newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דיווחים: העיתונאי ששובת רעב 61 ימים איבד את הכרתו

הידרדרות חמורה במצבו של העיתונאי הפלסטיני מחמד אלקיק המאושפז בבי"ח "העמק" בעפולה. עורך דינו: קיים סיכוי כי הוא לא יגיע בחיים לדיון בעתירה בבג"צ נגד מעצרו המנהלי ביום רביעי

מאת:

נכתב בשיתוף עם נעם רותם

כמעט שבעה שבועות שובת העיתונאי הפלסטיני מחמד אלקיק רעב במחאה על מעצרו המנהלי. לפני זמן קצר מסר עורך דינו, אשרף אבו-סנינה, לשיחה מקומית כי אחרי 61 ימים של שביתת רעב מלאה איבד אלקיק את הכרתו וסכנת חיים מוחשית ומיידית נשקפת לחייו. "קיים סיכוי רב כי הוא לא יגיע בחיים לדיון שנקבע בעתירה שהגיש נגד מעצרו המנהלי בבג"צ ביום רביעי", אמר עו"ד אבו-סנינה.

בימים האחרונים דווח על הידרדרות ניכרת במצבו של אלקיק אשר מאושפז כשהוא אזוק למיטתו בבית החולים "העמק" בעפולה בשתי רגליו ובידו הימנית. הוא איבד תחושה לסירוגין בפלג גופו הימני, איבד את הכרתו מספר פעמים, הקיא והשתין דם, סבל מראייה מעורפלת, וסובל מכאב ראש שאינו חולף.

אתמול (ראשון) ביקר אצל אלקיק עורך הדין ג'וואד בולס, הידוע כמקובל על שירותי הבטחון הישראלים כמייצג שובתי רעב פלסטינים כאשר מתקיים משא ומתן בינם לבין הרשויות. בולוס דיווח כי הכרתו של אלקיק מעורפלת.

בתגובה להידרדרות החמורה במצבו של אלקיק תקף ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) בחריפות את התנהלות גורמי הביטחון וכינה אותה "פסיכופתיה לשמה". סעדי הוסיף: "אנו מסרבים לקבל את התירוצים הביטחוניים כביכול, על סיבות החסויות למעצר המנהלי שלו. לא יעלה על הדעת שכתב טלוויזיה ואדם נורמטיבי ישב בכלא ללא משפט ועל לא עוול בכפו. מי שהחליט לכלוא את מוחמד אלקיק יישא באחריות למותו. אם אכן נגיע למצב כזה יהיה כאן תוהו ובוהו, ועל כן אני דורש לשחררו במיידי ללא תנאי".

> עיתונאי ששובת רעב 55 ימים טוען כי ביה"ח מטפל בו בכפיה

הפגנת סולידריות בשכם עם שובת הרעב העיתונאי מחמד אלקיק. 31 דצמבר 2015 (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

הפגנת סולידריות בשכם עם שובת הרעב העיתונאי מחמד אלקיק. 31 דצמבר 2015 (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

הבוקר התייחס שר האסירים הפלסטיני עיסא קראקע לשביתת הרעב של אלקיק והודיע כי ישראל נושאת באחריות המלאה לחייו של אלקיק וכי ממשלת ישראל תהיה אחראית גם במידה וימות, וקרא להפסקת מעצרו המנהלי.

אלקיק בן ה-33 הוא תושב דורא שבאזור חברון, פעיל חמאס על פי השב"כ, כותב בערוץ החדשות הסעודי "אלמג'ד" ונחשב למבקר חריף של הרשות הפלסטינית. ככל הנראה זו גם הסיבה למעצרו, כאשר ישראל משמשת בפועל כקבלן ביצועים של הרשות. לכן גם ניתן לראות לאורך כל ימי שביתתו את השתיקה המוחלטת כמעט שמלווה אותה. שתיקה של בכירי הרשות, של ארגונים המזוהים איתה, וגם היעדר כמעט מוחלט של הפגנות ומחאות בגדה, בירושלים או בעזה. רק אתמול בערב, ביום ה-60 לשביתתו שבר איגוד העיתונאים הפלסטיני את שתיקתו, פרסם הצהרת תמיכה בעיתונאי שנמצא על סף מוות, והטיל את האחריות על מותו האפשרי באופן ישיר על ראש הממשלה נתניהו. היום כאמור התבטא בנושא שר האסירים הפלסטיני.

אלקיק נעצר בלילה של ה-21 לנובמבר. חיילים פוצצו את דלת ביתו ולקחו אותו למתקן חקירות, שם הוחזק במשך מעל שלושה שבועות עם צו איסור מפגש וללא כל מגע עם העולם החיצון. ארבעה ימים לאחר תחילת החקירה, כשהבין אלקיק, לדברי עורך דינו, שמדובר בחקירה פוליטית, הכריז במחאה על שביתת רעב. במהלך החקירה, כך על פי מקורביו, הוא נחקר על "הסתה עיתונאית", וכשסרב לשתף פעולה, הועבר למעצר מנהלי לכליאה ללא משפט.

מקורבים לאלקיק טוענים כי הוא עונה במהלך חקירתו באמצעים שכללו בין השאר מכות, צעקות, כפיתות בתנוחות מכאיבות לאורך זמן, מניעת שינה לתקופות ארוכות, חשיפה לקור, והשמעת מוזיקה בווליום גבוה.

כאמור, ביום רביעי צפוי להערך דיון בבג"צ בעתירה שהגיש אשרף אבו סנינה, עורך דינו של אלקיק, נגד מעצרו המנהלי. אך לדבריו קיים סיכוי גבוה שאלקיק לא יחיה עד מועד הדיון. לשאלת "שיחה מקומית" לגבי קיומו של משא ומתן, ענה אבו-סנינה כי מו"מ שכזה מתנהל, אך כרגע אין כל התקדמות.

תוספת: משב"כ נמסר כי אלקיק הוא "פעיל חמאס אשר היה כלוא מספר פעמים בעבר, על רקע פעילותו בחמאס". הוא נעצר לחקירה "בגין חשדות מבוססים למעורבות בפעילות טרור במסגרת ארגון החמא"ס. לאור המידע אודותיו והסיכון הביטחוני הנשקף לביטחון האזור היה וישוחרר לשטח, ולנוכח העדר יכולת להעמידו לדין פלילי, נעצר מוחמד למעצר מנהלי".

פנינו גם למרכז הרפואי "העמק" בבקשה לתגובה. זו תתפרסם כאן אם וכאשר תתקבל.

> תכירו: תחקירן בצלם שנאבק שנים במדינה ועכשיו נמצא במעצר מפוקפק

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf