newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא רוצה ששטר כסף של המדינה ייצג אותי

גם אם יופיעו מזרחים, נשים או פלסטינים על השטרות החדשים זה לא ישנה את מצבנו. את ישראל מייצגים האנשים שדרדרו אותה עד הלום. תנו לדיוקנאות שלהם להתנוסס על שטרות הכסף

מאת:

משהו קטן על כל נושא השטרות שקצת שמרתי בבטן ופתאום חשוב לי להגיד.

השטרות החדשים והישנים של מדינת ישראל לא מייצגים אותי. אבל למה לעזאזל שארצה ששטר כסף במדינת ישראל ייצג אותי? מדינת ישראל היום היא מדינה מושחתת שזורקת אנשים מהבתים שלהם לרחוב, שבה אדם מקבל את פסק דינו מבית המשפט לפי כמות הכסף שיש לו בכיס ואנשים מקבלים טיפול רפואי לפי חשבון הבנק שלהם.

ונניח והייתה תמונה של מזרחי על השטר? האם עכשיו היינו, המזרחים והמזרחיות, מרגישות יותר חלק במדינה הזאת? והרי למה שנרצה להרגיש חלק במדינה שהמזרחי "המצליח" והעשיר ביותר בה, יצחק תשובה, בן למשפחה טריפוליטאית, מפנה משפחות מזרחיות מגבעת עמל בשם אותה פיסת נייר מקודשת? האם היה על מה לשמוח אם דיוקנו של הרב עובדיה היה מודפס על אותו שטר שמפרנס את עיריית תל אביב ומעודד אותה לתמוך בפינוי המשפחות, שחוגגות את חגי ישראל באוהל בחצר ביתן?

> תושבי ערד יוצאים לקרב אחרון למניעת הקמת מכרה פוספט ליד עירם

טשרניחובסקי על השטר החדש (ויקימדיה, בנק ישראל)

טשרניחובסקי על השטר החדש (ויקימדיה, בנק ישראל)

ונניח והייתה תמונה של אישה על השטר? אישה משכמה ומעלה, שנלחמה בפטריארכיה והייתה פמיניסטית למופת. האם זה היה משנה במשהו את היחס לנשים פה במדינה, את העובדה שכל הליכה ביום או בלילה ברחוב רדופה בהערות ובחוסר ביטחון מוצדק של נשים? שצמרת המשטרה שלה מתפטרת מעת לעת בעקבות "שערוריית מין", שזה הרי לרוב אונס והטרדה? האם עלינו להיות שמחות שעל השטר שבו משלם הגבר לאישה בדירת חדר בדרום תל אביב על "שירותיה" מופיעה אותה אישה שהייתה לחברת הכנסת הראשונה? ואולי אותה אישה שהקימה מעון לנשים מוכות, בעוד שאותן נשים מוכות עדיין צריכות להילחם שדווקא הגבר יהיה זה שיוצא מהבית וחייו יפגעו ולא חייהן שלהן, במדינה שבה נשים נרצחות מדי שבוע ולא, זה ממש לא על "רקע רומנטי".

ומה לגבי תמונה של פלסטיני? האם יכלו הפלסטינים והפלסטיניות לשמוח על ייצוג במדינה שמדכאת אותם מדי יום? האם זה היה משנה לעצור המנהלי שלא זכה למשפט אם היה קונה בקנטינה בשטר שעליו מופיע המשורר הפלסטיני הידוע?

כשרוצות ייצוג ודורשות ייצוג, אז בעצם רוצות להיות חלק במדינה הזאת שמתעללת יום יום באזרחים ובאזרחיות שלה בלי בושה. ואני באמת שואלת ומקווה שגם יתפתח מזה דיון, למה שנרצה להיות המייצגים של מדינת ישראל היום? אם אני הייתי מקבלת איזשהו פרס או הכרה ממדינת ישראל, הייתי יודעת שאני עושה הכל הפוך.

אז אני אומרת, תשמחו שהשטרות לא מייצגים אתכם ואתכן. תשאירו שם את ראשי הממשלות ואת הגברים אשכנזים שדיכאו אותנו והובילו אותנו למה למדינה שבה אנחנו נמצאים היום. הם מייצגים את המדינה יותר טוב על אותה פיסת נייר, שהרי הם אלו שגרמו לנו לחיות במדינה שסופרים אותך לפי כמות הכסף שיש לך. שתמונתם על שטרות הכסף תישמר לגנאי לדיראון עולם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf