newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

על אלימות גברית, סוריה והמפלגה הקומוניסטית הישראלית

רג’א זעאתרה, פעיל מרכזי במפלגה הקומוניסטית ותומך אסד, איים על אישה שיחשוף את עברה המיני. הוא הושעה מיידית מהמפלגה. אך קולה לא נשמע על אינספור מקרי האונס ורציחות הנשים שמבצע המשטר בסוריה

מאת:

רג’א זעאתרה הוא, או לפחות היה עד ליל אמש, אחד האנשים החזקים ביותר במנגנון של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הפוליטית שהיא מנהיגה, חד"ש. כמזכיר הסניף החיפאי של המפלגה ומי שמילא תפקידי הנהגה ודוברות רבים במנגנוניה ואף מונה מטעמה לדובר מטעם הרשימה המשותפת במהלך הבחירות האחרונות, יש שיאמרו שדרכו של זעאתרה לכנסת הייתה סלולה.

> כך ישראלים יכולים לעזור לסורים

מימין: רג'א זעאתרה. הפגנה לציון 47 שנות כיבוש, תל אביב, יוני 2014 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מימין: רג'א זעאתרה. הפגנה לציון 47 שנות כיבוש, תל אביב, יוני 2014 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עמדותיו של זעאתרה בנוגע לטבח המתמשך בסוריה, הערצתו הבלתי מסויגת לדיקטטור הסורי הרצחני בשאר אל-אסד ולשותפיו בחזבאללה, באיראן וברוסיה איננה זרה כלל וכלל למפלגה. לעמדותיו ניתן למצוא הד, למשל, במאמר מערכת בעיתון המפלגה "אל-אתחאד" מלפני שבועיים, תחת הכותרת "מחאלב לירושלים", בו מתפייט הכותב על המשמעויות הנפלאות של כיבוש העיר הנצורה בידי כוחות אסד:

בשורות משמחות ממשיכות לזרום בימים האחרונים מסוריה, ובמיוחד מחאלב. הצבא הסורי הערבי מתקדם אל תוך השכונות המזרחיות של העיר ומטהר אותן מטומאת הטרוריסטים האולטרא-קיצוניים, ומעוד גורמים שחברו אליהם בגלוי כמו למשל הצבא החופשי […] שיבתה של חאלב אל חיק המדינה הסורית פירושה לא רק שחרור השטח מלפיתת התנועות הרצחניות שמתופעלות ממדינות זרות, אלא גם סילוקה הסופי של סכנת החלוקה לגורמים של סוריה, בהתאם למודל שביקשו להתוות נאט"ו ומדינות המפרץ. […] שוב ישנה תקווה לנצחון העמים, זכויותיהם והאינטרסים הלאומיים שלהם, על אפם ועל חמתם של העושקים והמדכאים.

ביטוי נוסף לעמדה זו ניתן למצוא גם בהודעת המזכיר הכללי של מק"י עאדל עאמר, כפי שפורסמה אתמול בעמוד הפייסבוק הרשמי של חד"ש בעברית: "איחוד העיר חאלב מידי ארגוני הטרור הוא נקודת מפנה בהדיפת טרור התכפיר [סימון והאשמת כופרים, ל.ב.ד] בסוריה, ובהכשלת מתקפת האימפריאליזם והראקציה על עמי האזור".

"מנהיגת ג'יהאד הסקס"

למרות זאת, עמדות מבישות אלה אינן הגורם שהביא לשינוי מעמדו של זעאתרה במפלגה, שהרי אלה הן גם עמדות ההנהגה הרשמיות כפי שבוטאו בעקביות בחמש וחצי השנים שחלפו מאז פרוץ המהפכה בסוריה. הגורם הוא הודעות פייסבוק פרטיות ששלח זעאתרה לפעילה פלסטינית הנשואה לפליט סורי, ששמה ניסאל מוהנה חדאד. בהודעות שנחשפו אתמול מאיים זעאתרה על הפעילה כי יחשוף פרטים מעברה המיני אם לא תפסיק להשמיע את הביקורת שלה על התנהלותו הרצחנית של משטר אסד. לאחר שהפעילה כתבה לו "החברים והמשפחה והאנשים שלי נהרגים, ואתה רוקד על הדם שלהם. מה אני אמורה לעשות? לכבד אותך? לשתוק? בלתי אפשרי. כי לא השארת לכך אפשרות”, עונה לה זעאתרה כך:

רג'א: אני מתכוון ל'היסטוריה' מסוג אחר. כזאת שתהפוך אותך למנהיגת מהפכת ג'יהאד הסקס. אבל אני לא ארד לרמה שלך ושל החברים שלך. ביי.

ניסאל: המשפט שלך הוא הדוגמא הכי טובה לכך שאתה חולה ושאתה לא מבין מהו קומוניזם חופשי ומחשבה חופשית. אתה בזוי יותר מהקיצוניים (הדתיים בסוריה, ל.ב.ד.).

רג'א: הקיצוניים או המהפכנים? אמרתי לך, תאפשרי לי להמשיך לכבד אותך. או שתשאי בתוצאות, בחירה שלך.

פרסום ההתכתבות הוביל לסערה ברשתות החברתיות, ולמבוכה רבה במנגנוני המפלגה. לזכותה של הנהגת המפלגה הקומוניסטית וחד"ש יאמר כי תוך שעות ספורות הוציאו הודעת תגובה בנושא בזו הלשון:

בעקבות ההתנהגות הבלתי אחראית של החבר רג'א זעאתרה, שבמסגרת ויכוח פוליטי נהג בדרך המנוגדת לעמדות המפלגה, אנו במפלגה ובחד"ש מדגישים שהתנהגות זאת אינה מקובלת עלינו כלל, היא זרה לחלוטין לעקרונות ולאידאולוגיה הקומוניסטית, ומנוגדת באופן יסודי לעמדותינו לגבי היחס הראוי כלפי נשים ולמעמדן בחברה.

מק"י וחד"ש מדגישות שהזכות לחופש ביטוי, המובטחת לכולם, אינה כוללת זכות להשתמש באיום מכל סוג שהוא. המפלגה והחזית החליטו להשעות את החבר רג'א זעאתרה מכל תפקידיו עד לבירור מול ועדת הביקורת.

יש לברך את ההנהגה הפוליטית של מק"י וחד"ש ובמיוחד את חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן ואת הפעילות הפמיניסטיות במפלגה, אשר הביאו לפעולה נחרצת, מיידית וחד משמעית נגד האיומים והאלימות הגברית שהפעיל זעאתרה כנגד פעילה בנסיון להביא להשתקתה. פעולה תקיפה זו מעידה על נוכחותה של תודעה פמיניסטית אמיתית ועל הכוח שזו צברה במנגנוני המפלגה, בהנהגתה של חברת הכנסת הפלסטינית הראשונה מטעמה. לכן אני סמוכה ובטוחה שהפרשה החמורה הזאת לא תסתכם בהרחקה זמנית בלבד ובמסמוס הנושא בוועדת הביקורת, אלא בסנקציה משמעותית כגון הרחקה ממושכת ואף הרחקה לצמיתות של זעאתרה מתפקידי ההנהגה הפוליטית במפלגה.

בתגובה מטעמו טען זעאתרה כי דבריו נחתכו והוצאו מהקשרם, כי מדובר בחיסול חשבונות פוליטי על רקע עמדתו בנוגע למלחמה בסוריה, וכי למרות שלא איים ולא סחט, הוא מתנצל על כך שאולי טעה בכך שנגרר לפרובוקציות ולקללות שהופנו כלפיו באותה השיחה. במידה ודבריו של רג'א אכן נחתכו באופן מגמתי והוצאו מהקשרם, הוא מוזמן לפרסם ברבים את דבריו המלאים, ואנו נשמח לעמוד על טעותנו ולפרסם אותם כאן.

> צפו: מאות ישראלים ופלסטינים ציינו שנה של מחאה משותפת נגד הכיבוש

הפגנה פרו-אסדיסטית בגולן, יוני 2014 (אילוסטרציה: יוסי אלוני / פלאש90)

הפגנה פרו-אסדיסטית בגולן, יוני 2014 (אילוסטרציה: יוסי אלוני / פלאש90)

במקביל לתגובתו של רג'א פרסמה פעילה פלסטינית אחרת, בות'ניה לת'קאני, עדות המבהירה כי לרג'א היסטוריה של אלימות מילולית כלפי נשים: לפני שנתיים, היא מספרת, כתב זעאתרה פוסט שבו תקף בצורה מכוערת אשה. בות'ניה הגיבה לפוסט וביקרה את אופן ההתבטאות שלו. לדבריה רג'א זעאתרה מחק את התגובה שלה ומיד שלח לה הודעה שתוכנה עלבון בעל אופי מיני. בניגוד למקרה הנוכחי, בות'ניה מבהירה כי עמדתה בנוגע למצב בסוריה קרובה לעמדת המפלגה, ואין מדובר בחילוקי דעות פוליטיים אלא באישיותו של זעאתרה.

בין סחיטה מינית לאונס המוני

אבל אל לנו לשכוח כי הנסיונות של גברים אלימים להשתיק נשים המעזות להתנגד להם לא מתמצה במעשיו החמורים של פעיל מפלגה סורר זה או אחר. מיליציות ה"שביחה" האכזריות, הניצבות בחזית המאמץ המלחמתי של משטר אסד, ידועות לשמצה אולי יותר מכל באסטרטגיה השיטתית של טרור מיני אותה הן מפעילות על נשים סוריות וכורדיות אשר העזו להצטרף למהפכה הסורית, או אפילו רק לחיות באזורים שאינם בשליטת אסד ובריוניו.

זה חמש שנים שאנו שומעות בזוועה על מעשי האונס והרצח ההמוניים שמבצעים אנשי השביחה באזרחיות ובלוחמות שנתפסו, מיד לאחר כיבושים ובמשך חודשים ושנים בתאי עינויים של המשטר שנועדו למטרה זו בדיוק. באותו היום ממש שבו נחשפו ההודעות, דווח על נשים בחאלב שהתאבדו כדי להמנע מאונס ורצח בידי פושעי המלחמה הפועלים בשם המשטר להטבעת המהפכה הסורית בדם.

כאן חשוב להזכיר את החלטה 1820 של מועצת הבטחון של האו"ם משנת 2008, לפיה "אונס וצורות אחרות של אלימות מינית עשויים להוות פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות או מעשים מכוננים בהקשר של רצח עם". החלטה זו קיבלה ביטוי היסטורי בחודש יוני השנה, כאשר לראשונה גזר בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג עונש מאסר של 18 שנים על סגן נשיא קונגו לשעבר ג’אן-פייר במבה גומבו, בעקבות הרשעתו בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות, ובהם חלקו באונס המוני כשיטת לחימה.

נראה שהגבול אותו מציבה הנהגת המפלגה הקומוניסטית הישראלית בין התנהגות "זרה לחלוטין לעקרונות ולאידאולוגיה הקומוניסטית, ומנוגדת באופן יסודי לעמדותינו לגבי היחס הראוי כלפי נשים ולמעמדן בחברה" לבין התנהגות שיש לחגוג בהתלהבות לא עובר בין מעשים פחותים יחסית כגון סחיטה מינית לבין מעשים חמורים בהרבה כגון אונס ורצח המוניים, אלא בין התנהגות החשופה לעיני כל לבין התנהגות שניתן לכסות עליה ולהתעלם ממנה בעזרת תעמולה מפלצתית, לפיה כל אזרחית וילד שאינם נאמנים למשטר הסורי הרצחני הם "טרוריסטים" שדמם בראשם.

אכן, "הזכות לחופש ביטוי מובטחת לכולם", אלא אם כן מדובר במאות אלפי האזרחים שיצאו במרץ 2011 להפגנות הענק בדרישה להפיל את המשטר, הפגנות שהשתקתן הרצחנית הביאה לפרוץ מלחמת האזרחים. את זכותו של העם הסורי לביטוי, לכבוד אנושי ולחופש מעול הדיקטטורה הרצחנית המושלת בכל פרט בחייו זה 43 שנים ניתן למנוע בעזרת אונס המוני, מטוסי קרב, תאי עינויים, וטיהור אתני שיטתי בואכה רצח עם. טרם שמענו את התנגדותה הנחרצת של המפלגה לכל אלה.

תרגום המאמר מעיתון "אלאתחאד" באדיבות נדב פרנקוביץ’. הדרישה לכבס את הכביסה המלוכלכת של השמאל בחוץ באדיבות חאלד גבארין.

> סוריה אהובתי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf