newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השעיית ח"כ חנין זועבי: יש עתיד חוברת לימין הקיצוני

קשה לפספס את צהלות השמחה של הימין האידאולוגי על ההחלטה להרחיק את ח"כ זועבי מפעילות בכנסת. אבל כמו תמיד, המעבר מהצהרות אנטי דמוקרטיות למעשים אפשרי רק בתמיכת המרכז הפוליטי, כפי שהוכיחה ח"כ אלהרר מיש עתיד שהצביעה בעד ההשעיה

מאת:

חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) הורחקה מדיוני הכנסת למשך חצי שנה, העונש החריף ביותר שהחוק מאפשר לוועדת האתיקה להטיל על חבר-כנסת מכהן.

כצפוי, חברי הכנסת של הימין האידיאולוגי בירכו על ההחלטה, למרות תחושתם שזה "מעט מדי ומאוחר מדי", כפי שהגדיר זאת סגן השר אופיר אקוניס (ליכוד). הריטואל ידוע – מדי כמה חודשים ח"כ זועבי מתראיינת לכלי תקשורת בעברית או מבצעת פעולה כלשהי שמעוררת תגובה כמעט אוטומטית: היא מסומנת על-ידי חברי הכנסת של הימין, בתמיכה תקשורתית נרחבת, בתור בוגדת ומשת"פית של החמאס. לכן, לפי אותם דוברים, על זועבי להיות מורחקת מהכנסת לצמיתות/לברוח מהארץ/להכלא (תלוי בדובר). היטיב לנסח זאת ח"כ ישראל כץ (הליכוד), בתגובתו על החלטת היועץ המשפטי לממשלה בדבר פתיחת חקירה פלילית כנגדה: "הפעם לא נוותר: או שתברח למחילות של עזה, או שתלך לכלא!"

> "החברה הישראלית לא אוהבת את האמת": ראיון עם חנין זועבי

ח"כ חנין זועבי (צילום: אקטיבסטילס)

ח"כ חנין זועבי (צילום: אקטיבסטילס)

אם כך, מבחינת הימין אין כל חדש במתקפה התקופתית הנוכחית. אלא שהמעבר מהצהרות אנטי-דמוקרטיות של הימין למעשים ומתקפות אנטי-דמוקרטיות אפשרי רק בתמיכת המרכז הפוליטי. כך, למשל, הגיע לידיעתי התפלגות ההצבעה בוועדה בעניינה של ח"כ זועבי.

ועדת האתיקה כוללת ארבעה חברי כנסת, כולם נכחו בדיון אתמול: יו"ר הוועדה אמנון כהן (ש"ס), דוד רותם (ישראל ביתנו), קרין אלהרר (יש עתיד) וחנא סוויד (חד"ש). כפי שניתן לראות מיד, לימין האידיאולוגי אין רוב אוטומטי בוועדה. ואכן, לחברי הכנסת של ש"ס וישראל ביתנו הצטרפה ח"כ קרין אלהרר שהצביעה בעד ההחלטה וכך היא עברה ברוב קולות.

שותפיו הפוליטים של הימין

לפני מעט יותר מחודש פרסם ח"כ איציק שמולי מהעבודה את הדברים הבאים בעמוד הפייסבוק שלו:

ככה נראות פני הרוע והשטנה, שמדברת על זכויות אדם אך לא מסוגלת לגנות חטיפה של נערים, שמדברת על חזון של שלום וקוראת למאבק אלים בישראל, שמדברת על דמוקרטיה וניזונה מבוגד שברח מהארץ בגלל פשעים חמורים.

אני מקווה שהפעם בג״ץ יעשה את מה שצריך לעשות ויאפשר את הוצאתה מהכנסת, שכן חופש הביטוי לא כולל את החופש לירוק לדמוקרטיה ולחברה הישראלית בפרצוף

כאשר חבר כנסת ממפלגת העבודה מגנה את דבריה של זועבי, אין בכך חדש וזה אף לא מפתיע. אבל כאשר הוא קורא להוציא נבחרת ציבור מהכנסת הוא הופך לשותף פוליטי לימין האנטי-דמוקרטי, שותפות אשר מאפשרת לימין לפעול ולהעביר את החלטותיו. בניגוד לטענות שניתן לשמוע פעמים רבות, אין זו מתקפה אישית על ח"כ זועבי אלא מתקפה על גבולות הייצוג של האזרחים הפלסטינים בישראל. כפי שמוכיח המקרה של "יש עתיד".

עם תחילת המלחמה בעזה פתחה חברת הכנסת יפעת קריב מיש עתיד במלחמה משל עצמה: "המלחמה שלנו היא לא רק מול חמאס! המלחמה שלנו היא מול מדינות שתומכות ומממנות טרור והרג אזרחים חפים מפשע", כתבה לאחרונה. בראש המדינות בהן יש להלחם עומדת קאטר. אלא שכאן מתגלה "האויב מבית" האהוב כל-כך על אנשי הימין: אין למפלגת בל"ד צורך בחסינות פרלמנטרית, כי יש להם לדברי ח"כ קריב "חסינות קטארית". ממש כך במילים אלה.

החסינות הקטארית של בל"ד, אגב, מגיעה מכך שלדברי קריב היועץ הבכיר למשפחת אית'אני הוא עזמי בשארה, שנמלט מישראל אבל השאיר כשליח קטארי בישראל את "יורשו" ח"כ ג'מאל זחאלקה, וכמובן את "בת טיפוחיו" ח"כ חנין זועבי. מסובך? בשביל זה יש תרשים:

כמו במקרה של ח"כ שמולי, אין מדובר בהצהרה ימנית כללית, אלא בקריאה למעשים. ח"כ קריב כתבה כי:

הבוקר הוצאתי מכתב ליו"ר הכנסת ח"כ אדלשטיין וליועץ המשפטי לממשלה מר יהודה ויינשטיין בקריאה לעצור את כל העברת המידע מהכנסת לחברי הכנסת של הסיעה, לבדוק את כל מקורות העברת הכספים מחו"ל לבל"ד, לחברי הכנסת שלהם ולמקורביהם ולבדוק את כל מערכות הקשרים בין עזמי בשארה לאזרחים ישראלים.

אנו חייבים לפעול במהרה לפסילת המפלגה והסרת חסינותם של חברי סיעת בל"ד, אשר זוכים הלכה למעשה לחסינות קטארית.

חשיבות הקמפיין הנוכחי של יפעת קריב ואופן הצבעתה של ח"כ אלהרר נעוצה בטשטוש העמדות בין המרכז הפוליטי לימין האידיאולוגי, טשטוש המאפשר לימין להקצין את עמדותיו ומעשיו. השותפות הפוליטית בין יש עתיד ובין ישראל ביתנו הגיע לשיא עם העלאת אחוז החסימה בבחירות לכנסת. ישראל ביתנו מובילה כבר שנים ארוכות קמפיין לפסילת חברי-כנסת ערבים "לא נאמנים", והעלאת אחוז החסימה השתלבו כחלק מהמאצים להקשות ולהגביל את הייצוג הערבי בכנסת.

לא כך בקשר ליש עתיד. יו"ר המפלגה, השר יאיר לפיד, חזר והצהיר כי העלאת אחוז החסימה חשובה מבחינתו כדי להגדיל את המשילות, לא כדי לפגוע באזרחים הערבים. לדבריו, התבטאותו יום אחרי הבחירות על ה"זועביז" הייתה פליטת פה שהגדילו מעבר לכל פרופורציה. הוא המליץ ל"מפלגות הערביות" להתאחד ולרוץ ביחד ככלי להגדלת כוחן הפרלמנטרי. בראיון רדיו אף הגדיל והמליץ לבוחרים הערבים לבחור במפלגה שמייצגת אותם טוב יותר מאשר המפלגות הקיימות, כדוגמא הוא נתן את מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד עצמו.

אלא שהסערה האחרונה סביב חנין זועבי הציבה את מפלגת יש עתיד באופן נחרץ באותו מחנה עם הימין האידיאולוגי. בניגוד לסוגיית העלאת אחוז החסימה, אין שום הבדל בין התבטאויות חברי הכנסת של המפלגה לבין התבטאויות חברי הכנסת של ישראל ביתנו, לדוגמא. אפילו לא מס שפתיים בעד הדמוקרטיה או ייצוג הוגן לאזרחים הערבים של ישראל: אותה טרמינולוגיה, אותן עמדות וכפי שהתברר אתמול – אותם מעשים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf