2015 אמורות להעמיד אותו שוב על כ-18 אחוז מתקציב המדינה.

לאורך הלחימה הרבתה ישראל להשתמש בטיעון כי חמאס מזניח את תושביו בשל ההוצאה הביטחונית הגבוהה שלו: "חמאס בונה מנהרות ולא בתי ספר ובתי חולים". הטיעון נועד להצדיק את ההפצצות הישראלית כלפי פנים, אבל גם היה ניסיון כושל להמריד את העם הפלסטיני (דבר שחזר פעם אחרי פעם בנרטיב הישראלי). הניסיון הזה מצביע על חוסר הבנה של המצב, דומה לזה שהפגין שר הביטחון כשהצהיר שהטיפול במנהרות ייקח "יומיים שלושה" (כשלא ברור אם ידע בכלל שהן קיימות שבוע קודם לכן), הצהרת הכלניות הטרגית, וחוסר ההבנה של השלכות המעצרים ההמוניים בגדה ביוני.

לעצם העניין, ההוצאה הביטחונית של חמאס לפי מקורות ישראלים עומדת על קצת פחות ממאתיים מיליון שקל או כ-14 אחוז מתקציבו. כלומר לא רק שההוצאה קטנה ביותר מ-72 מיליארד שקל מזו הישראלית, אלא שהיא קטנה משמעותית אפילו בשיעורה מהתקציב. רק התוספת למערכת הביטחון הישראלית גדולה פי 11 מתקציב חמאס כולו.

הקיצוץ האחרון בתקציב החינוך הישראלי בסך חצי מיליארד שקל, משמעותו עצירת בנייתן של כיתות חדשות, שכבר היום הן בין הצפופות ביותר בעולם. מספר השנים בהן ישראל לא בנתה בית חולים ממשלתי גדול בהרבה ממספר השנים שהחמאס קיים כארגון, וגם אז הדבר בוצע בעזרת תרומות פרטיות רבות. כל זה למרות שבתי החולים בישראל הם הצפופים ביותר בעולם המערבי.

אז בקיצור, אם ממשלת ישראל טוענת כי העם הפלסטיני צריך להתמרד נגד חמאס בגלל שהוא מזניח את תושביו, משמע שלצורך עקביות היא צריכה לטעון זאת ביתר שאת לגבי הציבור הישראלי. נקווה שיקשיבו לה.

> מסקנות חקירת צוק איתן כבר כאן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf