newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השבוע: רגע השיא של הכדורגל הפלסטיני בגמר בין עזה לגדה

בכל ימי השנה מתקיימות הליגות של הגדה המערבית ורצועת עזה בנפרד. רק במקרה אחד, "גביע הזהב", זה משתנה, וזה יקרה השבוע כשמועדוני הכדורגל של ח'אן יונס וחברון ייפגשו לדו-קרב על כל הקופה. אם ישראל לא תעצור אף אחד במחסום

מאת:

אחד ההישגים הגדולים ביותר של ג'יבריל רג'וב, יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, אם לא הגדול שבהם, הושג לפני שנה, כשלראשונה מאז פרצה אינתיפאדת אל-אקצה הוא חידש את המסורת במסגרתה משחקת מחזיקת הגביע בגדה נגד מקבילתה בעזה בגמר הגביע הפלסטיני.

היה זה הישג ספורטיבי שהושג דרך לחץ בינלאומי ולאחר שהנציגים הפלסטינים בפיפ"א איימו להצביע על החרמת ישראל וסילוקה מהארגון. בסופו של דבר, ובמקום ההצבעה על הפסילה, הוחלט להגיע לפשרה ולפיה ועדה מיוחדת של פיפ"א (המורכבת מנציגים בינלאומיים, נציגים ישראלים ונציגים פלסטינים) תהיה אחראית לוודא כי ישראל לא מציבה קשיים ומאפשרת לפלסטינים לקדם את הספורט המקומי. בנסיבות אלו התקיים משחק גמר הגביע עזה-גדה בשנה שעברה, וזהו גם התקדים עליו מתבסס קיום המשחק השנה.

> תקווה ירושלמית: האם הקבוצה הפלסטינית תביא את הגביע לעיר?

אל-אהלי חברון, מחזיקת הגביע הפלסטיני (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אל-אהלי חברון, מחזיקת הגביע הפלסטיני, אחרי הניצחון ב-2015 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כפי שניתן לתאר, מדובר באירוע ספורטיבי שגדול מסך חלקיו, והוא גם נקרא "אלעורס אלווטני אלריאדי אלכביר" – "החגיגה הלאומית הגדולה של הספורט". אחרי הכל, הרצועה והגדה מייצגות שני מרחבים פלסטיניים שכמעט ואין תנועה ביניהם; הגדה ועזה מייצגות שתי הנהגות פלסטיניות הנמצאות בסכסוך עמוק – החמאס מכאן ושלטון אבו מאזן ותנועת פתח מאידך; הן מייצגות שני חלקים של העם הפלסטיני שהפעם האחרונה שהוא הלך לבחירות הייתה לפני יותר מעשור; והן מייצגות גם שתי צורות של שליטה ישראלית על החיים הפלסטינים – כיבוש מתמשך כאן ומצור שם.

בשל סיבות אלו הפך המפגש לאירוע הספורט החשוב ביותר בלוח השנה הפלסטיני – וזאת בשל השילוב בין חשיבות ספורטיבית, חשיבות פוליטית וחשיבות לאומית וסימבולית המתגברות במצב של סכסוך ומאבק לעצמאות. המפגש הוא גם הזדמנות, הן עבור אבו מאזן והן עבור איסמעיל הניה, להוכיח מנהיגות, ולכן צריכים שחקני שתי הקבוצות להתכונן למסכת של טקסים וקבלות פנים, שכן כל אחת מההנהגות תרצה להוכיח שליטה במצב ולגיטימיות שלטונית.

אל גמר הגביע השנה העפילה קבוצת אהלי אל-ח'ליל מחברון (וזאת אחרי שניצחה את הילאל אל-קודס) והיא תתמודד נגד שבּאבּ חא'ן יונס, נציגת הרצועה. על הנייר, אהלי אל-ח'ליל חזקה הרבה יותר. היא מחזיקת הגביע מהשנה שעברה – הקבוצה הפלסטינית הראשונה שמצליחה לשמור על התואר שנתיים ברציפות – והיא גם אחת מהקבוצות החזקות בליגה, לרבות ניסיון בליגה האסייתית ועונה נוכחית טובה מאוד בה סיימה את הליגה במקום הרביעי (באליפות הליגה בגדה זכתה קבוצה חברונית אחרת: שבּאבּ אל-ח'ליל).

מולה תתמודד שבּאבּ ח'אן יונס שניצחה בגמר הגביע העזתי את שבּאבּ ג'בּאליה. מדובר בקבוצת מרכז טבלה, שלא זכתה בתואר כבר 15 שנה, ושגם השנה לא הרשימה בליגה הסדירה (באליפות הליגה העזתית זכתה קבוצת ח'דמאת רפח מהעיר רפיח שבדרום הרצועה).

הניצחון 4-3 של שבאב ח'אן יונס על שבאב ג'באליה (שימו לב לשער הרביעי של ח'אן יונס שהובקע מרגליו של עומר אבו-עוביידה)

המשחק הראשון יתקיים ביום שלישי השבוע, באצטדיון אל-ירמוכ בעזה, והגומלין יתקיים ביום שבת באצטדיון חוסיין בן עלי בחברון. כרגיל, קוראי שיחה מקומית יהיו כנראה היחידים בישראל לקבל עדכונים על אירוע הספורט החשוב ביותר המתקיים בעולם הספורט הפלסטיני.

מבחינת המשחק עצמו, הרי שהעזתים, למרות נחיתותם על הנייר, מתכוננים למשחק הזה בשיא הרצינות. עבורם, לזכייה בבכורה הפלסטינית תהיה כאמור לא רק משמעות ספורטיבית בדמות העפלה למשחקי הגביע האסייתי, אלא גם משמעות לאומית ברורה בעצם הצבת עזה על המפה. בשל סיבות אלו, כך לפי עיתון "אל-איאם", מחנה האימונים של שבאב ח'אן יונס מתקיים בתנאים המיטביים שיכולה הרצועה להציע, והשחקנים דרוכים עד מאוד.

כמו כן, על מנת לאפשר את ההכנה הטובה ביותר, מחנה האימונים כולל גם משחק הכנה נגד נבחרת "כוכבי רצועת עזה", שבשורותיה משחק קפטן נבחרת פלסטין, עבד אל-לטיף אל-בהדארי. ועל מנת להוסיף עוד טיפת מוטיבציה, אל אימון הקבוצה הגיע לפני מספר ימים סגן יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, עבד אל-סלאם הניה, בנו של איסמעיל הניה, כדי לאחל לשחקנים בהצלחה.

מנגד, גם הקבוצה החברונית עושה הכל על מנת לאפשר לשחקניה להתכונן למשחק בצורה האופטימלית. כך לדוגמה, מאמן הקבוצה איימן סנדופה, סיפר לעיתון "אל-קודס" כי בכל יום מקיימים השחקנים שני אימונים, בוקר וערב, וזאת על מנת לשפר את הכושר הגופני של השחקנים אבל גם על מנת לאפשר מספיק זמן להכנה מנטלית.

> הבילוי החדש של צעירים בגדה המערבית: ספורט על החומה

גול הניצחון של אחמד מאהר מאהלי אל-ח'ליל, במשחק גביע הזהב בשנה שעברה, נגד שוג'אעיה, בדקה ה-92

המשחק כניצחון

למעשה, עצם קיומו של המשחק גורם להתרגשות רבה, ולו רק בגלל שמדובר בביקור היסטורי בגדה עבור חלק מהשחקנים העזתים וביקור היסטורי בעזה עבור חלק מהשחקנים מהגדה. אי לכך, שתי הקבוצות צפויות להגיע בהרכב מלא בהחלט, והקבוצה מחברון כבר הודיעה כי המשלחת שלה לעזה תכלול לא פחות מ-33 שחקנים ואנשי צוות, כשבראשה יו"ר המועדון, כיפאח אל-שריף. עוד צוין, כי השחקנים מחברון מודים מראש על קבלת הפנים החמה הצפויה להם בעזה, וזאת לאחר שנציג ההתאחדות ברצועה ציין כי הם ישוכנו במלון קומודור שעל שפת הים, וזאת כדי לתת לשחקנים את היחס השמור לאורחים החשובים ביותר.

יו"ר הקבוצה העזתית, ג'מיל אל-סעדוני, מתרגש גם הוא מהמפגש, ובמיוחד מהנסיעה לחברון, והוא אמר בראיון כי הם מקווים לייצג את הספורט ברצועה על הצד הטוב ביותר. עם זאת, הוא ציין שהחשש הגדול שלו הוא לא מהיריבה, אלא מהאפשרות כי קיומו הספורטיבי של המשחק לא יתאפשר בגלל ישראל.  לדבריו, "אנו מודעים לקשיים שישראל עלולה להערים במחסום ארז ביציאת המשלחת העזתית לכיוון הגדה, לרבות מניעת יציאתם של שחקנים או מי מהצוות הטכני, ולכן אנו מקיימים מגעים עם כל הגורמים הרלוונטיים ובראשם עם פיפ"א".

המשחק הראשון, כאמור, יהיה בעזה ביום שלישי והשני בחברון בשבת. בין ההצהרות הלאומיות והפוליטיות של אבו מאזן לאלו של הנייה יהיה בוודאי גם כדורגל. אך באוויר מרחפת השאלה האם האחדות על המגרש, במשחק בעזה ובמשחק בגדה, תוכל גם לסלול את הדרך לאחדות פלסטינית נרחבת יותר – אחדות שתחרוג מתחומי מגרש הכדורגל ותחרוג מטווח 90 הדקות – ושנחוצה כל כך למאבק הפלסטיני לעצמאות.

הפוסט תורגם לאנגלית, אפשר לקרוא אותו במגזין 972+

> גברים ביסקסואלים יכולים לקפוץ ושכולם יקפצו לגילי מוסינזון

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf