newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הייתכן שהמפכ"ל פשוט לא מבין את החוק למניעת הטרדות מיניות?

הבעיה עם ההכרזה של אלשיך לפיה תלונות אנונימיות על הטרדה מינית כנגד שוטרים לא יטופלו איננה במישור המעשי, כיוון שהעניין ממילא לא בסמכותו. הבעיה האמיתית היא ברוח המפקד הנושבת מההתבטאות

מאת:

כותבת אורחת: עאידה תומא סלימאן

לא ברור מדוע מכל האירועים הנמצאים בלוח השנה חשב מפכ"ל המשטרה שדווקא כינוס לרגל יום האישה יהיה ההזדמנות המתאימה לבשר לציבור כי תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות כנגד שוטרים בכירים לא יטופלו בשל היותן חלק מתרבות של "חיסול חשבונות" במשטרה.

לפני הכל, יש להגיד זאת בצורה הברורה ביותר: אין בסמכותו החוקית של מפכ"ל המשטרה למנוע טיפול בתלונות אנונימיות נגד בכירי משטרה. תלונות מסוג זה מוגשות למח"ש – המחלקה לחקירות שוטרים, גוף שמלכתחילה אינו חלק מהמבנה הארגוני של המשטרה אלא פועל תחת משרד המשפטים. זאת בדיוק לשם שמירת עצמאותו מול המשטרה ועל מנת לאפשר לו לנהל את חקירותיו בצורה חופשית ומקצועית, במנותק מכל לחצי המערכת.

> מה ייתן חוק המלצרים למלצריות שמוטרדות מינית ללא הפסקה?

רוני אלשיך בהלוויתה של השוטרת הדר כהן ז"ל (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הבעיה לא ביישום אלא ברוח המפקד. רוני אלשיך בהלוויתה של השוטרת הדר כהן ז"ל (אורן זיו / אקטיבסטילס)

די.אנ.איי ארגוני

עם זאת, על אף היות ההצהרה בלתי ישימה מבחינה חוקית, לא ניתן להתעלם מ"רוח המפקד" הבעייתית הנושבת מפעולותיו האחרונות של אלשיך. הצהרה זו לא ניתנה בחלל ריק אלא בסמיכות לצעד בעייתי לכשעצמו, החזרת הניצב רוני ריטמן, החשוד בהטרדה מינית, לתפקידו כמפקד יחידת לה"ב 443 . עוד בטרם פורסמו ממצאי חקירת מח"ש בעניינו, ריטמן חזר לעמוד בראש אותה יחידה שאמורה לחקור שחיתות ופשע מאורגן וכן מקרי הטרדות מיניות מצד נבחרי ונציגי ציבור.

מהצהרה זו ניכר חוסר הבנה בסיסי של ראש הארגון האמון על חקירת נפגעות הטרדה מינית לגבי החוק למניעת הטרדה מינית, התופעה עצמה, והקושי העצום של נשים להתלונן – בייחוד כנגד בכירים במקום עבודתן. התנהלותו של אלשיך רק תורמת להשתקת מתלוננות, שגם היום מפחדות להיחשף, ולתחושה כי המשטרה אינה רואה בחומרה מספקת את תופעת ההטרדות המיניות בארגון.

הבחירה לתקוף דווקא את המתלוננות האנונימיות מפתיעה במיוחד כאשר היא נעשית על ידי מי שצריך לדעת כי חלק ניכר מהפרשיות הגדולות ביותר, לא רק לגבי הטרדות מיניות אלא של שחיתות ושוחד, נחשפו בראשיתן על ידי תלונות אנונימיות. דבר זה מעלה את השאלה, על מי מנסה להגן מפכ"ל המשטרה בהצהרתו ולמה.

יתכן כי חלק מהתרבות הארגונית הקלוקלת של משטרת ישראל אכן כוללת בתוכה שימוש פסול בהטרדות מיניות לשם "חיסול חשבונות" בצמרת המשטרה. עם זאת, אין בדבר זה להעיד ולו במקצת על אי קיומן של עבירות פליליות ומוסריות וסבל של אותן נשים נפגעות העומדות ביסוד אותו "חיסול חשבונות".

בשנים האחרונות נדמה יותר ויותר כי ההטרדות המיניות והניצול לרעה של שוטרות מהווים חלק בלתי נפרד מהדנ"א הארגוני של משטרת ישראל. אם כבר, השימוש בהטרדות מיניות לשם "חיסול חשבונות" רק מהווה דוגמה נוספת לפגיעה ולניצול של שוטרות במסגרת מלחמות הניצבים.

עאידה תומא סלימאן היא חברת כנסת של הרשימה המשותפת מטעם חד"ש, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת.

> יחסים רומנטיים: הפרשנות הצבאית לאונס

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf