newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההסכם הקיבוצי החדש בקבוצת ידיעות אחרונות ירחיב את החופש העיתונאי

ההסכם החדש, הראשון מזה שנים רבות , יוצר מנגנון שמחייב תקופת מבחן ושקיפות בעילות הפיטורין. העיתונאים מרוויחים הגנה ויותר מרחב לעבודה מקצועית ללא חשש

מאת:

זו ללא ספק היסטוריה בענף העיתונות, לא פחות. אתמול (שני) נחתם הסכם קיבוצי חדש לכל עיתונאי ידיעות אחרונות, לאשה וכלכליסט.

מאז שנות התשעים לא היה בידיעות – כמו גם בכל שאר העיתונים – הסכם קיבוצי שמגן על העיתונאים כולם. הסכם ישן אחד הגן על קבוצה מצומצמת של עיתונאים ותיקים, וזו הפעם הראשונה מזה שנים רבות שהסכם קיבוצי חל על כלל העיתונאים. זאת לאחר מאבק ממושך שנאלצו הוועד בידיעות וארגון העיתונאים לנהל בבתי המשפט מול ההנהלה. זה המקום לציין שאני חבר מזכירות הארגון, והייתי אחד ממנסחי הטיוטה המקורית להסכם, לפני תחילת המשא ומתן.

בעיניי אחד הדברים המעניינים והחשובים בהסכם הזה הוא מנגנון הפיטורים החדש שכלול בו. המנגנון מונע למעשה מהנהלת ידיעות אחרונות לפטר עיתונאי מעכשיו לעכשיו ומסיבות שרירותיות, ויוצר מעין "תקופת מבחן" בין השימוע הראשון שנערך לעובד לבין האפשרות לפטר אותו. העובד שמזומן לשימוע זכאי לשמוע מה הבעיות שההנהלה מוצאת בעבודתו, כשצריך להיות מדובר בבעיות מדידות וברורות, וניתנת לו תקופה של שלושה חודשים שבהן הוא יכול לשפר ולתקן את הדרוש תיקון.

בסוף שלושת החודשים ההנהלה יכולה לבחור להשאיר אותו, או לזמן אותו שוב לשימוע, אך תהיה לה הצדקה לפטר את העובד רק אם הראתה שאכן לא שיפר את דרכיו בסוגיות שהועלו בשימוע הראשון. ההליך כולו אמנם מלווה על ידי הוועד וארגון העיתונאים, אבל המילה האחרונה היא של הנהלת ידיעות אחרונות. (כל האמור לא כולל מצבים של "פיטורי צמצום", שלא קשורים להתנהלות של עובד זה או אחר אלא לצמצום המערכת. אלה יכולים להתקיים רק לאחר משא ומתן עם הארגון).

מה שטוב במנגנון הזה הוא קודם כל, כמובן, שעובדים נהנים מהרבה יותר יציבות תעסוקתית. יותר משהייתה להם, ויותר מאשר כמעט בכל מקום אחר בענף העיתונות (ובכלל במשק). הדבר השני הוא הגנה משמעותית על חופש העיתונות.

כשעיתונאי מפחד מפיטורים אפשריים בכל רגע, הוא לרוב יעז פחות לחקור, לשאול, לקרוא תיגר, להעביר ביקורת על גופים ואנשים המקורבים למו"ל. לעשות את עבודתו, את שליחותו הציבורית. המנגנון הזה יוצר הגנה שמאפשרת מרווח נשימה, ומחייבת שקיפות של המעסיק לגבי הסיבות האמיתיות שבגללן הוא רוצה לפטר מישהו, וכך ההגנה על עיתונאים גוברת.

סביר להניח שזה לא אומר שמהיום בבוקר ישתנו סדרי עולם במערכת ידיעות אחרונות. שינויים כאלה לא קורים מהיום למחר, והסכם קיבוצי אחד – ראשון ותקדימי ככל שיהיה – לא ייצור מהפכה. עם הגדלת החופש והביטחון שקיבלו, עכשיו תורם של עיתונאי ידיעות אחרונות להראות מה הם יכולים לעשות איתו. זה תפקידם של עיתונאים ושל הנהלות בכל מקום אחר ללכת בעקבות הדוגמא של ידיעות אחרונות וליצור הסכמים דומים.

> מורי בית הספר הדמוקרטי ביפו חתמו על הסכם קיבוצי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf