newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אפילו בהפגנה נגד רצח נשים בלוד נאלצו הנשים להיאבק על קולן

מאות צעדו ברחובות לוד לציון שבוע לרצח של אמא מול ילדיה. בעוד שמספר גברים ניסו למקד את המחאה רק במשטרה, בחוסר אכיפה ובגזענות, הנשים התעקשו לדבר גם על מגמות פנימיות בחברה הערבית שמאפשרות את האלימות

מאת:

הגר שיזף הייתה שותפה לראיונות ולעבודה על הפוסט

כחמש מאות נשים וגברים צעדו היום (שישי) בשעות הצהריים ברחובות לוד במחאה על רצח נשים בחברה הערבית, ועל חוסר המעש של המשטרה, שלא מפענחת פשעים ולא מונעת רציחות. ההפגנה, שיצאה מהעיר העתיקה והסתיימה בעצרת ליד בית העירייה הישן ברחוב צה"ל, ציינה שבוע לרציחתה של דועאא אבו שוך – רצח שהצית מחאת נשים גדולה מאי פעם בעבר בלוד, כפי שתיארה פה אתמול סמאח סלאימה. גם ההפגנה והעצרת ציינו שיא של התגייסות קהילתית בלוד נגד האלימות בחברה, פרי של עבודה ממושכת של ארגון נע"ם.

לאורך מסלול ההפגנה צעדו בנות ובני משפחה של קורבנות רצח, שלבשו חולצות ועליהן כיתוב אדום עם שמות ההרוגים והמשפט "הרוצח מסתובב חופשי". יחד עמם צעדו גם עאידה תומא-סלימאן, חנין זועבי, באסל גטאס ואוסמה סעדי, ארבעתם חברי כנסת של הרשימה המשותפת, ועוד מאות תומכים, שכולם קראו קריאות בגנות חוסר המעש של המשטרה, והאשמות שהמשטרה מפענחת רק פשעים נגד יהודים. בעמוד הפייסבוק של שיחה מקומית העברנו קטעים מההפגנה ומספר ראיונות בשידור חי.

> אינתיפאדה של נשים: שבוע מאבק בלוד בעקבות רצח אם מול ילדיה

הפגנה נגד רצח נשים, לוד (חגי מטר)

הפגנה נגד רצח נשים, לוד (חגי מטר)

דועאא אבו שרך, בת 32 במותה ואם לארבעה, נרצחה בשישי שעבר בירייה במכוניתה, שבה הייתה עם ילדיה כשהחזירה אותם לגרוש שלה, שלטענת המשפחה בעבר איים עליה. מאז הרצח התקיימו כל יום הפגנות מול תחנת המשטרה בדרישה לפעול ולתפוס את הרוצחים.

"בדרך כלל התקשורת והמשטרה טוענים שהרצח הוא 'על כבוד המשפחה', ואנשים היום באו להגיד שאנחנו מסרבים לטענה הזאת, שאנחנו שומעים כבר שנים", אמרה לנו פידא שחאדה, אחת המפגינות. "לא מקובל עלינו המסר הזה, ואנחנו דורשים שימצאו את הרוצח האמיתי ואת כל הרוצחים שמסתובבים חופשי, ומבקשים מהתקשורת שלא תשתמש במונח 'רצח על כבוד המשפחה'". "אנחנו רואים שהמשטרה מוצאת את מי שגנב טלפון והפיץ תמונות [של שרון פרי, ח.מ.] – וזה אפשר. אבל רצח לא?", הוסיפה שיימאא אבו שוך, אחותה של דועאא. "טלפון יותר חשוב מבן אדם? זה ממש כואב. ההפגנה הזאת היא לא רק בשביל דועאא, זה יכול אולי למנוע את הרצח הבא".

"יש טענה שנשים ערביות לא מתלוננות, אבל זה לא נכון", מסבירה ח"כ תומא-סלימאן. "נשים ערביות כן מתלוננות ומגיעות למשטרה והתיקים נסגרים בכמויות גדולות. היא לא מתייחסת ברצינות לתלונות הנשים. אני עוקבת אחרי כמה מקרים שהאישה הגיעה והתלוננה ועמדה מול הסכנה, והמשטרה סגרה את התיק, במקרה אחד רבע שעה אחרי שהגיעה התלונה. יש למשטרה אחריות להגן על אזרחיות".

> מנכ"ל חברת בנייה אמר ש"ימותו אנשים", ותוך חודש נהרג אצלו עובד

רוצחים בתוך ההפגנה?

אך אפילו בתוך מפגן הכוח המרשים הזה נאלצו נשים כל הזמן להיאבק על מקומן, וגם על עצם המסר של ההפגנה. סלאימה, בלוגרית שיחה מקומית, מנהלת עמותת נע"ם הפעילה בעיר, וממארגנות ההפגנה, קוראת לזה "מלחמה בכל החזיתות".

כבר בתחילת הצעדה הגיעו מספר גברים שתפסו את השליטה על מערכת ההגברה, נעמדו בשורות הראשונות של הצעדה, והחליטו שהם מכתיבים את המסרים. הסיסמאות שלהם שילבו בין קריאות דתיות ("אין לנו אל מלבד אלוהים") לבין דגש אך ורק על אחריות המשטרה לרצח נשים ועל אפליה נגד הציבור הערבי. "אנחנו, לעומת זאת, רצינו להזכיר גם את שמות הנרצחות, ולדבר על האחריות הפנימית שלנו", אומרת סלאימה. "הצלחנו לאט לאט לתפוס את המיקרופון, לפרוץ דרך הגברים ולהגיע לשורה הראשונה, ולקרוא סיסמאות כמו 'האישה הערבייה חופשיה', 'לא ננוח עד שהנשק יעלם', 'רוצח, תצא החוצה' ו'הרוצח בתוכנו – האחריות עלינו'".

שתי הסיסמאות האחרונות מתייחסות גם למחאה שפרצה בתוך ההפגנה, כשאחת מהנשים זיהתה גבר מפגין שאחיו רצח קרוב משפחה שלה. "יש לנו אחריות להגן על נשים, דווקא בגלל שאנחנו מזהים שמערכת הרווחה לא מטפלת כמו שצריך, ובגלל שאין לנו אמון במשטרה", אמרה ח"כ תומא-סלימאן. "כל עוד שקוראים לנשים לעמוד מאחור בהפגנות – נשים ימשיכו להרצח. כל עוד תבוא אישה ותגיד שבן זוג הרימה עליה יד ויגידו לה שזה בסדר כי הוא בן זוגה – נשים ימשיכו להרצח. גם בהפגנה הזו אולי יש אנשים שרצחו או שידעו על רצח ושתקו. אי אפשר לסלוח על זה, אי אפשר לקבל רוצחים לתוכנו, והחברה צריכה לקום ולהקיא מתוכה את הרוצחים ואת אלה שמגנים עליהם. כל מי שקורא לאלימות על כל רקע שהוא, מקומו לא בתוכנו ובטח שלא על הבמות שלנו".

"זו ההפגנה הגדולה שבה יש מספר גדול של נשים שמשתתפות ונלחמות להיות בקדמת ההפגנה, ולוקחות את המיקרופון אפילו בכוח כדי להשמיע את קולן", הוסיפה מהא סקאללה-תלי, עובדת סוציאלית ופעילה חברתית. "תנועה כזאת באה מתוך ייאוש, כי אם לא נביא את השינוי בעצמנו אז זה לא יקרה לבד".

קרובות משפחה של נרצחות וח"כ עאידה תומא-סלימאן במחאה ברחובות לוד (חגי מטר)

קרובות משפחה של נרצחות וח"כ עאידה תומא-סלימאן במחאה ברחובות לוד (חגי מטר)

לאסוף את הנשק

לצד הגברים שניסו להשתלט על ההפגנה ועל המסר היו גם מספר גברים שעמדו לצד הנשים ותמכו במסרים שהן הובילו. אחד מהם שנאם בהפגנה היה נער בן 17, סמי מסעוד, שאביו נרצח לפני כחודש. גם מסעוד האשים את המשטרה בחוסר מעש, סיפר שטרם הגיעו לדבר עם המשפחה, לחקור או אפילו רק לעדכן איך מתקדמת החקירה. לדבריו, אם אביו היה יהודי היחס היה שונה, והדבר נובע מאדישות של המשטרה. "אני אומר לממשלה ולמשטרה, שאנחנו לא רוצים להמשיך ככה. אנחנו רוצים להפסיק, ורוצים שהמשטרה תעשה את העבודה שלה, להקים מחסומים בכניסה לעיר, לקחת נשקים אצל הערבים. בהפגנה הזאת אני רוצה להגיד שאפשר לשנות, לעשות שלום, לא באלימות".

"באופן כללי גם הגברים וגם הנשים איבדו תקווה שהמשטרה תעשה משהו, ואנחנו עובדים המון על הצורך לצאת ולזעוק", מוסיף ע'סאן מונייר. "אחרי ארבעה ימים של הפגנות מחאה מול המשטרה סוף סוף קרא לנו מפקד משטרת לוד. כלומר, ההתעקשות לצאת מצליחה להשיג את המבוקש, שיענו לנו. הבעיה היא שהמשטרה מעודדת את הריבים הבין-חמולתיים בחוסר המעש שלה. כשלא נותנים צדק נותנים אור ירוק למשפחת הנרצח להשיג צדק דרך הרצח הבא. אבל יש לנו גם עבודת פנים לעשות בחברה שלנו, לזעוק נגד אלימות ולהעלות מודעות".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> יו"ר הקואליציה מאיים להחזיר את השידור הציבורי לידיים של הפוליטיקאים

עצרת המחאה ליד בית העירייה הישן, לוד (חגי מטר)

עצרת המחאה ליד בית העירייה הישן, לוד (חגי מטר)

קרובות משפחה של דועאא אבו שוך ופעילות בסיום ההפגנה נגד רצח נשים, לוד (חגי מטר)

קרובות משפחה של דועאא אבו שוך ופעילות בסיום ההפגנה נגד רצח נשים, לוד (חגי מטר)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf