newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מבקשי מקלט בהפגנה מול משרד החוץ: סלקו את השגריר האריתראי

בשבועות האחרונים התרחשו מספר עימותים אלימים בין מתנגדי המשטר האריתראי ותומכיו בדרום תל-אביב. למבקשי המקלט אין ספק: הרודן האריתראי מרגל אחרי פעילותם ומפעיל נגדם אלימות דרך השגריר בישראל. כעת הם דורשים את סילוקו מהמדינה

מאת:

כ-300 מבקשי מקלט, מתנגדי המשטר הארתיראי, הפגינו הבוקר (שני) מול משרד החוץ בירושלים תחת הכותרת "די לאלימות נגד מבקשי המקלט מאריתריאה". ההפגנה התקיימה לאחר שבועות של עימותים בדרום תל אביב בין תומכי המשטר למתנגדיו. המפגינים קראו לממשלת ישראל לסגור את שגרירות אריתריאה בישראל ולגרש את השגריר, בטענה שהם המסיתים לאלימות.

"האלימות הפיזית נגד מתנגדי המשטר בדרום תל אביב היא תוצאה של ההסתה של השגריר", אמר דג׳ן, מבקש מקלט מאריתראה, במהלך ההפגנה. "השגרירות האתריתראית לא מייצגת אותנו. המטרה שלהם היא להפחיד אותנו, כדי שלא נתנגד לשלטון הדיקטטורי".

"האלימות הפיזית נגד מתנגדי המשטר בדרום תל אביב היא תוצאה של ההסתה של השגריר". הפגנת מבקשי המקלט האריתראים מול משרד החוץ בירושלים (צילום" אורן זיו/אקטיבסטילס)

המפגינים, ביניהם נשים רבות, קראו בעברית, אנגלית וטיגרינית "אנחנו צריכים הגנה", "די לשגרירות – די לאלימות", ו-"השגרירות גורמת לאלימות בדרום תלא אביב". עוד החזיקו המפגינים שלטים עליהם נכתב "איסאייס אפוורקי הוא דיקטטור, לא פרטנר", והניפו דגלים כחולים של קואליציית "אריתראים מאוחדים לצדק".

בולוץ אייאסו, מזכיר "אריתראים מאוחדים לצדק", הקריא המלך ההפגנה מכתב אותו ביקשו המפגינים  להגיש למשרד החוץ. "לא מספיק שאנחנו נרדפים ומושפלים באריתראה, גם כאן בישראל ההשפלה נמשכת. כמו שראינו בדרום תל אביב בשלושת השבועות האחרונים, תומכי השלטון ומרגליו מפעילים עלינו טרור בעזרת סכינים וגרזנים. אך לישראל אכפת רק מ"האינטרס הלאומי", כלומר היחסים עם השלטון באסמרה, אבל עליהם לקחת בחשבון את היחסים עם האנשים (העם האריתראי א.ז), לא רק עם הדיקטטורה".

בניגוד להפגנות נגד הגירוש, רבות מהסיסמאות נאמרו בטיגרינית ואנגלית, וכוונו לאפוזיציה האריתראית שפזורה ברחבי העולם. בהפגנה לא נכחו פעילים ישראלים, רק כלי תקשורת בודדים כיסו את האירוע.

טקלה טוודלה, מבקש מקלט שהגיע להפגנה אמר: "השגרירות לא מייצגת אותנו, הם נמצאים פה כדי לרגל אחרינו, והמשימה שלנו היא להביא לסגירת השגרירות. המסר שלנו למשרד החוץ – טפלו באלימות נגדנו בדרך חוקית, תעמידו לדין את מי שהממשלה באריתריאה שלחה כדי שיפגע בנו".

ג׳וני, גם הוא מבקש מקלט מאריתריאה המתגורר בתל אביב, סיפר: "נמצאים בישראל כ-4000 תומכי משטר, ונשאלת השאלה למה הם פה? אנחנו הגשנו בקשת מקלט לפי החוק, אנחנו באמת מבקשי מקלט ואנחנו מבקשים שיתנו לנו תשובות".

הפגנת מבקשי המקלט האריתראים מול משרד החוץ בירושלים (צילום" אורן זיו/אקטיבסטילס)

בעוד שבשבועות האחרונים נשמעו קריאות מצד מתנגדי המשטר לגרש את תומכי המשטר, בהפגנה הקריאות והנואמים כוונו נגד הנציגות הרשמית של השלטון האריתראי, קרי השגרירות, בה רואים המפגינים כאחראית להסתה שהובילה לגל התקיפות. מבקשי מקלט איתם שוחתתי אמרו שדרישתם מהממשלה היא לבדוק את בקשות המקלט של כולם, ואז יתגלה מי באמת תומך בשלטון ומי מתנגד לו.

כאמור, ההפגנה בירושלים התקיימה לאחר שבועות סוערים בדרום תל אביב בהם התעמתו תומכי ומתנגדי המשטר. העימותים האחרונים התחילו לפי כחודש, לאחר חגיגות יום העצמאות האריתראי בהן השתתפו אלפים. בבוקר שאחרי, תקפו תומכי משטר קבוצה של מתנגדי משטר, מה שהוביל לשבוע של עימותים, בעיקר בדרום תל אביב. ב-5 ביוני, בעימותים ברחוב ראש פינה ליד התחנה המרכזית הישנה, נדקרו שני מתנגדי משטר, אחד מהם עדיין מאושפז במצב קשה בבית החולים איכילוב.

לאחר כשבועיים שקטים, בשבת האחרונה, נדקרו לפחות שני אריתראים בקטטה ברחוב לבנדה. המשטרה עצרה 2 משתתפים, ועדי ראיה העידו על עשרות אנשים שרצו ברחובות הסמוכים עם מקלות.

"האלימות הפיזית נגד מתנגדי המשטר בדרום תל אביב היא תוצאה של ההסתה של השגריר". הפגנת מבקשי המקלט האריתראים מול משרד החוץ בירושלים (צילום" אורן זיו/אקטיבסטילס)

לפי ההערכות, מתוך כ-35 אלף אריתראים בישראל, כ-4,000 עומדים בקשר כלשהו עם השלטון או עם הנציגות שלו בישראל, מתוכם רק מיעוט סוכני משטר אקטיביים. למעשה, רוב אלה המוגדרים "תומכי משטר" לא באמת תומכים בו; רבים מהם דואגים למשפחות שלהם שנותרו באריתריאה, וחוששים לנכסים שהשאירו שם או מפחדים ממה שיקרה להם אם יחזרו לאריתריאה. לכן חשוב להם להפגין נאמנות. כלומר – תמיכה תחת כפייה.

מתוך אלפי הנחשבים "תומכי משטר" ישנה קבוצה של כמה מאות שבלב שלם תומכים במשטר ופועלים כזרוע של הממשלה האריתראית בישראל, ביניהם גם אנשים שעובדים יד ביד עם הממשל. הם מפוזרים בתוך הקהילה ותפקידם לרגל, לעקוב ולדווח על כל התרחשות. אלו האנשים שמשמרים את התחושה שהדיקטטור בעצמו תמיד יודע על כל מה שקורה, ולפי ההערכות, הם אלה שלקחו חלק פעיל בהתקפות על מתנגדי המשטר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf