newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

על האש הזו שהציתו ערבים אף אחד לא מדבר

מילא ההסתה של הממשלה והתקשורת, בשבוע האחרון גם השמאל והח"כים הערבים נפלו ברשת הספינים של נתניהו ולא עשו את תפקידם. וגם: הריסות הבתים בנגב ובלוד נמשכות בעוז רחוק מהעין

מאת:

קל לגנות את הצהרותיהם מלפני שבוע וחצי, עם פרוץ השריפות בכל הארץ, של המצית, סליחה, המסית הראשי של ממשלת ישראל, שרת חוסר התרבות והשר לאי חינוך. נו, בסדר. אז הפלסטינים והשמאל הישראלי גינו. גינינו כולנו. עכשיו מה?

למען האמת, בשבוע השריפות כאן בארץ נמנעתי מחדשות מקומיות והעדפתי בינלאומיות. ראיתי בטוויטר ובפייסבוק את פניניהם של הממונים על הדמוקרטיה היחידה על פני הפלנטה, ותיארתי לעצמי שברגע שאפעיל טלוויזיה ואעביר לאחד מערוצי התעמולה הישראלים, יקפוץ לי מול העיניים איזה אור הלר חמור סבר שיפיץ בחשיבות ונפיחות עצמית של מגלה ארצות את השקרים שמאכילים אותו ביודעין בצמרת הממשלה/משטרה/צבא/מה-זה-משנה-הכל-אותו-חרא.

עזוב, אמרתי לעצמי, הרי אני עדיין מנסה להתאושש מהמראות של ערבים עושים חיקויים של מואזין בכל אתר ופינה נידחת בכל מדיה חברתית. אני לא יכול לראות עוד עד כמה המקום כאן נהיה כל כך קריקטורי, כמו סצינות בלתי נגמרות מסרט של טים ברטון. או קובריק. לא ממש משנה, בשני המקרים זה מגוחך.

> בעטו במבקש מקלט למוות יותר משעה ולא יואשמו ברצח או בגזענות

מדליק שריפות של שנאה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר במקום השריפה בבית מאיר. (צילום: קובי גדעון/לעמ)

מדליק שריפות של שנאה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר במקום השריפה בבית מאיר. (צילום: קובי גדעון/לעמ)

לקח שבוע שלם עד שבכל אופן אזרתי אומץ וניגשתי בסוף השבוע האחרון לראות איזה מהדורת חדשות. לאחר שדילגתי על שבוע שלם של חדשות, נדהמתי לגלות שכל המעשיות על "אינתיפאדת ההצתות" עליהן שמעתי מחברים, פשוט דעכו ונעלמו מהמרקע. קצת קיוויתי לקבל הסברים מדעיים סותרים לאלה שראיתי בתקשורת הערבית והאירופאית, על שינויי אקלים שגורמים שריפות בכל העולם. ציפיתי שיראיינו מדענים שיסבירו למה לא רלוונטי שהיו שריפות גם במדינות אחרות באזור. אבל גם זה לא ממש היה שם.

יותר מזה, מעציב וחמור מאוד שרק שיחה מקומית פרסם לקהל הישראלי את מפת השריפות במזרח התיכון. אולי מבחינת המדיה הישראלית המגויסת למען שקרי ראש הממשלה ופמלייתו, כנראה ש"המחבלים הערבים" הבדיוניים אמרו "ינעל העולם" והתחילו לשרוף את כל העולם הערבי. טוב, האמת שהחלק האחרון נכון חלקית (ע"ע אסד, דאע״ש וזה). אבל בכל זאת.

אך כרגיל, לא רק התקשורת הישראלית כושלת בטיפול ואף מסייעת לשקרי הממשלה ולספינים הבלתי פוסקים שלה. גם השמאל הישראלי והפלסטינים אזרחי ישראל בעצמם (כן-כן) כושלים  מול מופעי ההסתה וחקיקת האפרטהייד. הגינויים האימפוטנטיים של השמאל השראלי למופע ההצתות של הימין לא מזיזים לצוללת של נתניהו את הטורפדו הסמולני. שמאל המקבל בהכנעה דברי בלע גזעניים ומסיתים, ללא פניות לתקשורת בינלאומית, ללא קריאות לצאת ולהפגין וללא דרישות לחקור את נתניהו, בנט ורגב בחשד להסתה – הוא לא שמאל אמיתי.

לפי הקלישאה הרגילה ברשימות מסוג זה, הכותב אמור לכתוב בשלב זה "תארו לעצמכם איזה צעקה של ארגוני השמאל האירופאיים הייתה קמה לו מנהיג אירופאי אמר זאת על יהודים", אלא שאני לא מעוניין להעליב את השמאל האירופי על ידי השוואתו ל"שמאל" הישראלי. במקום זה, בואו נגיד שפשוט מדובר בעוד מקרה בו הימין הישראלי מתלהם, ובשמאל הישראלי, כמו בימיו הראשונים של הטבח בעזה, עושים טובה שהם מגיבים כדי להקל טיפה על המצפון.

ספין המואזין

בתוך כך, סערת חוק המואזין של השבועות האחרונים מטילה גם על חלק מהציבור הפלסטיני בישראל ועל חלק ממנהיגיו צל של טיפול כושל בעוד ספין ממשלתי. הממשלה מרימה להנחתה עוד חוק פופוליסטי, דמגוגי וחסר סיכויי אכיפה אמיתיים, שיקבל המון זמן מסך, כשבמקביל מקודם חוק מסוכן ופחות סקסי בהרבה – הלא הוא "חוק ההסדרה". רבים מהפעילים הפוליטיים הערבים החלו לקרוא קריאות מואזין ולהעלותן לרשת החברתית, כאילו שלקבל לייקים זה מה שישחרר את פלסטין. גם חלק מחברי הכנסת הפלסטינים – במקום להסביר לציבור שגם ככה יש חוק תקנת רעש במקומות ציבוריים שלא נאכפת לגבי קריאות המואזין, ושהחוק די חסר משמעות – ניצלו את האירוע למופעי ליצנות וקידום עצמי פופוליסטי.

לא שזה לא חמוד לראות את טיבי מנסה להפעיל הקלטה של מואזין בסמארטפון שלו במליאה, או את טאלב אבו עראר קורא בקולו הערב את הקריאה לתפילה. אך הציבור הפלסטיני ראוי ליותר רצינות ממנהיגיו ומפעיליו הפוליטיים. לגבי חוק ההסדרה, אפשר וצריך לצפות מטיבי המנוסה שבמקום לאסוף עוד לייקים, הוא יצביע על הספין המתבשל ועל קידומו הרחק מאור הזרקורים של חוק המפקיע מבעלי אדמות פלסטינים את הזכות להשתמש בקרקע. וכן, אפשר גם לצפות מאבו עראר, ברגע שמישהו יתנדב וייתן לו הסבר על החוק, להתראיין מתחת לכל עץ רענן בגנותו.

> מגיע לפלסטינים משהו יותר טוב מאשר מחמוד עבאס

תושבי הכפר ביר הדאג' מתחממים ליד מדורה אחרי הריסות בתים בכפר (רמי יונס)

תושבי הכפר ביר הדאג' מתחממים ליד מדורה אחרי הריסות בתים בכפר (רמי יונס)

לא שקריאות לחקור את הצמרת המדינית בישראל באמת יביאו לחקירתה, או שלעשות יותר רעש מחוק ההסדרה יפגע בקידומו – אבל גם ככה המאבק כאן הוא מאבק אידיאולוגי נגד גזענות והדרה, והפלסטינים חוטפים בו הפסד אחר הפסד. מה שחשוב לאין שיעור הוא לדעת שמי שאמור להשתתף במאבק (השמאל הישראלי) או להנהיגו (נבחרי ציבור ערבים), עושה את כל מה שהוא יכול כדי לשמור על זכויותיהם של הפלסטינים באשר הם.

ומה עם האש שהבטחתי בכותרת? אז בזמן שיהודים מתנגדי כיבוש וגזענות הסתפקו בכתיבת פוסטים מגנים את ההסתה בפייסבוק, וערבים רבים מדי הקליטו את עצמם מזייפים קריאות תפילה ומתעלמים או לא מודעים לחוק ההסדרה, בלוד הרסו בשבוע האחרון ארבעה בתים פלסטיניים, תושב באום אל-חיראן אולץ באיומים בריוניים של המשטרה להרוס את הבתים והמבנים שבבעלותו כצעד מקדים לפינוי כל הכפר וייסוד התנחלות יהודית במקומו, ועשרות ילדים בדואים מהכפר ביר הדאג' בנגב ישנים ללא קורת גג בקור המדברי המקפיא כי המדינה הרסה להם את הבתים לפני שבועיים. לכן הם הדליקו את האש הזאת, כדי להתחמם. ואלה רק דוגמאות אקטואליות מהשבועות האחרונים של דברים שעליהם, איכשהו, פחות מדברים.

> סקר: כמעט מחצית מהאמריקאים תומכים בסנקציות על ישראל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf