newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תמונות: אחרי קיץ של מלחמה ואובדן ילדי עזה חוזרים לבית הספר

הילדים בעזה חזרו ללימודים באיחור של שלושה שבועות. מאות בתי ספר נהרסו ואלפי משפחות איבדו את בתיהן עדיין שוהים בבבתי ספר כי אין להן לאן ללכת. פתיחת שנת הלימודים, גרסת עזה

מאת:

צילמו: אן פאק, באסל יאזורי, כתב: ריאן רודריק ביילר

ילדים בהתעמלות בוקר בבית הספר של אונרווה בשכונת שג׳יעה, ה-15 לספטמבר, 2014. הלימודים החלו בשלושה שבועות איחור. (אקטיבסטילס)

ילדים בהתעמלות בוקר בבית הספר של אונרא בשכונת שג׳עיה, ה-15 לספטמבר, 2014. הלימודים החלו בשלושה שבועות איחור. (אקטיבסטילס)

שנת הלימודים של עזה התחילה השבוע באיחור שנבע מהנזקים הכבדים והאבידות שגרמה ההתקפה הישראלית במסגרת מבצע ״צוק איתן״. לפי זיאד ת׳אבט, ראש משרד החינוך בעזה, השבועות הראשונים בלימודים יוקדשו לפעולות טיפוליות וייעוץ פסיכולוגי כדי לעזור לילדים להתאושש מן הטראומות שספגו במהלך הקיץ. כחצי מיליון ילדים עזתים חוזרים לבית הספר השנה.

במהלך שבעת השבועות של המתקפה הישראלית 29 בתי ספר נהרסו לחלוטין וכמעט 232 ניזוקו. לפי האו״ם, במתקפות הישראליות נהרגו כ-2,131 פלסטינים, ביניהם 501 ילדים. רקטות ששוגרו מעזה לכיוון ישראל הרגו חמישה אזרחים, ביניהם ילד אחד, ו-67 חיילים נהרגו במהלך הלחימה. ההרס של הבתים בעזה הותיר כ-110,000 אזרחים ללא קורת גג, ביניהם כ-64,000 פלסטינים שעדיין מתאכסנים בכ-20 בתי ספר של האו״ם.

> פתיחת שנת הלימודים בעזה: ישראל מנעה כניסת שרת החינוך מרמאללה לרצועה

ילדות בית ספר פלסטיניות משחקות בטרמפולינה ביום הראשון בבית הספר, עזה, ה-14 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

תלמידות משחקות בטרמפולינה ביום הראשון בבית הספר, עזה, ה-14 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדות מנקות את המסדרון, בית הספר סובהי אבו-קאראש בחלק הפגוע של שכונת שג׳יעה, עזה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדות מנקות את המסדרון, בית הספר סובהי אבו-קאראש בחלק הפגוע של שכונת שג'עיה, עזה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדים בדרכם לבית הספר, שכונת שג׳יעה, עזה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדים בדרכם לבית הספר, שכונת שג'עיה, עזה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

השבוע פורסם גם דו״ח ה-Human Rights Watch אשר גינה את ישראל מפורשות על המתקפות שפגעו בשלושה בתי ספר של האו״ם, והרגו כ-45 פלסטינים, ביניהם 17 ילדים. פרד אברהמס, יועץ מיוחד ל-Human Rights Watch, אמר בהודעה לעיתונות: ״ישראל לא הציעה שום הסבר מספק ביחס למתקפות אלו, על בתי הספר, שגרמו לקטל באנשים שחיפשו הגנה ומחסה״.

הדו״ח פורסם קצת אחרי שדובר צה״ל הודיע על פתיחת חקירה שתבחן לפחות אחת מן המתקפות הללו. זאת ימים ספורים לאחר שארגון ״בצלם״ הכריז שיפסיק לשתף פעולה עם חקירות צבאיות בנוגע למבצע צוק איתן. מנכ״ל בצלם חגי אלעד הצהיר בנושא: "ההכרזה מצביעה פעם נוספת על אחד הכשלים העיקריים במערכת הקיימת: סירוב עיקש לחקור את הדרג הבכיר ולבחון בכנות סוגיות רחבות הנוגעות למדיניות הפעלת הכוח הצבאי". לאורך כל המתקפה על עזה, טען דובר צה"ל שפעילות של לוחמי חמאס באזורים אזרחיים מצדיקה מתקפות בהן נהרגים גם אזרחים, זאת בניגוד לחוק הבינלאומי.

> אלפי ילדים בירושלים לא הולכים לבית הספר כי אין להם איפה ללמוד

ילדה מציירת בית עולה באש בעקבות פגיעת טיל, במהלך פעילות יצירה בבית הספר סובי אבו-קאראש, שג׳יעה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדב מציירת בית עולה באש בעקבות פגיעת טיל, במהלך פעילות יצירה בבית הספר סובי אבו-קאראש, שג׳יעה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדים עוברים ליד בתים הרוסים שנהרסו במהלך המתקפה הישראלית, שג׳יעה, עזה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדים עוברים ליד בתים שנהרסו במהלך המתקפה הישראלית, שג׳עיה, עזה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדים פלסטינים קונים בפיצוציה ביום הראשון בבית הספר, עזה, ה-14 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

תמידות קונות ממתקים בפיצוציה ביום הראשון בבית הספר, עזה, ה-14 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

בית ספר של אונרווה שנפגע במהלך תקיפות ישראליות, אשר הכיל כ-3,300 פלסטינים שברחו מן ההתקפות, ג׳בליה, רצועת עזה, ה-30 ליולי, 2014. לפחות כ-20 בני אדם נהרגו בהתקפה, וכ-100 נפצעו. (אקטיבסטילס)

בית ספר של אונרא שנפגע במהלך תקיפות ישראליות, אשר הכיל כ-3,300 פלסטינים שברחו מן ההתקפות, ג׳בליה, רצועת עזה, ה-30 ליולי, 2014. לפחות כ-20 בני אדם נהרגו בהתקפה, וכ-100 נפצעו. (אקטיבסטילס)

וודהאד, ילדה משכונת שג׳יעה, עומדת בכניסה לבית ספר של אונרווה בשכונת זייתון. בית הספר משמש במחסה לפלסטינים אשר איבדו את ביתם במהלך המתקפה. ה-14 לספטמבר, 2014. (באסל יאזורי/אקטיבסטילס)

וודהאד, ילדה משכונת שג׳עיה, עומדת בכניסה לבית ספר של אונרא בשכונת זייתון. בית הספר משמש במחסה לפלסטינים אשר איבדו את ביתם במהלך המתקפה. ה-14 לספטמבר, 2014. (באסל יאזורי/אקטיבסטילס)

ילדים עומדים בתוך כיתה הרוסה בבית הספר סובהי אבו-קאראש, שג׳יעה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדות עומדות בתוך כיתה הרוסה בבית הספר סובהי אבו-קאראש, שג׳יעה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדים מחברים צינור מים למאגר מים בבית הספר של אונרווה באזור זייתון. המקום משמש מחסה לפלסטינים שאיבדו את ביתם, ה-14 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

ילדים מחברים צינור מים למאגר מים בבית הספר של אונרא באזור זייתון. המקום משמש מחסה לפלסטינים שאיבדו את ביתם, ה-14 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

פלסטינים שאיבדו את ביתם מתגוררים בחצר של בית הספר של אונרווה, שג׳יעה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

פלסטינים שאיבדו את בתיהם מתגודדים בחצר של בית הספר של אונרא, שג׳עיה, ה-15 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

 

תעודת בית ספר של עאדיל באלטה, שנהרגה במתקפה ישראלית, נראית בין חורבות ביתה, מחנה הפליטים ג׳בליה, רצועת עזה, ה-14 לספטמבר, 2014. (אקטיבסטילס)

תעודת בית ספר של הדיל בלטה, שנהרגה במהלך מתקפה ישראלית, נראית בין חורבות ביתה, מחנה הפליטים ג׳בליה, רצועת עזה, ה-14 לספטמבר, 2014. כינוי החיבה שלה היה ״דלו". אביה מעיד שהיתה תלמידה מצטיינת וחלמה להיות רופאה. בין קורבנות אותה ההפצצה היו גם נעים בלטה, אשתו ושישה מילדיו. רק עלא בלטה, בן 18, שרד. (אקטיבסטילס)

 > אביה של הדיל לא מצליח לדבר עליה בזמן עבר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf