newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הסרטון שצה"ל לא חושף: חיילים ירו למוות באישה שלא היוותה איום ממשי

חיילים במחסום עינב ירו למוות בצעירה פלסטינית אשר לטענת הצבא שלפה לעומתם סכין. על פי תמונות שדלפו מסרטון המתעד את האירוע, לא ברור אם בכלל הייתה סכין, ובכל מקרה ברור שהיא לא היוותה איום ממשי על החיילים. האם עוד תיק הרג בעייתי בדרכו להיסגר ללא כלום?

מאת:

הפוסט נכתב במשותף עם נעם רותם

אתמול בבוקר (חמישי) הרגו חיילי חטיבת כפיר את אנסאר הרשה, 25, אם לשניים מהכפר קפין, במחסום עינב (ענבתא) הסמוך לטול כרם. לפי דובר צה"ל מדובר ב"ניסיון פיגוע דקירה בסמוך למחסום עינב: איש לא נפגע; המחבלת חוסלה".

מתמונות שדלפו מסרטון שתיעד את האירוע, אותו צה"ל מסרב לשחרר, מתגלה תמונה מטרידה לכאורה של שימוש מוגזם בכוח. לפי התמונות המתפרסמות כאן לראשונה התקרבה הרשה לעמדת פילבוקס מבוטנת, בה החיילים נמצאים בגובה רב מעליה, ובשל כך כלל לא היוותה איום עליהם. שני חיילים ירדו מהעמדה לכיוונה ואז ירו בה בפלג גופה העליון כשהיא נמצאת מטרים ספורים מהם.

בתמונות שהגיעו לידי שיחה מקומית אי אפשר לראות סכין, אולי בגלל איכות הצילום ואולי מסיבה אחרת. מה שכן מראות התמונות בבירור זה כי כאשר התקדמה הרשה לעבר העמדה, החיילים לא עמדו על הכביש, וכי הם אלה שירדו לכיוונה. ללא הסרטון המלא, אשר נמצא בידי צה”ל, קשה לקבוע בוודאות מה אירע, אך כן ניתן להסיק כי הירי בוצע על מנת להרוג כאשר הרשה לא נמצאת במצב המסכן את החיילים באופן מיידי, אפילו אם יש בידה סכין, וכי החיילים הם אלו שהתקרבו אליה. כמו כן לא ברור מדוע החליטו החיילים לירות בצעירה על מנת להרוג ולא ניסו להשתלט עליה או לירות לעבר רגליה ובכך לנטרל את האיום שהיא היוותה לכאורה.

> חשיפה: 60 אחוז מהמעצרים בישראל הם של "לא יהודים"

מדוע ירו למוות באישה שלא היוותה סכנה מיידית? ולמה לא משחררים את הסרטון? תמונות מתוך סרטון המתעד את הירי הקטלני באנסאר הרשה במחסום ענבתא

מדוע ירו למוות באישה שלא היוותה סכנה מיידית? ולמה לא משחררים את הסרטון? תמונות מתוך סרטון המתעד את הירי הקטלני באנסאר הרשה במחסום ענבתא

ירי במקום מעצר

סרטון וידאו נוסף שפורסם מספר שעות לאחר הירי מראה כיצד מעכבים חיילי צה"ל אמבולנס של הסהר האדום ולא מאפשרים לאנשיו לטפל בהרשה, אשר נותרה מדממת זמן רב על הכביש בלי לקבל טיפול רפואי.

על פניו, הטענות כאילו התכוונה הרשה לבצע פיגוע בהתנחלות עינב נראות תמוהות, לכל הפחות. ראשית, אין שום צורך לעבור בעמדת הפילקובס בכדי להיכנס ליישוב רגלית. גם הטענה לגבי ניסיון הדקירה של החיילים היא בעייתית לאור העובדה כי אלו נמצאים בתוך עמדת פילבוקס גבוהה. אפילו אם ניסתה הרשה להתאבד באמצעות איום בסכין, כמו במקרה בעפולה וייתכן גם בקלדניה ומקרים נוספים, היא לא העמידה בפני החיילים סכנה ממשית.

דובר צה"ל מסר בתגובה לפניית שיחה מקומית: "מתחקיר ראשוני עולה כי בשעות הצהריים הגיעה מחבלת לפילבוקס סמוך לכפר ענבתא, זוהתה ע״י הכוח שהחל בנוהל מעצר חשוד. המחבלת שלפה סכין בניסיון לדקור את החיילים, שהגיבו בירי להסרת האיום, ממנו נהרגה המחבלת. פרטי האירוע מצויים בתחקיר".

לפי תגובה זו, הסכין, לכאורה, ששלפה, לכאורה, הרשה, הוצג בפני החיילים רק אחרי שהחלו בנוהל מעצר חשוד. מה שמעלה את השאלה מדוע ירדו החיילים מהפילבוקס לעבר הרשה אם לא היה בידה סכין והיא רק הלכה לידו.

כמו במקרה של הדיל אל-שלמון, כאשר התחקיר הצה"לי קבע כי חיילי צה"ל הרגו אותה למרות שניתן היה לעצרה, אך בחר לא לנקוט צעדים נגדם, גם כאן יש חשש סביר כי הירי בוצע שלא לצורך. אילו אכן היוותה איום, צריך ואפשר היה לעצור אותה, כמו שמשטרות עושות בעולם, וכמו שצה”ל בחר לעשות כאשר מתנחל הצמיד סכין לגרונו של חייל.

על חיילי חטיבת כפיר אין צורך להכביר מילים; פרשת הריגות והתעללויות שלהם נסקרה בהרחבה כאן, כמו גם פרשות מזעזעות של הרג חפים מפשע עליהן לא נתנו את הדין, כמו פרשת ירי הסמג"ד בשני נערים פלסטינים בעירק בורין, וירי 29 כדורים בשני נערים אחרים עצורים סמוך להתנחלות איתמר. במקרה הזה מדובר בחיילים השייכים לגדוד "שמשון" של החטיבה, וייתכן שאף לפלוגה של אלאור אזריה העומד לדין על הריגתו של הצעיר עבד אל-פתאח א-שריף בחברון לפני כחודשיים.

האדיל השלמון במחסום השוטר, חברון (נוער נגד התנחלויות)

שוב יכלו לעצור, שוב ירו למוות, שוב ייסגר התיק? הדיל השלמון במחסום השוטר, חברון (נוער נגד התנחלויות)

למה מחביאים את הסרטון?

באותו המקום עצמו, באפריל 2013, חיילי כפיר הרגו את עמר איברהים נאצר בן ה-17 ואת נאג'י בילביסי בן ה-18. תחילה הם טענו כי בוצע ירי לעברם, לאחר מכן אמרו כי נאסר השליך לעבר העמדה בקבוק תבערה ולכן ירו בו. נאג'י בילביסי ושלושה מחבריו ברחו, ואחד החיילים מגדוד הנח"ל החרדי שהופקד על עמדת הפילבוקס רדף אחריהם, וירה ירי חי בגבו של בילביסי, לטענת החייל כיוון חש בסכנת חיים. לאחר מכן השאיר אותו למות בשטח והוא נמצא רק שעות לאחר מכן. בשנה שעברה נסגר התיק ללא העמדה לדין.

גם במקרה הזה, כמו במקרים רבים אחרים, קיים סרטון וידאו שיכול לשפוך אור על השתלשלות העניינים. צה"ל שיחרר בעבר סרטונים רבים כאשר נראה בהם כי החיילים היו הצד המותקף, ובחר שלא לשחרר סרטונים שעלולים להראות אחרת. על פי התמונות מהסרטון הנוכחי, ובחירת הצבא שלא לפרסם אותו, עולה חשש שגם הפעם מנסים בצה"ל לכסות על ירי בלתי מוצדק על מנת למנוע מבוכה תעמולתית. מהתמונות שכן דלפו מהסרטון עולות שאלות קשות לגבי תפקוד החיילים, אך כפי שכתבנו כאן פעמים רבות בעבר בסדרה "רשיון להרוג", וכפי שהכריז לאחרונה ארגון זכויות האדם בצלם, הצבא לא מסוגל לחקור את עצמו, וגם האירוע הזה, ככל הנראה, יסגר ללא כלום.

> בן 12 נפצע קשה לאחר ששוטר ירה כדור ספוג בראשו, מח"ש אפילו לא תחקור

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf