newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תראו, חתולה!

אמן הגרפיטי הבריטי בנקסי ביקר בעזה והחליט שהדרך למשוך תשומת לב בינלאומית להיקף ההרס ברצועה הוא באמצעות חתולה חמודה. מאחורי החתולה חיה משפחה בתוך הריסות ביתה, וקופאת מקור. זוהי רק דוגמא קטנה אחת לשיקום התקוע של הרצועה

מאת:

צילמו וכתבו: אן פאק ובאסל יאזורי

החתול של בנקסי על קיר אחד שנותר על תילו, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

החתולה של בנקסי משחקת בכדור מתכת על קיר בית הרוס, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

לפני מספר ימים הוציא אמן הגרפיטי הבריטי בנקסי וידאו באורך שתי דקות (ראו למטה) בו הוא מציג עבודות שצייר ברצועת עזה. הווידאו הדהד בתקשורת העולמית ומיקד את תשומת הלב במאות אלפי עזתים שמנסים לשקם את חייהם לאחר שבעה שבועות של התקפה ישראלית. בווידאו מוצגות עבודות גרפיטי שצייר בנקסי באזורים הרוסים ברצועה, והוא נגמר במשפט שנכתב באותיות אדומות על מספר קירות: ״מי שמתנער מלבחור צד בעימות בין החזק לחלש – מצדד בחזק. הוא לא נשאר ניטרלי".

אחד מהעבודות החזקות בסדרה זו היא של חתולה המצוירת על קיר אחד שנותר על תילו מבית שלם שנהרס, ומשחקת בכדור מתכת מהריסות. במסגרת פרסום היצירות בנקסי הסביר את המחשבה שעמדה מאחורי החתולה: ״איש אחד בא אלי ושאל אותי מה העבודה הזאת אומרת. הסברתי לו שאני רוצה לשים תמונות מעזה באתר שלי וכך למשוך תשומת להרס כאן – אבל שבאינטרנט אנשים רק מסתכלים על תמונות של חתולים״.

> בלעין חביבתי: עשר שנות מאבק דרך עדשת המצלמה של צלמי אקטיבסטילס

אחד מילדי המשפחה בין ההריסות, בית משפחת שאבארי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

אחד מילדי משפחת שאברי בין ההריסות של בית המשפחה, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

משפחת שאבארי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

משפחת שאברי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

כשבוע לפני שהווידאו יצא וקושר לאמן הידוע, הבחנו בחתולה הזאת  וצילמנו אותו במהלך סיור תיעוד שעשינו באזור בית חנון. באותו יום תיעדנו גם את המשפחה שגרה ממש מאחוריו, באזור בו מתגוררות מספר משפחות במבנים מאולתרים וקרוואנים ממתכת, שהוקמו על ידי ארגוני סיוע.

משפחת שאברי חיה היום במה שנשאר מביתם ההרוס. אין להם משאבים כלכליים, ולכן הם לא יכולים לבנות מחדש את ביתם. הם הצליחו להדביק זה לזה חלקי מתכות ובדים כדי שיוכלו ליהנות ממחסה כלשהו בחורף הקר. בגלל חוסר מקום במבנה המאולתר, כמה מילדי המשפחה נאלצים ללכת בלילות לישון בבית ספר של אונר"א. בחלק מהימים אין לבני המשפחה מספיק גז או עצים כדי להסיק את המבנה הקטן והמשפחה ישנה בקור מקפיא.

> במקום בתים בעזה מאלתרים קרוואנים ומחנות פליטים חדשים

בית משפחת שאבארי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

חלק מהילדים צריכים ללכת לישון במקלט של אונר"א כי אין מספיק מקום, בית משפחת שאברי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

בית משפחת שאבארי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

בית משפחת שאברי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

מבט על אזור הרוס בבית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. מעל 100,000 איש איבדו את בתיהם בקיץ האחרון. אקטיבסטילס

מבט על אזור הרוס בבית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. מעל 100,000 איש איבדו את בתיהם בקיץ האחרון. אקטיבסטילס

בית משפחת שאבארי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

בית משפחת שאברי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

ישנים ליד המטבח בלית ברירה, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

ישנים ליד המטבח בלית ברירה, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

המשפחה מאחורי החתולה של בנקסי היא רק דוגמא קטנה למצוקתם של עשרות אלפי פלסטינים, שנותרו ללא קורת גג ונאלצים להצטופף במבנים מאולתרים לאורך הרצועה. כ-30 ארגוני סיוע הוציאו הודעה ביום בו פרסם בנקסי את הווידאו, ובה הם מביעים את דאגתם מההתקדמות המוגבלת בשיקום הרצועה ומכך שהקהילה הבינלאומית ממאנת להעמיד את סיום הקונפליקט בראש מעניינה. תנאי החיים הבלתי אפשריים בעזה רק מחמירים עם כל יום שעובר תחת מצור ישראלי, במצב בו התהליך המדיני תקוע, והכלכלה העזתית משותקת.

החתולה החמודה של בנקסי אולי נראית אולי תלושה מסביבתה הקודרת בבית חנון, אבל היא הצליחה לעורר שוב את ההתעניינות העולמית בעזה. וטוב שכך.

> אנחנו פשוט לא מבינים עד כמה נורא המצב בעזה

מבט כללי בלילה על אזור הרוס בבית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. מעל 100,000 איש איבדו את בתיהם בקיץ האחרון. אקטיבסטילס

מבט לילי על אזור הרוס בבית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. מעל 100,000 איש איבדו את בתיהם בקיץ האחרון. אקטיבסטילס

חלק מהילדים צריכים ללכת לישון במקלט של אונרווה כי אין מספיק מקום, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

ילדי משפחת שאברי, בית חנון, רצועת עזה, 18 פברואר, 2015. אקטיבסטילס

הפוסט פורסם במקור באנגלית באתר Middle East Eye

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf