newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מכירת החיסול של הפנסיות של העובדים הפלסטינים

הממשלה מאפשרת לעובדים הפלסטינים למשוך את הפנסיות שלהם בעודם עובדים, ונפטרת מאחריות על תשלומי פנסיה עתידיים. לכך מצטרפות שמועות זדוניות כי הרשות הפלסטינית מתכוונת לקחת את הכספים ועורכי דין שגוזרים קופונים שמנים

מאת:

כותבת ארחת: חנה זהר

בשבועות האחרונים מדווחים לנו עובדים וגורמים בשטחים כי מדור התשלומים ברשות ההגירה והאוכלוסין (מת"ש), המופקד על תשלומי השכר לעובדים הפלסטינים, מאפשר לעובדים המועסקים בישראל למשוך את כספי הפנסיה בעודם עובדים. משיכת הכספים מתבצעת באמצעות עורכי דין הגובים עשרות אחוזים מהכספים שהיו אמורים להבטיח לעובדים חיים בכבוד בעת זיקנה.

ה"הקלות" הניתנות לעובדים במשיכת כספים אלו אינן ניתנות מתוך דאגה לגורלם, אלא כדי להימנע מתשלום הפנסיות בעתיד. העובדים הישראלים מורשים למשוך רק את מרכיב הפיצויים בקרנות המופקדות על שמם, והם חייבים להשאיר את התגמולים בקרן כך שהפנסיה או חלק ממנה, נשמרת להם לכשיזדקקו בעתיד. בניגוד לעובדים הישראלים, העובדים הפלסטינים אינם יכולים למשוך רק את כספי הפיצויים והם נאלצים לשבור את קרן הפנסיה כולה.

> לקטוף בשכר רעב: הניצול הקשה של הפועלים במושבים ובקיבוצים

עובדים פלסטינים במחסום ניעלין (צילום: אקטיבסטילס)

עובדים פלסטינים במחסום ניעלין (צילום: אקטיבסטילס)

מדור התשלומים ברשות ההגירה והאוכלוסין הוקם בשנת 1970, כדי לפקח על תשלומי המעסיקים לעובדים הפלסטינים ולהבטיח בין השאר את תשלומי הפנסיה לאחר הפרישה מעבודה, בדומה לעובדים הישראלים המועסקים באותם ענפים. מדור התשלומים ביטל, בתחכום מרושע הנשען על הכיבוש והגזענות, חלק ניכר מהזכויות המוקנות לעובדים מתוך הפנסיה המקיפה.

כך למשל בוטל, ללא הסבר ובוודאי ללא הגיון סביר, הכיסוי הביטוחי למקרים של אבדן כושר עבודה בשל מחלה או תאונה, שלא בעבודה, לפני ההגעה לגיל הפרישה. למרבה האירוניה, בענפים בהם מועסקים מרבית העובדים הפלסטינים (כמו בניין, מפעלים באזורי תעשייה של התנחלויות בשטחים וחקלאות), סבירות התרחשותם של מקרים העונים לקריטריונים ביטוחיים אלו גבוהה במיוחד.

השבוע התקיים דיון בעתירה שהוגשה על ידי ארגון "קו לעובד" לבג"ץ בנוגע לעיוותים בתשלומי הפנסיה שיצר מדור התשלומים במשך השנים. נציגי הממשלה ביקשו ארכה עד להשלמת נוהלים חדשים, עליהם הם מספרים לנו כבר כמה שנים. בית המשפט ציין כי מדובר בעתירה חשובה וכי בכוונתו לעקוב, אך נענה לבקשת הארכה וחייב את נציגי המדינה להשלים את עבודתם עד נובמבר.

זו כנראה הסיבה למכירת החיסול עליה הכריז מדור התשלומים לפנסיות של העובדים הפלסטינים. שמועות זדוניות, שלא ידוע מה מקורן, מספרות כי הרשות מתכוונת לקחת את הכספים בליווי הקלות מיוחדות של מדור התשלומים על משיכת הכספים כאמור. כך או כך משיכת הכספים תביא להפסד עצום לעובדים ותפטור את הממשלה מתשלום הפנסיה לעובדים בעתיד.

חנה זהר, קו לעובד.

> אוניברסיטת ת"א: בפנים סעד חבר הנאמנים, בחוץ הפגינו המנקות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf