newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חסרי בחירה: האנשים שלא יכולים להצביע מדברים

בישראל חיים מעל ל-200 אלף חסרי מעמד. בשטחים הכבושים בעזה ובגדה חיים עוד ארבעה מיליון בני אדם. אנשים שיושפעו בצורה ישירה מהבחירות אבל אין להם את הזכות להצביע. זה מה שיש להם להגיד לקראת הבחירות: על ימין ושמאל, איום דמוגרפי, מלחמות ודמוקרטיה

מאת:

תומך בכל מי שלא יגרש או יכלא אותנו

מוטסים עלי, חולות

אני בכלל לא רוצה להתערב בפוליטיקה הישראלית, בגלל העובדה שאני כרגע חסר מעמד כאן ואין לי כל כוונה להישאר בישראל, וגם כדי להפריך את טענתם של חלק מהפוליטיקאים מהימין שאנחנו מהווים איום דמוגרפי. עם זאת, אף אחד לא יכול להכחיש את העובדה שאני חלק מקהילה שנמצאת כאן ומונה 47,137 אנשים. מספר לא קטן.

ללא קשר לאופן שבו מנוהלת הפוליטיקה בישראל, בתוכנו אנחנו מאורגנים באופן מרשים. פוליטיקה היא איך אנשים שונים מצליחים לחיות ביחד. נקודה. אין ספק שאנחנו מושפעים לחלוטין מהפוליטיקה ומהפוליטיקאים בישראל.

עכשיו, חודש וחצי לפני הבחירות, אני מניח שאפשר להגיד שכל אחד מאיתנו תוהה כיצד תיראה הממשלה החדשה שתיבחר, מי יהיה ראש הממשלה, ויש אפילו אנשים שהלכו רחוק ושואלים האם אהוד אולמרט יחזור בהתבסס על העובדה שהוא היה זה שהעניק מעמד פליט למאות דארפורים, שחייהם כיום שונים ב-180 מעלות מכל מבקשי המקלט האחרים בישראל.

לא איכפת לי מי האדם או המפלגה שינצחו בבחירות באופן אישי, אבל אני תומך בכל מי שתומך בי ומכיר במצוקה שלי, ומתנגד לעונש הרטרואקטיבי שהוטל עלי בשל האופן שבו נכנסתי לישראל. אני תומך בכל מי שלא יגרש אותי למקום שבו נשקפת סכנה מוחשית לחיים ולחירות שלי.

לדעתי, ברגע שיהיה לי מעמד, לא יהיו יותר בעיות בשכונות (לא רק בדרום תל אביב, אלא באזורים אחרים גם כן). למען האמת השתתפתי בקמפיין של "עיר ללא גבולות" בבחירות המקומיות בתל אביב יפו בשנת 2012, לא בגלל שאני רוצה לקחת חלק בסכסוך המורכב בין ימין לשמאל בישראל, אלא משום שנמאס לי מהיעדר המדיניות הברורה ומאחיזת העיניים.

אני מאמין שכדי להיות פוליטיקאי טוב, אתה צריך קודם כל להיות כנה ולהאמין באמת במה שאתה נלחם עבורו. אם תשאלו אותי למי הייתי מצביע אם הייתי יכול הייתי עונה שככל הנראה בגלל שנולדתי ליברלי, וקיבלתי חינוך מהורים ליברלים שלימו אותי תמיד לא לחשוב רק בתוך הקופסה ומאמינים שאנשים בצבעים שונים ממקורות שונים יכולים לבחור – הייתי מצביע למפלגת שמאל. לא רק בישראל אלא בכל מקום שהייתי חי בו, בגלל שזו האמונה שלי בלי קשר למעמד האזרחי שלי כאן.

הישראלים כמובן יודעים יותר טוב ממני למי הם רוצים להצביע, אבל אם היו שואלים אותי הייתי אומר- לכו על מי שישנו את חיי היום יום שלכם ויפתרו את הבעיות האמיתיות. אל תלכו עם אלו שמפיצים שנאה, פחד וגזענות, וכמובן לא עם אלו שמוכרים בקבוקים ושומרים את הכסף לעצמם. אגב, יש לי בקבוקים רבים של מים וגם של משקאות קלים אחרים, אבל מכיוון שאני בחולות ואין פה ממש מקום לשים אותם חשבתי שאולי בירושלים יש אנשים שישמחו לקבל אותם. שמעתי שיש להם מקום.

לבסוף, אני מאחל הצלחה רבה למועמדים שלכם, ומקווה שהפעם אחרי הבחירות המצב יהיה אחר.

מוטסים עלי במקור מדארפור. בן 28, נמצא בארץ משנת 2009, כלוא במתקן חולות כבר שמונה חודשים.

> איך הפכה ישראל את הערבית לשפת האויב?

מבקשי מקלט במתקן הכליאה "חולות" בנגב (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מבקשי מקלט במתקן הכליאה "חולות" בנגב (יותם רונן/אקטיבסטילס)

בכל פעם שישראל משחקת בדמוקרטיה אני מרגיש שבאה מלחמה

בסאם אלמוהור, רמאללה

בעיר פלסטינית, בבית קפה לגברים-בלבד, ליד אחד השולחנות הוויכוח מתחמם. הבחירות בישראל הן נושא לוהט לדיונים עבור הפלסטינים כאן.

גבר בחליפה ועניבה טוען כאן שאם בוז'י ולבני יזכו אנחנו נשיג הסכם שלום לטובתנו, ומעלה את זכר לחיצת היד ההיסטורית בין רבין וערפאת בבית הלבן לפני 21 שנה. הוא מצטער שאין פוליטיקאי ישראלי אמיץ שיש לו את הביצים לחתום הסכם היסטורי עם הפלסטינים כמו ראש הממשלה המנוח רבין.

מנגד גבר עם שפם דק וכהה בוחר בגרסה ההפוכה, וטוען שהשמאל מת כבר 25 שנה, מאז התמוטטות ברית המועצות, ורק הימין, כלומר הליכוד, יכול וצריך להיות מסוגל לחתום הסכם ולהסכים לנסיגה מהשטחים הכבושים, כמו שרון המנוח שנסוג מעזה לפני תשע שנים.

איש גלוח-ראש וצעקני מתווכח שאנחנו צריכים את הימין או אפילו את הימין הקיצוני בכדי לנצח. הם קיצונים, הוא אומר, ובגלל האמצעים הקיצוניים שהם נוקטים כלפי הפלסטינים, בגלל האדישות שלהם כלפי כל החלטה בינלאומית, בגלל הפרות זכויות האדם ופשעי המלחמה שהם יבצעו נגד האנשים הכבושים – הם יפסידו בכל רמה בינלאומית. הפלסטינים יזכו לתמיכה רבה במוסדות בינלאומיים, דבר שיצור לחץ גדול על ישראל לוותר, תנועת ה-BDS, מתפשטת ברחבי מערב אירופה ואמריקה וצוברת תאוצה, וכך דוחקים את ישראל לפינה וכופים עליה לקבל הסכם שלום צודק וקבוע.

יש עוד איש נמוך-קומה עם משקפיים מעוגלים שאומר: לא, לא משנה לנו מי ינצח, השמאל והימין בישראל הם שני צדדים של אותו מטבע. אפילו עכשיו כשלמטבע יש צדדים רבים עם כל השמות הפוליטיים האלו, עבורנו זה עדיין אותו אחד: ישראל, שכובשת אותנו מזה 47 או 66 שנים. הבחירות האלו אינן נוגעות לנו; הוא אומר. זה מאבק פוליטי בין הענקים הפוליטיים הנאבקים על נושאים פנימיים, שלא קשורים אלינו. המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים לא משתנה באם המנצח הוא הליכוד, העבודה, המרכז, הדתיים, המתנחלים, הרוסים, או מי שלא יהיה.

פלסטיני לעומתי, עם פרצוף של פילוסוף, יושב בפינה הקדמית ומקשיב לוויכוח אך לא נוטל בו חלק. "זה מרגיש נורא, אבסורדי, ומטופש לראות את הכובש הזה הולך לקלפיות, מתרגל כביכול דמוקרטיה", הוא אומר לי. "הכובש שלי מתאמן בדמוקרטיה על האדמה שלי. הכובש שלי הוא לא רק עריץ. הכובש שלי הוא צבוע זדוני. הקטע ה'דמוקרטי' הזה מחליא אותי. בכל פעם שישראל משחקת בדמוקרטיה אני מרגיש שלפנינו מתייצבות עוד מלחמות, עוד סבל, עוד הרס, עוד מראות של גופות מנותצות ובניינים קרועים, עוד חשכה מגיחה מהשמיים. אני מרגיש רע, אני מרגיש שהרע ביותר עוד לפנינו".

אני, גם כן, מקשיב וחושב על הבחירות האלו: אלו לא הבחירות שלנו; אנשים כבושים לא יכולים להצביע עבור הכובש שלהם; ישראל הזו היא לא "מדינת כל אזרחיה". ״אני לא מאמין גדול בדמוקרטיה", אמר ראנד פול. ואני? אני נותר דומם.

בסאם אלמוהור הוא צלם ומדריך טיולים מרמאללה, ובלוגר בשיחה מקומית

> הדמוקרטיה והסובלנות של ריבלין עוצרות בהתנחלות בחברון

צעירים נגד התנחלויות ופעילים נוספים עוטים מסכות של מרטין לותר קינג ושל ברק אובמה בהפגנה בחברון בזמן ביקורו של הנשיא האמריקאי בישראל (צילום: אקטיבסטילס)

פעילים פלסטינים עוטים מסכות של מרטין לותר קינג ושל ברק אובמה בהפגנה בחברון בזמן ביקורו של הנשיא האמריקאי בישראל (צילום: אקטיבסטילס)

מקווה שהישראלים יצביעו למי שלא חושב רק על עצמו

מאריפה אדריאנו, במקור מהפיליפינים

מרגיש לי מוזר לחיות בישראל כל כך הרבה שנים כחוק ללא אפשרות להצביע ולהביע את רצוננו לגבי השלטון.

הממשלות מקבלות החלטות שמשפיעות עלינו, על זרים. אני חיה כאן מזה 19 שנים, אני אוהבת את הארץ הזאת, ואף על פי כן אנשים כמוני, וגם כאלה שכאן יותר זמן ממני, עדיין מוגדרים "זרים" ומגורשים מכאן, או מתים ממחלות רק כי מעמדם הפך ל"לא חוקי" ולפתע אין להם גישה לשירותי רפואה.

אנשים עובדים בשביל המדינה הזאת שנים, אבל לא נותנים להם אפשרות להפוך לחלק ממנה. אם לא היה נולד לי בני – אני הייתי אחת מאלה שבסכנת גירוש. במשך 13 שנים חייתי כאן ללא מעמד כלל, ולשמחתי ב-2008 קיבלתי תושבות. אבל מה עם כל שאר האנשים במצבי, שאין להם ילדים?

אם רק הייתי יכולה להצביע הייתי תומכת במי שיקדם את תהליך השלום, ובכל פוליטיקאי שיציע שינוי בגישה לבעיות של המדינה. אני מקווה שישראלים יצביעו עבור מי שלא חושב רק על עצמו אלא על כל האנשים שחיים בארץ הזאת, ושיביא שלום לכולם.

מאריפה אדריאנו היא מהגרת עבודה ילידת הפיליפינים שהגיעה לארץ ב-1995, אמא לבן שנולד בארץ, תושבת קבע ללא אזרחות.

> הכתובת על הקיר: מבקשי מקלט בחולות כותבים בפייסבוק של ישראלים

הפגנה נגד גירוש מהגרי ומהגרות עבודה וילדיהן (יותם רונן/אקטיבסטילס)

הפגנה נגד גירוש מהגרי ומהגרות עבודה וילדיהן (יותם רונן/אקטיבסטילס)

הצעד המרענן של מערכת הבחירות: הצטרפותו של בורג לחד"ש

סם בחור, רמאללה

החברה הישראלית מעמידה פני נורמלית, ממש כור היתוך בסגנון אמריקאי. יש רק שתי בעיות במחשבה הזאת: אין שום דבר ״נורמלי״ בסדר החברתי הישראלי, ויתר על כן, מרכיבי הכור עדיין לא הותכו. החלוקה החברתית ההרסנית הזו בתוך האוכלוסייה הישראלית מתבלטת עוד יותר בכל תקופת בחירות, וגם הפעם הנוכחית לא שונה. בעוד השליטה הצבאית בת חמשת עשורים של ישראל על הפלסטינים קורעת את ישראל לאט לאט מאזור הנוחות הגלובלי שלה, אף לא מתמודד אחד בבחירות טרח לצייץ מילה לגבי איך הכיבוש אמור להגיע לקיצו.

כמו כן, בעוד הגזענות כלפי פלסטינים נוצרים ומוסלמים – אזרחים ישראלים לחלוטין – הגיעה לרמות הגורמות אף לישראלים-יהודים מסוימים לכנותה "פשיזם", המפלגות הפוליטיות בישראל מתנהגות כאילו הכל כרגיל. הצעד האלקטורלי האמיץ והמרענן למדי היחידי, עד כה, הוא הצטרפותו של אברום בורג למפלגת חד"ש, ואפילו שם הדיון מיד התמקד בריצתן המשותפת של המפלגות הערביות כרשימה אחת, או שלא, במקום שינוי הכיוון הדרמטי שצעדו של בורג מייצג בקרב פוליטיקאים ציונים.

בשורה התחתונה, עבורנו הפלסטינים "החיים" תחת מגף הכיבוש הישראלי נמשכים. מבחינה היסטורית, בארה"ב ובמדינות רבות אחרות, כאשר זכויות האזרח של אוכלוסייה מסוימת נשללות לתקופה ארוכה, מתיחות צומחת ומתסיסה את השטח, וכופה שוויון גדול יותר.

יהודים ישראלים, החיים בהכחשה מתמדת, צריכים לחשוב גם על זה כאשר הם הולכים להצביע במרץ הקרוב, אם לא לטובתנו אז לטובתם. מבחינתנו מגיע השלב שבו צריך לבחור באיזו דרך הולכים: ״מדינת פלסטין״ או ״זכויות אזרח לכל״. על החלופה הראשונה עוד אפשר לוותר. השנייה היא הכרחית.

סם בחור הוא יועץ עסקי פלסטיני-אמריקאי ברמאללה המשמש כיועץ מדיניות לאל-שבכה, רשת המדיניות הפלסטינית. הוא כותב את הבלוג הזה.

תרגומים מאנגלית: מיכל מוגרבי. הכתבה פורסמה גם באנגלית באתר 972+.

> עובדים פלסטינים במפעל במישור אדומים התאגדו: מוחים על תנאי העסקתם

פלסטינים מבצעים את תפילת יום השישי, בשכונת ראס אל-עמוד, במזרח ירושלים, 24 אוקטובר, 2014. (אקטיבסטילס)

פלסטינים במהלך תפילת יום השישי, בשכונת ראס אל-עמוד, במזרח ירושלים, 24 אוקטובר, 2014. (אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf