newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מבחן ראשון לחוק: האם יזינו בכפייה עציר מנהלי ששובת רעב 48 ימים?

עורך הדין מוחמד עלאן שובת רעב נגד מעצרו המנהלי המתמשך. לפי החוק החדש שעבר בכנסת, יצטרך היועץ המשפטי לממשלה להכריע בקרוב: האם לפתוח בהליך הזנה בכפייה, או לא?

מאת:

חוק ההזנה בכפייה שעבר בשבוע שעבר בכנסת עלול בקרוב מאוד לעבור מהמישור התאורטי למישור המעשי. בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה ונשיא בית משפט מחוזי יתכן והחוק יופעל נגד אסיר שצפוי להגיע בימים הקרובים לשלב הקריטי שבו החוק פותח פתח להזנה בכפייה.

ב-18 ביוני השנה הכריזו שני עצירים מנהליים על שביתת רעב במחאה על החזקתם בכלא ללא משפט ובלא שיואשמו בדבר. אחד מהם, עודי סתיתי, סיים את שביתתו בתמורה להבטחה לשחרור יום לפני אישור חוק ההזנה בכפייה. העציר השני, מוחמד עלאן, עדיין שובת, והיום (רביעי) הוא היום ה-48 לשביתתו.

עלאן, עורך דין בן 33 מהכפר ענאבוס הסמוך לשכם, נעצר ב-6 לנובמבר 2014 על ידי כוחות הביטחון, ומאז הוא מוחזק במעצר מנהלי בלא שהואשם בדבר. לאחר שהצו המורה על החזקתו בכלא חודש בפעם השנייה, מבלי שניתנה לו ההזדמנות להגן על עצמו, החליט עלאן להשתמש בכלי המחאה הלא-אלים היחיד שעוד נותר לו ופתח בשביתת רעב. על פי מועדון האסיר הפלסטיני הוא שובת במודל האירי, כלומר – לא לוקח תוספים או מלחים, כפי עשו כמה משובתי הרעב הפלסטינים, אלא מתקיים משתיית מים בלבד, דבר המחריף מאוד את התסמינים הפיזיים ומגביר את הסיכון לנזק בלתי הפיך גם אם יסיים את שביתתו עוד היום.

על פי הספרות הרפואית, אחד הסימפטומים של שביתת רעב מלאה הוא סכנה של מוות פתאומי החל מהשבוע השביעי לערך, וזה השלב בו נמצא כעת עלאן. בימים הקרובים, אם תימשך השביתה, יעמוד היועץ המשפטי לממשלה בפני החלטה אמיתית: האם לבקש מבית המשפט לאשר את הזנתו בכפייה של עלאן על ידי החדרת צינורית לגרונו והזרמת מזון נוזלי סמיך לתוך גופו.

ההחלטה מורכבת עוד יותר אם נתחשב בכך שהזנה בכפייה עלולה לגרום למוות, ובכך שההסתדרות הרפואית כבר הגישה עתירה דחופה ומפורטת לבג"ץ נגד החוק. זה אינו דיון אקדמי עוד. בקרוב מאוד יהיו פנים מאחוריו, פניו של עורך הדין מוחמד עלאן.

לפני כשבוע פרסמו מומחים בשם האו"ם קריאה לישראל שלא ליישם את חוק ההזנה בכפיה וציינו ש"בשום אופן אי אפשר להכליל את חוק ההזנה בכפיה של עצירים שובתי רעב תחת סטנדרטים של זכויות אדם".

עמותת רופאים לזכויות אדם הכריזה כי תתמוך בכל רופא שיחליט לסרב לבצע את ההליך הפסול של הזנה בכפייה, ולשכת עורכי הדין הפלסטינים ערכה עצרת תמיכה בחברה, מוחמד עלאן, הכלוא בצו מנהלי. לשכת עורכי הדין הישראלית טרם פרסמה הודעת גינוי על הפרקטיקה הפסולה של החזקת עורכי דין בכלא ללא משפט למשך חודשים ארוכים.

נכון להיום שובתים רעב חמישה אסירים ועצירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל: מוחמד עלאן המוחה על מעצרו המנהלי; עבדאללה אבו ג'אבר, אסיר ירדני בן 40 השובת מזה 17 ימים בדרישה להסגירו לירדן לסיום תקופת מאסרו; מוסא סופן, תושב טול כרם השובת רעב מזה 18 ימים במחאה על החזקתו בבידוד מעל שנתיים ובדרישה לספק לו טיפול רפואי נאות למחלה ממנה הוא סובל; ח'ירי דראגמה, בן 28 השובת רעב מזה 9 ימים בדרישה לספק לו טיפול רפואי הולם; ועבד אלמאג'ד ח'אדיראת, אסיר ששוחרר במסגרת עסקת שליט, נעצר מחדש ולפני מספר ימים הועבר לסטטוס של עצור מנהלי. הוא שובת במחאה על הפרת ההסכם ודורש לשחררו לאלתר.

> הכנסת אישרה הזנה בכפייה: הגיע הזמן לסרבנות רופאים המונית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf