newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חברי מבית הספר לשלום יושב במעצר בגלל סטטוס

אם הוא היה חיילת שקוראת "מוות לערבים", ראפר שמסית לגזענות או אחיו של רוצח רבין שמאיים על הנשיא - אנס ח'טיב היה עכשיו בבית. אבל החבר שפגשתי בתוכנית לדו קיום יושב בכלא בגלל שהוא פלסטיני

מאת:

כותב אורח: אריאל שנדר

ביום שישי לפני כשבועיים בשעות הערב עצרו שני שוטרים את אנס ח׳טיב, בן 19 משפרעם, ולקחו אותו לתחנת המשטרה בעיר. סיבת המעצר כפי שנתנה בהתחלה הייתה "צורך בבירור", אבל מאז ועד היום אנס לא הוחזר לביתו.

בהמשך התגלה שאנס נעצר בעקבות סטטוס שפרסם בפייסבוק, בו אמר בין היתר שיש לכתוב מילים טובות לזכר הפלסטינים שמתו, והכיל הצהרות כמו "תחי האינתיפאדה", "ירושלים ערבית" ו"עין תחת עין".

שמעתי על מעצרים מצמררים כמו זה בשנה שעברה, במהלך מה שנקרא "מבצע צוק איתן". קראתי ידיעות כאלו באתרים "שמאלניים" והצטערתי ונבהלתי מאוד. אבל הפעם התוודעתי לסיפור הזה באופן אישי ושונה, כי לשמחתי הרבה אני מכיר את אנס ח'טיב, והוא יקר לליבי.

בתחילת קיץ 2014 השתתפתי יחד עם אנס בסדנת מספרי סיפורים ב"בית הספר הבינלאומי לשלום". הקבוצה שלנו הייתה מורכבת מנערות ונערים ערבים ויהודים, שחלקו מטרה משותפת של הידברות ודו-קיום. הסדנה התקיימה בהולנד, ואנס היה מהראשונים שהתחברתי איתם כבר מההתחלה בפגישה בשדה התעופה. הוא חברותי באופן מיוחד, מסביר פנים ומלא ברוח חיובית. בהמשך הסדנה יצא לי לדבר עם אנס יותר לעומק, ונחשפתי לסיפורים קשים מאוד מחייו. ככל שדיברנו יותר, כך התרשמתי מהמודעות הפוליטית שלו והאקטיביזם שמאפיין אותו.

סרטון: אנס ח'טיב, אריאל שנדר וחברים בבית הספר לשלום

הסדנה התרחשה כאמור בקיץ של 2014, בתחילת מבצע צוק איתן. בהתחשב במצב התפתחו הרבה שיחות ונחשפתי גם לצד הנלהב והמשולהב של אנס: הוא ביקורתי כלפי הכיבוש והשלכותיו, וכמו אצל רבים אחרים גם אצלו ההתעסקות בשפיכות הדמים הישראלית-פלסטינית מלווה לא פעם בסערת רגשות.

כל האנשים שהגיעו לסדנה הזו היו ביקורתיים במידה זו או אחרת כלפי המצב הפוליטי בארץ, אך כולנו מחזיקים בגישה משותפת כי הפתרון יגיע מהידברות, סובלנות ודו קיום. יותר מכולם, היה ניכר באנס הרצון לאחד אותנו באווירה חברית ואוהבת בזכות השמחה שהוא הביא לפעילויות החברתיות המשותפות.

אנס ואני דיברתי כמה פעמים מאז הסדנה, ועכשיו כשחברות משותפות עדכנו אותי במעצר שלו, הצטערתי ונבהלתי מאוד. כמו רוב הערבים שאני מכיר אנס נחשף לחוויה של דיכוי ואפליה גזענית, ואני שמח שבנסיבות האלו עומד בחור כמוהו, עם גישה חזקה וחשובה להלחם למען סביבה מתוקנת. אני שמח שנחשפתי לסיפור החיים שלו ולדעותיו באופן שהשאיר אותנו חברים ורעים, למרות שעצם היותי יהודי ישראלי מחוברת בקשר עמוק לזוועות שהוא חווה מגיל צעיר. אני שמח שפגשתי חבר פלסטיני ואני יודע שאנס גאה להיות פלסטיני.

אבל מאז שנחשפתי למעצר המטריד שלו, לדיון המשפטי שבסופו נקבע עוד דיון לעוד חודש, ולעובדה שעד אז הוא כלוא בבית המעצר קישון ללא יכולת לפגוש או לתקשר עם משפחתו – אני מצטער מאוד שהוא לא חיילת יהודיה גזענית.

למה? כי אם הוא היה חיילת ישראלית גזענית, הוא היה יכול לפרסם בפייסבוק תמונה שלו כשעל כף ידו כתובים דברי הסתה איומים, לזכות לאלפי שיתופים, וכמובן שלא היה נעצר.

או אולי שהיה ישראלי גזען מפורסם כמו יואב אליאסי, הידוע בכינויו "הצל". אז הוא היה יכול לפרסם הודעות מלאות השפעה רקובה וקטלנית כזריקת מוות, ולזכות לאהדתם ותמיכתם של אלפים – שוב מבלי להיעצר.

אם הוא היה ישראלי גזען, אח של רוצח פוליטי ידוע לציבור שבעצמו ישב בכלא על חלקו ברצח ראש ממשלה, הוא אמנם היה נעצר אם דבריו היו קיצוניים מספיק, אבל היה לפחות משוחרר למעצר בית. זו יכלה להיות חצי נחמה, כי הוא רק בן 19 ובוודאי זקוק לנוכחות של משפחתו.

ואם הוא היה סתם ישראלי גזען הוא יכול היה לכתוב כל דבר בפייסבוק מבלי להיעצר, וגם אם הוא היה נעצר, ההתעסקות הציבורית והסיקור התקשורתי סביבו היו גדולים כל-כך, עד שהיו ודאי מחלצים אותו משם במהרה.

אבל בגלל שהוא פלסטיני – הדברים קרו באופן שהם קרו. כשפניתי אובד עצות והתייעצתי עם אנשים שעובדים עם התקשורת, הם ייעצו לי לכתוב טור דעה לאתר "שמאלני", כי רק כך התוכן הזה אולי יתפרסם. אני מקווה שהדברים שכתבתי יישאו השפעה על המעצר והכליאה של אנס ח'טיב. בדמיונות הכי פרועים שלי אני לא רואה אותו פוגע באיש.

אריאל שנדר, בן 22, הוא כיום רכז תחום פליטים ומבקשי מקלט בעמותת קו לעובד. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> 71 הרוגים פלסטינים בחודש אוקטובר

אנס ח'טיב

אנס ח'טיב

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf