newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

זעם בתקשורת המצרית: בימ"ש גזר שנתיים מאסר על יו"ר איגוד העיתונאים

היו"ר ועוד שני עיתונאים הורשעו ב"שיכון מבוקשים" במשרדי האיגוד. זו הפעם הראשונה אי פעם במצרים שהמשטרה מבצעת מעצרים בתוך המשרדים. 28 עיתונאים מצרים נוספים יושבים בבתי הכלא

מאת:

כתבו: מערכת ערב48

איגוד העיתונאים המצרים פרסם שלשום (שבת) קריאה לכינוס חירום בעקבות החלטת בית המשפט, המורה על כליאתו של ראש האיגוד ושניים מחברי האיגוד.

"יצאה קריאה לפגישת חירום של המועצה לאחר החלטת בית המשפט, ששלח למאסר את ראש איגוד העיתונאים, יחיא קלאש, ושניים מחבריו, ג'מאל עבד א-רחים וראש ועדת החירויות באיגוד, ח'אלד אל-בלשי", אמר חבר מועצת האיגוד, מוחמד אבו א-סעוד.

בית המשפט גזר על השלושה שתי שנות מאסר ותשלום קנס של 10,000 לירות מצריות (קצת יותר מאלפייים שקל) כל אחד. השלושה הורשעו ב"שיכון מבוקשים" במבנה האיגוד במרכז קהיר. לפי מקורות משפטיים, זו הפעם הראשונה שקורה אירוע כזה בהיסטוריה של האיגוד במצרים. בהצהרתו עוד אמר אבו א-סעוד כי "אין מנוס מלערער נגד ההחלטה".

> הנרצחת הסודית מהנגב שקברה את עצמה

הפגנה על מדרגות בניין איגוד העיתונאים במצרים, 2011 (oxfamnovib CC BY-ND 2.0)

הפגנה על מדרגות בניין איגוד העיתונאים במצרים, 2011 (אילוסטרציה: oxfamnovib CC BY-ND 2.0)

[משרדי איגוד העיתונאים המצרי, שיושבים בבניין מרשים בלב קהיר, משמשים מזה עשרות שנים בסיס להפגנות בבירה המצרית. לאורך השנים התקבעה נורמה שהמשטרה לא נכנסת למשרדי האיגוד, וכך הוא משמש מעיין מקלט. שתי הפונקציות האלה – בסיס למחאה ומקום מפלט – מאפיינות גם את משרדי אגודת עורכי הדין בקהיר. – הערת מערכת שיחה מקומית]

"זוהי החלטה ראשונה לגבינו, אך יש יותר מ-28 חברים שמשלמים את המחיר בבריאותם וחייהם בתוך הכלא, ועכשיו נוספו להם עוד שלושה חברים", אמר בתגובה לפסק הדין ח'אלד אל-בלשי, ראש ועדת החירויות באיגוד העיתונאים, שאמור לרצות מאסר של שנתיים. "מה שעל הכוונת כאן הוא לא אחר מאשר החופש". המורשע ג'מאל עבד א-רחים פירסם בחשבון הפייסבוק שלו את ההודעה הבאה: "מאחר ואנחנו איגוד שמכבד את החוק ואת החוקה ואת החלטות השופטים, אני בטוח שנצא זכאים אחרי הערעור". ראש האיגוד קלאש הודיע לאחר פסק הדין שהוא ינקוט בכל האמצעים המשפטיים כדי להיאבק על חפותו.

לאחר פרסום גזר הדין הגיעו חברים רבים באיגוד לבקר במשרדיו שבמרכז קהיר. עיתונאים קראו לארגן משמרת מחאה במשרדי האיגוד. הוועדה להגנה על חופש העיתונות הביעה בהודעה שפירסמה כי "מה שנעשה עכשיו נגד איגוד העיתונאים לא נעשה במשך יותר ממאה שנה, זהו יום שחור בהיסטוריה של העיתונות המצרית".

מוחמד אל-בראדעי, לשעבר ראש סבא"א וסגן נשיא מצרים, פרסם בחשבון הטוויטר שלו הודעת תמיכה בעיתונאים: "כשאנחנו כולאים את ראש איגוד העיתונאים, האם אנחנו מצפים לעלייה בהשקעות [חוץ] לאור האמון במדינת החוק, או שההשקעות יחכו עד שחרורו?". המועמד לשעבר לנשיאות, חאמדין סובחי, צייץ כי "מצרים עוברת מהבלתי מקובל לבלתי ייאמן, זה התיאור הכי מדויק לההחלטה נגד ראש איגוד העיתונאים וחבריו". ארגון אל-מרסד אל-ערבי לחופש העיתונות אמר כי פסק הדין מהווה ניסיון לעורר פחד בקרב עיתונאים ואנשי תקשורת.

בתחילת מאי התחיל סכסוך בין איגוד העיתונאים למשרד הפנים לאחר שכוחות הביטחון המצרי פשטו על משרדי האיגוד בפעם הראשונה בהיסטוריה של מצרים. הם עצרו את העיתונאים עמרו בדר ומחמוד א-סקא ממטה האיגוד והאשימו אותם ב"הפרת חוק ההפגנות" ו"פגיעה בסדר הכללי" במהלך הפגנות נגד החלטת הממשלה לוותר על האיים טיראן וסנפיר [שמצרים העבירה לידי ערב הסעודית]. בדר וסקא נעצרו ל-15 ימים ולאחר מכן שוחררו עד תום ההליכים. בתחילת אוקטובר התקבלה החלטה לשחרר אותם סופית. באותה הפגנה עוכבו והותקפו יותר מארבעים עיתונאים, לפי הצהרות קודמות של האיגוד. ההרשעה הנוכחית של שלושת חברי האיגוד מגיעה על רקע אותה פשיטה.

הפוסט פורסם במקור בערבית באתר ערב48. הוא תורגם על ידי דימה דראושה

> העליון דחה עתירה לחשיפת הקשר בין ישראל לרצח העם בבוסניה

הפגנה למען עצמאות מערכת המשפט מחוץ למשדי איגוד העיתונאים במצרים, קהיר 2006 (Hossam el-Hamalawy CC BY-NC 2.0)

הפגנה למען עצמאות מערכת המשפט מחוץ למשדי איגוד העיתונאים במצרים, קהיר 2006 (אילוסטרציה: Hossam el-Hamalawy CC BY-NC 2.0)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf