newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משטרת המחשבות בפעולה: שלושה חודשים בכלא בגלל מסרון

מפלצת הביטחון ממשיכה לנגוס בהתמדה בזכויות בסיסיות של תושבים ואזרחים בישראל. בסוף המדרון הזה מחכה משטרת המחשבות. האם לשם אנחנו רוצים להגיע?

מאת:

היום (חמישי) נשלחה לכלא אזרחית ישראלית בת 19 מהצפון. בניגוד למה שאפשר לצפות במקרים כאלה, הצעירה הזו לא ביצעה שום פשע, וגם לא הואשמה בדבר.

שר הביטחון משה יעלון הוציא נגדה צו מעצר מנהלי לכליאה ללא משפט בעקבות מסרון ששלחה הצעירה לאחותה ולחבריה בו הביעה מורת רוח מהמתרחש בירושלים ובכלל במדינה, וביקשה להביע סולידריות ולהשתתף במחאה הפלסטינית על הדברים ואולי, ציינה, אף להפוך למרטירית. לטענת חבריה, ההודעה הזו נשלחה כאמצעי לשחרור לחץ והיא מעולם לא התכוונה לממש אותה, אך בשביל שירותי הביטחון הישראליים זה כנראה היה מספיק. היום נשלחה הצעירה לבית המעצר קישון, שם היא צפויה לבלות את שלושת החודשים הקרובים.

המקרה הזה מקומם מכמה סיבות: ראשית, אנשים לא צריכים להכנס לכלא על פשעים שלא ביצעו, או שאי אפשר להוכיח שביצעו. בדיוק בשביל זה קיימת מערכת משפט. הצווים האלה נועדו לעקוף את ההגנות שמעניק החוק לאזרחים, כמו למשל לא להשלח לכלא על פי גחמה של פקיד ממשלתי, ובמקום זאת לדרוש מהמדינה להציג ראיות או אפילו להאשים את האזרח באחד מהסעיפים הרבים המופיעים בספר החוקים הישראלי המפואר.

> שכבת האזרחות הדקה, הפגיעה והמדממת של הפלסטינים בישראל

עיתונאים מפגינים נגד מעצר מנהלי של אמין אבו וורדה, שכם (אחמד אל באז / אקטיבסטילס)

עיתונאים מפגינים נגד מעצר מנהלי של אמין אבו וורדה, שכם (אחמד אל באז / אקטיבסטילס)

שנית, ענישה צריכה להיות על פשעים ולא על מחשבות. ברגע שהמדינה מחליטה להכניס אנשים לכלא על דיבורים שהם מדברים בחדרי חדרים או במקום בו הם מצפים לפרטיות – אנחנו דורכים בשטח דיסטופי שדגל שחור מתנפנף מעליו. זו טריטוריה אסורה שאין לאפשר למדינה להכנס אליה. הכללים לגבי "הסתה" רופפים מאוד גם ככה בשנים האחרונות, וכשהמדינה מתקשה אפילו להגיע לרף הנמוך מאוד הנדרש במקרים כאלה, אסור לאפשר לה למצוא מקלט בתקנות לשעת חירום ולשלוח לכלא אנשים שלא עברו שום עבירה.

ולבסוף, האמצעים הפסולים האלה מופעלים ביד קלה הרבה יותר נגד בני לאום אחד מאשר כנגד בני לאום אחר. נכון, שלושה יהודים אמנם יושבים במעצר מנהלי מזה מספר שבועות, וגם מעצרם הוא שערוריה ויש להעמידם לדין או לשחרר אותם, אך באותה עת יש כ-350 פלסטינים שמוחזקים בבתי הכלא הישראלים ללא משפט, יחס של יותר מ-1:100.

מדרון חלקלק

עוצמתה של חברה נבחנת בימים קשים כמו הימים האלה, והחברה הממילא משוסעת שלנו בימים רגילים מתפוררת עוד ומוותרת על עוד חירויות ועל עוד זכויות בסיסיות בשם איזה שקר של "ביטחון" מדומיין.

גם בימים כאלה אסור לעמוד מנגד כשמפלצת הביטחון שוללת עוד ועוד זכויות מאזרחי ותושבי המדינה. אם ניתן לה להשתולל היום – האמצעים המופעלים נגד האזרחים יהפכו למקובלים יותר ויותר, ויזלגו לתחומי חיים אחרים. על המדינה לשחרר לאלתר את הצעירה מהכלא, ולשחרר לאלתר גם את שאר בני האדם המוחזקים כבר שנים ללא משפט וללא שניתנה להם ההזדמנות להגן על עצמם.

המשטרה החשאית הישראלית היתה שמחה להפוך למשטרת מחשבות – וזה תפקידנו, האזרחים – לא לאפשר לה להפוך לכזו.

> "אם הם בכלא אז הם בטח עשו משהו"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf