newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התדרדרות במצבו הרפואי של העציר שהפסיק לשבות רעב

ח'דר עדנאן אמור להשתחרר עוד מספר ימים, לאחר ששביתת הרעב שלו הובילה את המדינה לוותר על המשך מעצרו. בינתיים מצבו הרפואי הדרדר לאחר ששב"ס הוציא אותו מבית החולים, והוא שוב מאושפז - וכבול למיטה

מאת:

כשבוע לאחר שסיים שביתת רעב בת 54 ימים אושפז העציר המנהלי ח'דר עדנאן בבית החולים "קפלן" ברחובות לאחר שמצבו הרפואי התדרדר. עדנאן היה על סף מוות ביום האחרון לשביתת הרעב שלו, אולם אז הושג הסכם בין עורכי דינו לבין המדינה לפיו ישוחרר ב-12 ליולי (בעוד חמישה ימים), ומעצרו המנהלי לא יוארך.

תהליך השיקום לאחר שביתת רעב ארוכה ומוחלטת כמו שנקט עדנאן הוא מורכב ואיטי וטומן בחובו סיכונים רפואיים. תופעה בשם "סינדרום ההזנה מחדש" כוללת סיבוכים שעלולים להיות קטלניים. חידוש התזונה חייב להיות הדרגתי ותחת פיקוח רפואי הדוק. הסיכונים גוברים כאשר מדובר במי שזו לו שביתת הרעב הארוכה השנייה, כמו עדנאן.

לאחר ששהה במשך שבוע, לאחר סיום השביתה, ב"אסף הרופא" הועבר עדנאן חזרה למרכז הרפואי של שב"ס. אולם יום לאחר מכן מצבו התדרדר לאחר שפיתח בעיות במערכת העיכול והוא החוזר לאשפוז ועבר הליך רפואי חירומי כדי להסיר הדבקויות במעיים.

> על סף מוות: הוסכם הסכם לשחרורו של ח'דר עדנאן

ח'דר עדנאן עם ילדיו לאחר שחרורו באפריל 2012 בתום שביתת רעב בת 66 ימים (אורן זיו/אקטיבטילס)

ח'דר עדנאן עם ילדיו לאחר שחרורו באפריל 2012 בתום שביתת רעב בת 66 ימים (אורן זיו/אקטיבטילס)

אתמול (שני) ביקר עו"ד מטעם המשפחה את עדנאן המאושפז בבית החולים, לאחר שעבר את ההליך הרפואי. עורך הדין נדהם לגלות כי למרות שמוצבת עליו שמירה מסביב לשעון, עדנאן כבול למיטתו וזאת בניגוד לכללי האתיקה הרפואית, שמאפשרת כבילה רק במקרים קיצוניים. במקרה הזה מדובר באדם שישוחרר לביתו בעוד חמישה ימים, לאחר שישראל לא הצליחה, שוב, לגבש נגדו כתב אישום או להציג איזשהן ראיות למסוכנותו.

פנינו לשב"ס ולבית החולים ושאלנו מדוע מוחזק עדנאן כשהוא כבול. משב"ס נמסר בתגובה כי "כבילתו של העצור בבית החולים נעשית על פי חוק ובהתאם להערכות מצב הבוחנות גם את מצבו הרפואי". מבית החולים נמסר כי "העניין אינו קשור כלל בצוות הרפואי של בית החולים אלא בנהלי שירות בתי הסוהר".

לשם ההבהרה: בבית החולים קפלן מוחזק חולה במצב ירוד מאוד, שהוא עציר לעוד זמן קצר, שלא הוכחה אשמתו, המוגדר חף מפשע, שעומד להשתחרר, והצוות הרפואי משתף פעולה עם ההנחיות הלא סבירות של שב"ס ונותן לו טיפול רפואי כשהוא כבול. מדובר בהתנהלות אכזרית שאין לה הצדקה, שמטרתה היחידה היא להשפיל. והצוות הרפואי, שאמור להגן על גופו ועל כבודו של המטופל, נותן ידו לעינויים.

מחרתיים ידון בית המשפט המחוזי בלוד בעתירת ארגון "רופאים לזכויות אדם" בשם עדנאן, בדרישה להתיר אותו מכבילתו.

משפחתו של ח'דר עדנאן בבית החולים אסף הרופא (יותם רונן / אקטיבסטילס)

משפחתו של ח'דר עדנאן בבית החולים אסף הרופא, ביום האחרון לשביתת הרעב שלו (יותם רונן / אקטיבסטילס)

אי-אלימות מנצחת בפעם שניה

זוהי הפעם השנייה שעדנאן שובת רעב נגד מעצרו המנהלי. הפעם הראשונה הייתה ב-2012, ועדנאן דרש – אז כמו היום – שישחררו אותו ממעצר או שיעמידו אותו למשפט. עדנאן שבת אז 66 ימים, והפסיק לאחר שהמדינה התחייבה לשחרר אותו.

עדנאן נעצר שוב לפני שנה בדיוק (8.7.2014), ושוב הושם במעצר מנהלי. שוב לא הוצגו בפניו הסיבות למעצרו או כתב אישום ומעצרו הוארך שוב ושוב בלי שתהיה לו הזדמנות לקבל משפט הוגן. ב-6 במאי, לאחר שמעצרו המנהלי הוארך בפעם השלישית, הוא פתח בשביתת רעב. גם הפעם נכנעה ישראל והתחייבה לשחררו עוד לפני עיד אל-פיטר.

עדנאן עשה שימוש בכלי הלא אלים היחיד שעומד לרשותו של אסיר – שביתת רעב שעלולה לפגוע רק בגופו שלו. בצבא אומרים כי נגד עדנאן הצטבר מידע מודיעי שמקשר בינו לבין הג'יהאד האסלאמי. עם זאת, כאמור, המידע הזה לא הוביל להגשת כתב אישום, ועל כן עדנאן הוא בחזקת חף מפשע.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> רשיון להרוג: בצבא חושבים שאבנים הורגות רק אם ערבים זורקים אותן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf