newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חשיפת ידיעות אחרונות: "עד כאן" הסתננו לשוברים שתיקה ולא מצאו כלום

אחרי תוכנית "עובדה" הגיע תורו של העיתון של המדינה לאמץ כתבה של ארגון הימין הקיקיוני. במסווה של תחקיר עם מצלמה נסתרת נחשפים הדברים שאנשי שוברים שתיקה, ואלון ליאל, אומרים בגלוי כבר שנים

מאת:

עושה רושם שמאז ימי יהודה ברקן העליזים בשנות השמונים לא היתה עדנה כזו לתעשיית המצלמה הנסתרת. התעשיה הזו נותרה גרוטסקית ונלעגת היום ממש כפי שהייתה אז, כשבחורה עירומה זינקה מתא מטען של מכונית אקראית לנגד עיניהם המשתוממות של עוברי אורח. אלא שהיום, במקום צעירות בבקיני מזנקים מהמצלמות הללו פמפלטים הזויים ומופרכים של גופי ימין קיצוניים, היישר אל חיקם של כלי תקשורת מובילים המשווקים אותם כ"תחקירים" מרעישים.

מבושמים מההצלחה המסחררת שנחלו עם התוכנית "עובדה", ששידרה את הכתבה המביכה שהעניקו לה מבלי להפעיל שיקולים עיתונאיים מינימליים במסווה של "תחקיר", ממשיכים אנשי הארגון המסתורי "עד כאן"  (שפרוייקט 'השתולים' שלהם, מדווחים היום בוואלה, ממומן על ידי ועד מתיישבי השומרון) לכבוש את היעד הבא: כתבה בעיתון של המדינה, והפעם על מפגש סגור של מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אלון ליאל, עם פעילים של שוברים שתיקה.

מי שמתנדבת לספק להם את התפאורה הפעם היא העיתונאית יפעת ארליך, שלא פוסחת על אף טריק בספר כדי לשוות לסחורה העבשה הזו את החזות הדרמטית המבוקשת: החל מההבטחה בכותרת ל"תיעוד נדיר", דרך הפתיחה בסגנון סרטי אימה ("במשרדי 'שוברים שתיקה' בתל־אביב אווירת דריכות. התאריך: 17 לדצמבר 2015. הסערה סביב נאומו של הנשיא ריבלין בכנס שערך עיתון 'הארץ' בניו־יורק, בהשתתפות נציג של 'שוברים שתיקה', בשיאה. ברקע הקמפיין האגרסיבי של 'אם תרצו' שהציג את נציגי הארגון כ'שתולים' של ממשלות זרות"), ועד לשימוש הזוי מעט בצילום מטושטש של ליאל מאותו מפגש, כאילו שאם היו מבקשים ממנו להצטלם כמו בן אדם לא היה נענה.

> מהו "סיפור טוב" עבור אילנה דיין ו"עובדה"?

אולי בכל זאת צריך לפחוד? כתבת "השתולים" של ידיעות אחרונות על אלון ליאל ושוברים שתיקה

אולי בכל זאת צריך לפחוד? כתבת "השתולים" של ידיעות אחרונות על אלון ליאל ושוברים שתיקה

הנה הסיפור שהשתולים של עד כאן רוצים לסחוט ממנו שערורייה ציבורית נוספת, בחסות ידיעות אחרונות: בלב מסע ההסתה הקשה שהתנהל פה במשך שבועות נגד ארגון שוברים שתיקה, ביקשו פעיליה להיפגש עם אלון ליאל, אדם שמבין דבר או שניים בתחום ההסברה ואשר מעולם לא הסתיר את עמדותיו הפוליטיות, שכביכול נחשפות פה על ידי אותו שתול.

השורה התחתונה היא, ועוד נחזור לכך בהמשך, שלא נאמר במפגש "המחתרתי" הזה דבר אחד שלא נאמר עשרות רבות של פעמים בפורומים ופלטפורמות ציבוריות לעילא. אז איך בכל זאת עושים סיפור מאין-סיפור? בעזרת הרבה מייק-אפ, שבא להסוות על השום-דבר שיש להם ביד. למשל המשפטים הללו: "הדיון המלא שהוקלט על ידי ל' הועבר אלינו בשלמותו. עיקרי הדברים שעלו בו מובאים כאן בקיצורים הנדרשים ומדברים בעד עצמם". איזו דרמה! ל'! כאילו מה, אם תחשפו את שמו המלא אז הבריונים האלימים של שוברים שתיקה ירדפו אחריו ויכו בו בעזרת אחת המצגות שהם מסתובבים איתן ממקום למקום? אלון ליאל יחבוט בו מילים דיפלומטיות במיוחד? מה?

האישום: החלפת תמונת הפרופיל

ומה זה בדיוק אומר, "מדברים בעד עצמם"? בעזרת שלוש המילים האלה ארליך מבקשת לרמוז למשהו כביכול חמור מאוד שנאמר בפגישה, כל כך חמור עד שהוא מעבר לצורך להסביר את גודל השערורייה. אז מה הם הדברים שהשמאלנים המסוכנים האלה אומרים זה לזה בחדרי חדרים אפלים וטחובים, אתם שאלים? הנה, בראשי פרקים, סעיפי האישום:

סעיף ראשון: ליאל שינה את תמונת הפרופיל שלו בפייסבוק ללוגו של שוברים שתיקה בעקבות המתקפה עליהם. טוב, תכלס אין לי איך להגן עליו בסעיף הזה. הטרנד הזה של החלפת תמונות פרופיל לאות הזדהות הוא שחוק, קלישאי, וטוב לו שיעלם מן העולם. הלאה.

סעיף שני: חברי שוברים שתיקה שואלים לעצתו של ליאל כיצד להשיב על הטענה שהם בוחרים לדבר בחו"ל. כזכור, זאת היתה אחת הטענות המרכזיות שליוו את הקמפיין האגרסיבי נגד הארגון. ליאל משיב: "תשובה שלדעתי אסור לענות אותה, למרות שהיא תשובה נכונה, שהקרב בתוך ישראל הוכרע". האם ארליך, אנשי "עד כאן", או כל בר דעת שהביט מחלונו לאחרונה מפקפקים בנכונות האמירה הזו?

לטענה הזו, אגב, התייחס כאן בהרחבה חגי מטר. פסקה אחת מתוך רשימתו המצוינת ראויה לאזכור מלא בהקשר זה:

שוברים שתיקה נוסעים גם כי פה לא מקשיבים. פה בעיקר עסוקים בהשמצות נגדם, בהסתה, באיומים. פה שרי הביטחון והחינוך מחליטים שהם לא יוכלו לדבר עם חיילים ותלמידים-שאמורים-להפוך-לחיילים, וגם לפני כן האווירה במקומות רבים הייתה דומה. אז הם לא מוותרים על החברה הישראלית. בכלל לא. הם ממשיכים לנסות כל הזמן. ביממה האחרונה, למשל, הם ביקשו ממאות האנשים (הישראלים!) שהשתתפו בהקראות עדויות של חיילים (בישראל!) לשתף את הסרטונים שלהם בפייסבוק, כדי להמשיך ולהלחם על החברה הישראלית. זה חשוב, זה קריטי, והם לא מפסיקים, אבל כן – צריך גם כלים אחרים.

כלומר הקונטקסט שבו הדברים נאמרים, ושממנו – בדיוק כמו אילנה דיין – בוחרת ארליך להתעלם, הוא שהפניה לקהלים בחו"ל היא לצד מאמצים אינסופיים של הארגון לדבר בראש ובראשונה עם הציבור הישראלי, מאמצים המסוכלים למרבה האירוניה על ידי אותם אלה בדיוק שמשתלחים בהם על הבחירה לדבר (גם) עם ציבורים זרים. במילים אחרות, מה שאומרים לשוברים שתיקה זה – פשוט תשתקו. לא רוצים לשמוע אתכם לא פה ולא שם. נו, בשביל לדעת שזאת רוח התקופה לא היינו צריכים שתול של ארגון קיקיוני, עם כל הכבוד.

> הדברים שבתחקיר עובדה על עזרא נאווי לא טרחו לשאול

יולי נובק, מנכ"לית שוברים שתיקה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מתעקשים לפעול קודם כל בישראל. יולי נובק, מנכ"לית שוברים שתיקה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מי משווה לאפרטהייד? כמעט כולם

אבל עושה רושם שסעיף האישום החמור ביותר נגד ליאל ושוברים שתיקה בכתבה הזו הוא ההשוואה שערך ליאל בין ישראל ובין משטר האפרטהייד בדרום אפריקה. ישראלים לא אוהבים את ההשוואה הזו. היא צורמת להם, באופן מובן.

אבל גם פה הג'יימס בונדים הימנים היו יכולים לנוח: ליאל לא היה זקוק לשיחת מרתף חשאית כדי לומר את הדברים, הוא אמר אותם בפומבי יותר מפעם אחת, גם לפני עשור, וגם בראיונות לאנשי ימין. ולא רק הוא: שורה שלמה של דוברים ישראלים עשו זאת, כולל שגריר ישראל בדרום אפריקה לשעבר, אילן ברוך, ואפילו – תחזיקו חזק – עופר שלח, כן, ההוא מהמפלגה של ההוא שהצטרף בחדווה לקמפיין ההסתה נגד שוברים שתיקה, שכתב ברשימתו ב"מעריב" במרץ 2010: "אני יודע שההשוואה מקוממת, אני יודע שישראל אינה מבוססת על עוול משווע כפי שהיתה דרום אפריקה הלבנה. אבל אני מניח שזה בדיוק המשפט שאמרו פוליטיקאים ואזרחים לבנים שם זה לזה, בעבשורים שקדמו לנפילתו של משטר האפרטהייד. הרי ישבו שם אנשים לא פחות נבונים, לא פחות מפוכחים, לא פחות מאמינים בצדקתם מאיתנו".

יתרה מזו: התחביב להשוות את ישראל למשטר האפרטהייד אינו מנת חלקם של שמאלנים עוכרי ישראל בלבד; הנה ח"כ מרגי, למשל, קורא לישראל מדינת אפרטהייד בגלל אפלייה תקציבית של הציבור החרדי. טענות דומות נשמעו במהלך מחאת הקהילה האתיופית בישראל; האם יש לארגון "עד כאן" את התקציב לממן שתולים בכל המוסדות האלה, ממשרדי "יש עתיד" ועד למרכזי הקליטה בדרום? לועד מתיישבי השומרון הפתרונים, כנראה.

בסופו של דבר, הדבר הבאמת שנוי במחלוקת ביותר שאומר ליאל לפעילי שוברים שתיקה הוא העצה "אל תפחדו מאף אחד. אתם עושים את הדבר הנכון". מצד אחד, וואלה צודק. מי שהאמת לצדו לא אמור לפחד. מצד שני, כשתנועות אזרחיות ותקשורת ההמונים מתגייסות למסע דה-לגיטימציה שלטוני שמהדהד סנטימנטים פשיסטיים נגד ארגוני זכויות אדם וארגונים פוליטיים, נגד פעילים פרטיים ונגד כל מי שלא מתיישר עם הקו האידיאולוגי השלט, אולי בכל זאת כדאי קצת לפחד.

> אבל למה שוברים שתיקה נוסעים לדבר בחו"ל?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf