newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ציפי לבני, לא נלך אחריך כצאן לגיור

המשבר הקואליציוני התורן מחזיר אותנו אל בעיית הגיור. אבל הבעיה היא לא כמה קל או קשה יהיה הגיור, אלא עצם העובדה שאתם מצפים מאיתנו להתגייר כדי להשתייך

מאת:

כותבת אורחת: קטיה קופצ'יק

"הרצון העז להתגייר", שמתארת ציפי לבני בסטטוס שלה על חוק הגיור, הוא פיקציה אחת גדולה. זה לא רצון כשמעמידים אותך עם גב לקיר, כלומר לקיר הרבנות במקרה הזה. זה בדיוק עיקר הבעיה: לא הרבנות ולא החרדים, אלא הרוב ה״נאור״ במדינת ישראל. ראו מה כותבת לבני:

נמשיך לקדם את חוק הגיור. אם ההחלטה לא תקודם בממשלה, נקדם את החוק בכנסת ביחד עם השותפים הליברלים, אלה שלא חרדים מהחרדים ושרוצים לאפשר לצעירים שחיים כאן ומשרתים בצבא את האפשרות לממש את רצונם העז להתגייר, להתחתן ולחיות כאן איתנו בכבוד.

״הרצון העז להתגייר״, שמעתם? מדהים שדווקא הציבור והפוליטיקאיים החילונים מוכרים לעצמם איזה מיתוס כמעט רומנטי על כך שאנשים כאן רוצים להתגייר מרצונם החופשי ואפילו ״העז״. לקרוא ולא להאמין!

למה שנרצה להתגייר? מה, אנו לא רואים את עצמינו כמספיק יהודים? אולי הבעיה שדווקא אתם (!) אלו שלא רואים אותנו כמספיק יהודים? לפחות לחרדים אין ברירה. הם שמים את זה על השולחן כי זה מה שיש להם בראש ובלב. אבל הציבור החילוני עושה את עצמו כאילו הוא ״כן״, אבל הוא בעצם ״לא״. מדהים שדווקא הציבור הזה ושליחיו בכנסת מצפים מדוברי רוסית בארץ לעבור הליך דתי מזוכיסטי, וממציאים בשביל זה כל מיני ״חוקי עזר״. במילים אחרות, אנו נטביע אתכם בכל השיט הזה אבל זה לא יכאב לכם כל כך.

ועוד נקודה: לא הבנתי, מה זה ״להתגייר, להתחתן ולחיות כאן איתנו בכבוד״? תודה באמת על האפשרות, אבל מה זה ״אתכם״? זהו לב לבה של בעיית הגיור בישראל. בדמיונה של ציפי לבני ורוב הפוליטיקאים אנו עדיין אורחים כאן, אם לא לומר חייזרים. ההם, שבאו לכאן לחיות לצידנו, השורשיים, בארץ ישראל היפה!

מסיבה זו בעיית הגיור לא נתפסת כסוגייה מהותית, של הליך תיחום הקולקטיב בישראל והגדרת הזהות היהודית והישראלית, אלא כאיזו קומבינה קטנה שצריך לפתור ל-300 אלף כאלו שהם ״לא בדיוק יהודים״ אבל כבר באו ולא נעים (מה גם שעוד מעט בחירות אולי).

אז חברים, מספיק. מספיק למכור לוקשים לציבור ובעיקר לעצמכם. אנשים כאן מתגיירים כי אין להם דרך אחרת להתחתן בארץ. תתעסקו בעיקר ולא בטפל. לא נלך כצאן לגיור.

קטיה קופצ'יק היא ירושלמית ויועצת תקשורת במקצועה, ממקימי קבוצת דור 1.5 – צעירים דוברי רוסית.

> למי קראת גויה, מר "מה ישראלי בעיניך"?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf