newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איך תקדם מירי רגב תרבות מזרחית בלי לדבר על שמאל מזרחי?

סיפורם של התרבות וההיסטוריה של יהודים מזרחים סרוג לתוך הסיפור של ארצות ערב, של השמאל במזרח התיכון ושל האמנות הפלסטינית. מירי רגב אולי תקדם תרבות מזרחית, אבל לא את החלקים האלה

מאת:

כותבת אורחת: אורית בשקין

הרשת כמרקחה, כמאמר הקלישאה, בעניין מינויה של מירי רגב לשרת תרבות. עלי להקדים ולומר שאני מברכת על כל גרוש שיגיע למוסדות שמקדמים את התרבות, ההיסטוריה והמוזיקה המזרחית והערבית המודרות בארץ.

אני אשמח אם השרה תגוון את מספר מוסדות התרבות המקבלים תמיכה ממשלתית או תיזום פרויקטים שבהם כל שיר דבילי כמו "סרנדה לעדה" (אותה אוהבים כמו מרמלדה) יוחלף בפיוט או בשיר מאת אלמוג בהר.

אבל כאשר אנחנו אומרים שמירי רגב תקדם תרבות מזרחית, יש לדייק ולומר איזה תרבות מזרחית תקודם על ידי מירי רגב, ועל ידי הימין הישראלי באופן כללי.

ראשית, זאת תהיה תרבות מזרחית שלא תזכיר במילה אחת את תרומתו העצומה של הציבור היהודי במזרח התיכון להתפתחות השמאל המזרח תיכוני. בעיראק ניתלו שני מנהיגים יהודים של המפלגה הקומוניסטית, יהודה צדיק וששון דלאל, והיהודים בה מילאו תפקיד מרכזי ככותבים וכפעילים וכתומכים בשמאל הסוציאל דמוקרטי ובעיקר הקומוניסטי. חלקם שילמו מחיר יקיר ונאסרו לתקופות ארוכות. הקומוניסטים היהודים עבדו עם שיעים, נוצרים, סונים וכורדים וסיכנו את חייהם.

במרוקו יהודים שמאליים מילאו אף הם תפקיד חשוב במפלגות השמאל. אברהם צרפתי נמק בכלא המרוקאי 17 שנים בגלל פעילותו החרתנית. באיראן, כפי שהראה חברי ליאור שטרנפלד, יהודים מילאו תפקיד מרכזי בטודה, המפלגה הקומוניסטית שנרדפה על ידי משטר השאה ואחר כך על ידי ח'ומיני. במצרים, כפי שהראה רמי גינת, אי אפשר להבין את פעילות השמאל הרדיקלי לפני 1956 ואת פעולתו בגלות מבלי להתייחס ליהודים.

בארץ יהודים, בעיקר עיראקים, מילאו תפקידי מפתח במק"י. ששון סומך, סמי מיכאל, שמעון בלס, כתבו ועבדו עם אמיל חביבי וקומוניסטים אחרים ביצירת תרבות ערבית בארץ הזאת. לטיף דורי ממפ"ם היה בין הראשונים שחשפו את טבח כפר קאסם.

> הפרויקט של אסתר: מהפכת תרגום המוזיקה הערבית ביו-טיוב

פרופ' ששון סומך (פרס א.מ.ת CC BY-SA 3.0)

ממייסדי האקדמיה ללשון הערבית, חבר מליאת רשות השידור – ובעבר פעיל מק"י. פרופ' ששון סומך (קובי קלמנוביץ', פרס א.מ.ת CC BY-SA 3.0)

רוב השמאלנים היהודים במדינות ערב לא היו ציונים. אך הם האמינו בצדק חברתי, באחווה יהודית-מסלמית ויהודית-נוצרית, והם עבדו עם מיעוטים אחרים בקהילות שלהם, ועם קהילת הרוב המסלמית. רבים לא היו שמאלנים של צוותא — הם פעלו בבתי חרושת, בבתי כלא, והקימו תאים בתיכונים ובאוניברסיטאות. הם הכירו היטב את המחשבה השמאלנית והתווכחו על לנין, טרוסצקי, ארגון, וסארטר.

האם מישהו בארץ יזכה לשמוע על שירו הערבי המדהים של היהודי העיראקי, והפרופסור הנודע לספרות ערבית, דויד צמח, על הטבח בכפר קאסם? או את פירסומיו של הנרי קוריאל היהודי המצרי שנרצח בפריז? האם הימין בארץ יקדם פרוייקטים תרבותיים להצחת פועלם?

חסידי אומות עולם מוסלמים

שנית, התרבות המזרחית שתקודם בארץ, יש להניח, תדגיש, ובצדק, את פועלן של המחתרות הציוניות במדינות המזרח התיכון, את האהבה והכמיהה לארץ ישראל, ואת סבלן הנורא של קהילות לוב, תוניס ועיראק בשואה. אולם כמה דברים יחסרו גם כאן. הקהילות היהודיות במדינות האסלאם לא היו מקשה אחת. כנתינים ואזרחים בחברות מתמערבות, היו בהם שתמכו בציונות, והיו שהתנגדו לה או חששו ממנה. חלק מהרבנים תמכו, חלקם חששו מאד מהתנועה.

גם תפיסות היהדות היו מגוונות. הורים רבים במדינות רבות העדיפו שילדיהם ילמדו בבתי הספר של אליאנס או של מוסדות מערביים אחרים ולא בבתי ספר יהודים דתיים. זה לא אומר שהם היו חילונים במובן המקובל היום אבל הם בהחלט העדיפו השכלה מחלנת ושפה זרה (אפילו על חשבון העברית), משום שהם ידעו שהשכלה מערבית וידיעת שפות זרות יעניקו לילדיהם כלים למוביליות חברתית. גם הרבנים נחלקו בעמדותיהם: חלקם קידמו בברכה את חידושי הטכלוגיה והמודרנה, אחרים פעלו נגד האליאנס ונגד חינוך נשים.

כמו בכל קהילה, היו בקהילות יהודיות במזרח התיכון ליברלים ושמרנים, פמיניסטים ומיזוגנים, מתבוללים ומסתגרים בדלת אמות. בחלק מהקהילות, רחמנא לצלן, כמו במצרים או אלג'ריה או בערי חוף מזרח תיכוניות, חיו גם אשכנזים. לכן, לטעון היום כי קהילות אלה אימצו אופציה פוליטית אחת או שהייתה להן תרבות אחת הוא לרדד את ההיסטוריה שלהן.

> ביקשתי לחשוב שרק במקרה שואת יהודי לוב נמחקה מדפי ההיסטוריה

יהודים ניצולי ברגן-בלזן חוזרים ללוב בסוף המלחמה (מקור: יד ושם)

יהודים ניצולי ברגן-בלזן חוזרים ללוב בסוף המלחמה (מקור: יד ושם)

זאת ועוד, איך אפשר ללמד משהו על התרבות של יהודים בארצות המזרח התיכון מבלי ללמוד דבר וחצי דבר על ההיסטוריה של המדינות עצמן, בהן חיו יהודים אלה? איך אפשר ללמד על ההיסטוריה והתרבות של יהודי ערב בתקופת השואה בלי להזכיר את המסלמים שעזרו להם, לפעמים במחיר סיכון חייהם שלהם? זאת ועוד, האם מדינה ימנית תחקור את מה שמכונה "הפשלות" [או במילים יותר בוטות את האסונות הקולוסליים והטרגיים] שגרמו למות או ליסורים של יהודים רבים בחאשד בתימן, בטביעת האגוז, בפרשת לבון, או בחלק מהמהלכים הקשורים לעליית יהודי עיראק לארץ?

שלישית, על הקשר בין חינוך לתרבות. בכדי להבין את שיריהם הנפלאים של אלמוג בהר, אמירה הס, מתי שמואלוף, ארז ביטון, חביבה פדיה, מואיז בן הראש, ואחרים, אותם משוררים שסיפקו השראה לקבוצת "ערס פואטיקה", צריך לדעת גם משהו על שירה, על התרבות היהודית, ועל השירה בעולם ככלל.

דוגמא אחרת: בכדי להבין את הפילוספיה היהודית המזרח תיכונית בימי הביניים צריך לדעת הרבה על הפילוסופיה המסלמית, על התנועות הרציולניות במחשבה הערבית אסלאמית ועל תנועות התרגום בעולם הערבי הימי בינימי מיוונית [דרך סורית] לערבית וממנה לחשיבה היהודית. אני בספק אם מערכת החינוך של נפתלי בנט תספק את הסחורה.

גם לפני הפנתרים היה שמאל מזרחי

ולבסוף, קידום תרבות מזרחית משמעה גם קידום התרבות הפלסיטינית בארץ. אני משערת שלשרה החדשה ולממשלה שלה לא תהיה בעיה לקדם מקהלות ולהקות ריקוד ברבים מהאיזורים בארץ. להקות אלה בהחלט נפלאות ומקדמות תרבות שהוכחדה, או שכמעט הוכחדה, בארץ. אבל תרבות קשורה גם לפוליטיקה. התרבות הפלסיטינית בארץ ובגולה היא מחמוד דרוויש ואמיל חביבי, פדוא טוקאן ומישל חליפה, ע'סאן כנפאני וסמיח אלקאסם, סחר ח'ליפה וסוהא עארף, עלא חלייחל וסייד קשוע. היא חשובה לפלסטינים אזרחי ישראל, והיא חשובה לאזרחי ישראל כולם, אשכנזים ומזרחים, נשים וגברים.

לא קשה לדמיין את תגובתה של השרה להצעות מימון למוסדות שמטרתם מוקדשת לתרבות הערבית הפוליטית של המקום הזה. אני מתחייבת בזה שאם משרד התרבות של מירי רגב יממן איזה תרגום של איזושהי יצירה של כנאפני, אני אתרגם את "חיילים אלמונים" – שירו של אברהם "יאיר" שטרן – לערבית.

שירו של סמיח אלקסאם, זקוף גו אפסע, בביצוע מרסל ח'ליפה:

הבעייה המרכזית, שהצביעו עליה רבים, היא שבארץ השמאל מקושר לאשכנזיות. הדרך לאתגר את השטות הזאת היא לא רק להתמקד בביקורת מוצדקת כלשעצמה על השמאל (הלבן, הליברלי, ההתיישבותי), אלא גם להכיר את ההיסטוריה האמיתית של השמאל המזרחי לפני עליית הפנתרים השחורים. לדעת, למשל, שלפעילים מזרחיים מופלאים בארץ יש קשר להיסטוריה עשירה יהודית שמאלנית במזרח התיכון ולהפגנות סוערות שאירגנו עולים במעברות ובערי ישראל.

פעילים מזרחיים רבים יאמרו שבמדינה שלא נתנה גרוש לתרבות מזרחית במשך שנים צריך לקבל מה שיש — אם מירי רגב תתגמל [כפי שעשתה קודמתה לימור ליבנת] תרבות מזרחית שהודרה על ידי השמאל, ובכלל זה על ידי שרי מרצ, יש לקבלה בברכה. אבל צריך להיות כנים לגבי המחיר שישולם: שימור חלקי, פוליטי, ומסורס של תרבותם של יהודי המזרח התיכון, ויריקה גסה בפניהם של האזרחים הפסלטינים של מדינת ישראל, שתרבותם אף היא מזרחית וערבית.

פרופסור אורית בשקין היא היסטורניות של המזרח התיכון המודרני ומלמדת באוניברסיטת שיקגו.

> מה באמת מטריד את השמאל במינוי של מירי רגב?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf