newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הליצן הפלסטיני יישאר עוד שישה חודשים בכלא, ללא משפט

מעצרם המנהלי של הליצן והמורה לקרקסנות מוחמד אבו סח'א, ושל איש התקשורת ופעיל זכויות האסירים חסן ספדי, הוארך בשישה חודשים נוספים

מאת:

כותבת: נטשה רוט

בית משפט אישר בתחילת השבוע את הארכת צו המעצר המנהלי של מוחמד אבו סח'א, ליצן ומורה לקרקסנות לילדים עם צרכים מיוחדים, בשישה חודשים נוספים. על פי ארגון זכויות האסירים הפלסטיני "אדמיר", אבו סח'א, השוהה במעצר ללא משפט מאז דצמבר 2015, לא צפוי להשתחרר לפני יוני 2017. וגם אז ניתן יהיה להאריך שוב את מעצרו המנהלי ללא משפט.

בשבוע שעבר הוארך גם מעצרו המנהלי של רכז התקשורת של אדמיר, חסן ספדי, בשישה חודשים. ביוני 2017, בתום ששת החודשים הנוספים, יסגור ספדי שנה במעצר ללא משפט.

צווי מעצר מנהליים מאפשרים למדינה לכלוא אנשים מבלי להביא אותם לדין, לנהל משפט הוכחות או להגיש נגדם כתב אישום מולו הם יכולים להתגונן, וכל זאת על בסיס ראיות חסויות שמציגה המדינה לבית המשפט. צווים אלו יכולים להתחדש מידי שישה חודשים וללא הגבלה על מספר הפעמים בהם חודשו. לאחרונה עשתה ישראל שימוש בצו מעצר מנהלי כדי להאריך את כליאתו של אסיר שכבר ריצה את גזר דינו – בילאל כיאד שנידון למעצר מנהלי מיד לאחר שסיים עונש מאסר של 15 שנים.

> עשרות תושבי בקעת הירדן פונו מבתיהם השבוע לטובת אימונים צבאיים

השופט שיחרר אותו ממעצר בערבות, אז השב"כ הוציא לו צו מנהלי. העיתונאי ואיש המדיה של ארגון זכויות האסירים "אדמיר", חסן ספדי.

השופט שיחרר אותו ממעצר בערבות, אז השב"כ הוציא לו צו מנהלי. העיתונאי ואיש המדיה של ארגון זכויות האסירים "אדמיר", חסן ספדי.

אבו סח'א היה חבר בקרקס הפלסטיני מאז 2007 (אז היה ילד בן 14) ועד מעצרו. הוא לימד בבית הספר של הקרקס בו פעילים מאות ילדים, ביניהם עשרות ילדים בעלי צרכים מיוחדים שבטיפול בהם התמחה. בדצמבר לפני שנה הוא נעצר כשהיה בדרכו לעבודה בעת חציית מחסום צבאי ליד שכם. זמן קצר לאחר מכן הוצא נגדו צו מעצר מנהלי, שכאמור, הוארך כעת בפעם השניה.

בעת מעצרו הראשון טען דובר צה"ל כי הליצן הפלסטיני נעצר בשל "פעילותו בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין", והערכה כי היא "יוצרת סיכון בטחוני ממשי וחמור". לדברי אדמיר, ההערכה של הצבא נותרה בעינה גם בזמן הדיון האחרון של אבו סח'א ב-5 בדצמבר.

באחד הדיונים שלו פנה מוחמד אבו סח'א לבית המשפט ואמר: "אני אומן בקרקס. אני ליצן. טיילתי הרבה באירופה וראיתי הרבה אנשים, פלסטינים, ישראלים, אמריקאים. אין לי כל כוונה לבצע פעולות אלימות. אפילו בפייסבוק יש לי הרבה אנשים מתרבויות שונות. אני עובד ברמאללה בתור ליצן בקרקס, אנו מטיילים בקרקס מסביב לאירופה. פעם אחרונה שהייתי בחו"ל הייתה ביוני שעבר. אני עובד סוציאלי בארגון התנדבותי".

חסן ספדי, איש תקשורת בן 25 מבית חנינא שעובד כאחראי המדיה של ארגון זכויות האסירים הפלסטיני "אדמיר" וכותב בעיתון הלבנוני א-ספיר, נעצר ב-1 במאי 2016 ונידון למעצר מנהלי ב-10 ביוני. ספדי שנעצר כשעבר במחסום כראמה, היה בדרכו הביתה מתוניסיה, שם השתתף בכנס של צעירים ערבים שעסק בזכויוית אדם ובנושאים חברתיים אזוריים.

במהלך הדיונים הראשונים, טען התובע הצבאי כי ספדי מקושר עם ארגון לא חוקי וכי ביקר בלבנון, המוגדרת כמדינת אויב, יותר מפעם אחת. על פי אדמיר, ספדי היה נתון לחקירות ממושכות לאורכן הוא היה קשור בידיו בתנוחה מכאיבה, ונתון לאיומים, צעקות ומניעת שינה. כמו הליצן אבו סח'א, גם ממנו מונעות הרשויות ביקורי משפחה.

על פי נתוני אדמיר, כ-720 עצורים פלסטינים מוחזקים כעת בצו מנהלי ללא משפט בבתי הכלא של ישראל.

נטשה רוט היא עיתונאית, עורכת באתר 972+ ואקטיביסטית שמתגוררת ביפו.
הפוסט פורסם במקור באנגלית ותורגם על ידי יעל מרום.

> כרוניקה של טיוח: כך הריגת שני נערים התגלגלה להסדר טיעון על רשלנות

הליצן מוחמד אבו סח'א (באדיבות קרקס פלסטין)

הליצן מוחמד אבו סח'א בפעילות עם ילדים (באדיבות קרקס פלסטין)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf