newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המאבק באסלאם הקיצוני יכול להיות הזדמנות לשלום אזורי

כשנתניהו קורא ל"בני התרבות" להתאחד נגד הטרור האסלאמי הוא מתכוון למערב, כי מבחינתו המזרח הוא פרימיטיבי, וכל הערבים הם אויבים. אבל דווקא שיתוף פעולה עם האסלאם הפרגמאטי ומדינות ערב המתונות במאבק נגד האסלאם הקיצוני, הוא גם הזדמנות לפתור את הסכסוך המקומי

מאת:

כותב אורח: רבאח חלבי

בנאום ההספד שלו, בהלוויית הנרצחים היהודים בצרפת, אמר ראש הממשלה כך :"תנועות הטרור של האסלאם הקיצוני מחוללות מעשי זוועה ברחבי העולם. אלו אינם רק אויבי העם היהודי, אלו אויבי האנושות כולה. כל בני התרבות צריכים להתאחד כדי לעקור את האויבים האלו מתוכנו. תנועות הטרור הקיצוניות האלו מהוות סכנה לשלום העולם". אלו מלים שכל בר דעת יכול וחייב להסכים אתם, השאלה הגדולה אם ראש הממשלה מתכוון למה שהוא אומר ובעיקר למי הוא מתכוון באומרו כל בני התרבות?

נכון, כפי שאמר ראש הממשלה, הטרור הנבזי הזה אינו מופנה כנגד היהודים או היהדות אלא נגד כל העולם, ואני מוסיף שהוא מופנה במיוחד נגד הערבים והמוסלמים. לא סתם בשאר אסד חזר על אותן מלים של ראש הממשלה כמעט מלה במלה לפני כמה ימים. לא סתם נשיא מצריים א-סיסי יצא נגד התנועות האלה בצורה מאד בוטה ודרש מראשי הדת המוסלמים ב"אלאזהר" לעשות חשבון נפש, ואף קרא ל"מהפכה דתית" לא פחות!

בתוניס ננקטים צעדים נמרצים להצר את צעדי אלה שתומכים בתנועות הטרור האסלאמי, ובימים אלה הליגה הערבית מקימה מנגנון בדיוק לאותה מטרה. רוב האינטלקטואלים הערבים והתקשורת הערבית יוצאים באופן חד משמעי נגד תנועות הטרור האסלאמיות הקיצוניות. גם איראן, רחמנא לצלן, רואה בתנועות האסלאם הסוני הקיצוני איום שצריך להילחם בו.

> בתמונות: ביקור במחנות פליטים על גבול תורכיה-סוריה

(צילום: מתוך סרטון וידאו שפרסמו המדינה האסלאמית)

(צילום: מתוך סרטון וידאו שפרסמו המדינה האסלאמית)

השאלה אם ראש הממשלה נתניהו רואה בכל אלה בני ברית אפשריים למלחמה בטרור. האם הוא רואה בערבים ובמוסלמים בני תרבות, שיכולים להיות שותפים במלחמה באסלאם הקיצוני הטרוריסטי לעקירתו מתוכנו.

זהו שלא. דומני ואף בטוחני, שכאשר ראש הממשלה קורא לבני התרבות להתאחד ולהילחם בתנועות הטרור האסלאמי הוא מתכוון בעיקר למערב. הוא מתכוון לאירופה וארה"ב, לקנדה ואוסטרליה. מבחינתו המזרח הערבי והמוסלמי ואף אפריקה לא נמנים על בני התרבות. מבחינתו המזרח הלבנטי הוא פרימיטיבי, והאסלאם – גם המתון – והערבים הם אויבים. אויבים בעיקר של היהודים ושל מדינת ישראל היהודית ולא של כל העולם כפי שהוא הצהיר.

נדחפת לאירופה, סולדת מהמזרח

התפיסה הזו של נתניהו מייצגת הלך רוח רחב מאד בחברה היהודית בישראל. תפיסה של יהודים, מערביים נאורים, בני תרבות, שניצבים מול פלסטינים, ערבים ומוסלמים, שמרניים ובעלי ערכי מוסר נחותים – ובתוך הקטגוריה הזו נכללים גם היהודים המזרחים. כך בכלל קמה והתעצבה מדינת ישראל כמדינה ליבראלית-נאורה-מערבית ששואפת ואף נדחפת להימנות עם אירופה – בדיוק כפי שראש הממשלה נדחף לשורה הראשונה בתהלוכה בצרפת – וסולדת מהמזרח בו היא נמצאת.

תפיסה זו מסוכנת מבחינה ערכית, במיוחד מאחר ואין לה אחיזה במציאות, אבל היא גם מזינה את הקונפליקט ואף מתחזקת אותו ומקשה על פתרונו. כי אם הפלסטינים והערבים בכלל הם חסרי ערכים ואינם בני תרבות אז אין אופציה לעשות איתם הסכם לא עכשיו ולא בכלל. ואם המצב לא פתיר והאופציה היחידה היא שעם אחד ישלוט בשני אז עדיף שהיהודים ישלטו בפלסטינים כי הם נאורים והכיבוש שלהם נאור, ואם חלילה ידם של הפלסטינים תהיה על העליונה יזרקו את היהודים לים.

> דו"ח: בצוק איתן הצבא הפציץ בתים, חיכה, והפציץ את המחלצים

לוחם ג'יהאדיסטי (צילום: המדינה האסלאמית)

לוחם ג'יהאדיסטי (צילום: המדינה האסלאמית)

אדוארד סעיד אמר בהקשר זה שאמנם הסכסוך בין העמים הוא בדרך כלל על קרקע ועל הזכות על הקרקע אבל הוא גם מאבק על הנרטיב. מאבק על המוסריות ועל הערכים. מאבק על צדקת הדרך. ולמי שיש את הכוח להכתיב את הנרטיב שלו ולמנוע ולדכא את הנרטיב של האחר תהיה ידו על העליונה . זה בדיוק המצב בקונפליקט המדמם בו אנו חיים, יש אמנם מריבה על קרקע אבל לכולם כבר ברור שהיא פתירה והפתרון ידוע לכל, אבל הבעיה שאנחנו תקועים עם הנרטיב שבנה הצד החזק להצדקת קיומו ומעשיו והוא נשאר שבוי בתוך הנרטיב הזה.

אינטרסים משותפים

על מנת לנסות להגיע לשלום אמת צריך להחליף את הנרטיב (שהינו טוב ויעיל לצרכי מלחמה), צריך להכיר ולקבל את הפלסטינים כצד שווה במשוואה, כעם בעל תרבות וזהות, כבני אדם שזכאים להגדרה עצמית ולחיים בכבוד במדינה משלהם. צריך לשנות את התפיסה העמוקה שמושרשת אצל רוב היהודים שהפלסטינים הם אויב אכזר וצמא דם, אנשים חסרי ערכים וחסרי גבולות שאם תינתן להם ההזדמנות ירמסו את היהודים ואת המדינה היהודית.

לצערי אני לא רואה איך התפיסה הזאת ואיך הנרטיב הזה ישתנו בטווח הנראה לעין, לכן אני גם לא רואה פתרון לסכסוך בשנים הקרובות. אולי כאשר ישתנו יחסי הכוח בחברה היהודית, כאשר יתחזק מעמדם של המזרחים וכאשר האינטלקטואלים המזרחים יהיו שותפים באליטה הישראלית וביצירת הזהות הישראלית מחדש, רק אז יהיה שינוי בכיוון המצופה.

אי אפשר לגור במזרח ולבוז לו ולנסות כל הזמן להידחף לתוך המערב. אי אפשר לנכס לעצמך את המוסריות והתרבות המערבית ולנשל את הערבים והפלסטינים מאנושיותם. מה עוד שאנחנו יודעים איפה התחולל אחד המעשים הנפשעים ביותר נגד האנושות. השואה.

אבל דווקא במציאות החדשה שנוצרה יש הזדמנות פז לפתור את הסכסוך המקומי תוך שיתוף פעולה עם האסלאם הפרגמאטי ומדינות ערב המתונות ושאר העולם במאבק החיצוני, באסלאם הקיצוני – המסוכן פי מונים. המציאות זימנה זהות אינטרסים נדירה בין ישראל ורוב המדינות הערביות והאסלאמיות. אפשר לנסות לנצל את ההזדמנות ולהגיע לשלום אזורי כולל, או להמשיך לדבוק בסיסמאות של כל העולם נגדנו, וכל הערבים ומוסלמים הם אויבנו ששואפים לחסלנו.

> נאום רוחאני: "המערב הפך את המזה"ת לגן עדן לטרוריסטים"

ד"ר רבאח חלבי הוא מרצה בחוג לחינוך באוניברסיטה העברית ובמכללת אורנים. בין היתר מומחה ליחסי ערבים ויהודים.​

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf