newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ליברמן לא לגיטימי

אין שום סרט שבו התוכנית המרושעת של ליברמן יכולה להתממש, והוא יודע את זה. המטרה האמיתית שלו היא לא להיפטר מאום אל פאחם, אלא לערער את מעמדם של מי שיושבים ביפו, בחיפה ובשפרעם

מאת:

יש מי שצונח בסקרים ומתחיל לזמר על שלום, ויש מי שמבטיח לדפוק את הערבים. ליברמן הוא מהטיפוס השני, מה שמראה איפה הוא מאמין שנמצא בסיס המצביעים שלו. נכון, רעיון חילופי האוכלוסיה הכפויים שלו אינו חדש, אבל ססמת הבחירות שלו – "אריאל לישראל, אום אל פאחם לפלסטין" היא צעד גדול בדרך למטה.

אני לא רוצה לחיות במדינה שהגבולות שלה משורטטים לפי היגיון דמוגרפי של יהודים בפנים וערבים בחוץ. ממילא, אין דרך לעשות את זה: רוב הפלסטינים אינם גרים ליד גבולות המדינה הפלסטינית העתידית. המטרה של "תוכנית ליברמן" היא אחת: לערער את מעמדם של כל אזרחי ישראל הלא-יהודים, ללא קשר לשאלת הפיתרון המדיני. להדגיש שוב ושוב שאזרחותם וזכויותיהם מוטלות בספק, ובטח שאין להם זכות לתביעות פוליטיות הנוגעות לאופי המדינה, כי הם במילא לא מהמדינה. היום הם כאן, ומחר בשאיפה הם שם. וזה נכון גם לתושבי יפו או חיפה.

השמאל אימץ בצדק לפני עשרים שנה את רעיון המדינה הפלסטינית העצמאית, רק שהמצוקה הפוליטית של המחנה גרמה לו לוותר על המילה "עצמאית" בסיפור הזה, ולהדגיש את היגיון ההפרדה. ככה פתחנו את הדלת ל"פיתרון המדיני" של הימין: לסגור מקסימום ערבים בכלא נוסח עזה בגדה המערבית, ולומר שהבאנו שלום וביטחון. זה לא רעיון דמוקרטי, וזה לא רעיון טוב: התסבוכת בעזה היא רק טעימה ממה שיקרה למי שינסה את המודל הזה בגדה.

> בדרך לממשלת ביבי-הרצוג?

ליברמן מציג את הקמפיין שלו "אריאל לישראל, אום אל פאחם לפלסטין" (יותם רונן/אקטיבסטילס)

ליברמן מציג את הקמפיין שלו "אריאל לישראל, אום אל פאחם לפלסטין" (יותם רונן/אקטיבסטילס)

לכן גם אין קשר בין הקמת מדינה פלסטינית לשאלת זהותה היהודית של מדינת ישראל, והערבים בתוכה. הקמת מדינה פלסטינית היא דרך לסיים את הכיבוש. אבל לאזרחי ישראל – חילונים, חרדים או ערבים – יש זכות לדרוש שינויים באופי המדינה, בדיוק כמו שכל אמריקאי יכול לתבוע שינויים בחוקה.

אין דבר יותר מגעיל ומתנשא ממי שרואים בכך שאזרחי ישראל הפלסטינים לא רוצים להיות חלק מהמדינה הפלסטינית איזו "הוכחה" שאנחנו בסך הכל נהדרים גם לערבים. לכו אתם תחיו כלואים במדינה הענייה והרעועה שישראל שואפת להקים בגדה, ואז נדבר. למה לפלסטיני באום אל פאחם אין את הזכות לחיות במדינה עשירה וחזקה, ממש כמוכם? ולמה אין לו זכות לדרוש שהמדינה הזו תתחייס אליו כאדם שווה?

שיהיה ברור: ליברמן גרוע יותר מבנט, מפני שהבית היהודי מנהל קמפיין נגד יהודים שמאלנים, שהם אוכלוסיה חזקה ומבוססת יחסית, ומסוגלת להחזיר מלחמה (גם אם זה לא תמיד נראה ככה). ליברמן, במסווה של פרגמטיות, מנגן על היחסים הטעונים בין אזרחים יהודים לערבים. דופק את הכי חלשים, כדי להבעיר את הבית כולו. תתנו לו מספיק כח ולגיטימציה, והוא גם יצליח.

הברירה שעומדת בפני הציבור הישראלי היא פשוטה: להעניק לנתינים בשטחים אזרחות, או להעניק להם עצמאות. מי שמסתכל על שאלת הכיבוש כהזדמנות גם להיפטר מהאזרחים הפלסטינים חוטא פעמיים: גם לחובה לפתור את סוגיית הכיבוש, וגם לזכויות של מי שהם אזרחים בדיוק כמוהו. ונזכיר שוב: התוכנית הזאת לא תענה על הפנטזיה הלאומנית של להיפטר מהערבים, היא רק תשמש מכשיר לאפליה בוטה וקיצונית יותר כלפיהם.

ומילה לסיום: לאורלי לוי-אבקסיס מגיעים הרבה שבחים על הפעילות שלה בכנסת הקודמת, ויש פעילים חברתיים שאפילו חושבים שהיא הופכת את ישראל ביתנו לאופציה לגיטימית. אבל אסור לעשות הנחות לפוליטיקאים, במיוחד למי שאנחנו היינו רוצים לראות בשורה הראשונה של המנהיגים בארץ. ליברמן לא הופך יותר לגטימי בזכות אורלי לוי-אבקסיס. להפך: את לוי, שמאמינה בצדק חברתי, צריך לשאול מה היא עושה במפלגה שרצה תחת הססמה המפלה והמכוערת ביותר שיש בבחירות הנוכחיות.

> "המחנה הציוני" מציג: כך נעביר קולות של שמאלנים לימין

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf