newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מרצ וחד"ש בהפגנה: מקימים מחנה דמוקרטי נגד הימין

כאלפיים איש צעדו ברחובות תל אביב. בהפגנה משותפת ראשונה מאז הבחירות נאמו איימן עודה וזהבה גלאון על הצורך בשותפות יהודית-ערבית בבניית האופוזיציה

מאת:

כאלפיים מפגינות ומפגינים, יהודים וערבים, צעדו במוצ"ש ברחובות תל אביב תחת הכותרת "בונים התנגדות, בונים אופוזיציה, בונים דרך אחרת בישראל". המפגינים יצאו מכיכר מגן דוד, עצרו לנאומים למרגלות משרדי הליכוד במצודת זאב, וסיימו את המסלול בכיכר דיזנגוף, כשלכל אורך הדרך הם קוראים "הימין בשלטון, לא יביא ביטחון", "כסף לנכים, לא לווילות בשטחים", "הפשיזם לא יעבור" ועוד.

לראשונה אי פעם אצלנו, ואולי בכלל בכלי התקשורת בעברית, ההפגנה כולה שודרה בשידור ישיר באמצעות "פייסבוק לייב", וזכתה לאלפי צפיות במהלך כארבעים הדקות של השידור. ניתן לצפות בהקלטה משם בתחתית הפוסט.

בהפגנה צעדו ונאמו ביחד, לראשונה מאז הבחירות, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, ויו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון. שני הנואמים הדגישו את הצורך בתשובה יהודית-ערבית משותפת לימין הקיצוני, ועודה אף הוסיף בנאומו ש"יש מחנה לאומי, ויש מחנה ציוני, ואנחנו מקימים את המחנה הדמוקרטי". בראיון מצולם לשיחה מקומית הדגישה גם ח"כ תמר זנדברג ש"אנחנו בונים אופוזיציה, אנחנו קודם כל נגד הממשלה אבל גם נגד גורמים באופוזיציה ששכחו את התפקיד שלהם". עוד השתתפו בהפגנה חברי הכנסת של שתי המפלגות יוסף ג'בארין, מיכל רוזין, דב חנין, אילן גילאון ועבדאללה אבו מערוף.

> תחילת הסוף? בנימין נתניהו כבר לא מצליח לספר את הסיפור הישראלי

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, ויו"ר הרשימה המשותפת וחד"ש, איימן עודה, בהפגנת השמאל בתל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, ויו"ר הרשימה המשותפת וחד"ש, איימן עודה, בהפגנת השמאל בתל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

שותפתי לעריכת שיחה מקומית, יעל מרום, העריכה בסוף ההפגנה ששיתוף הפעולה והטרמינולוגיה שבה השתמשו חברי מרצ וחד"ש היא לא מקרית, ושהיא עשויה לסמן את תחילתו של מהלך לבניית חזית משותפת בין שתי המפלגות לקראת הבחירות הבאות. דבר כזה מעלה סימני שאלה לגבי עתיד הרשימה המשותפת, כיום הרשימה השלישית בגודלה בכנסת, שכן לא סביר שבל"ד, רע"ם ותע"ל יצטרפו למהלך כזה. עוד בבחירות הקודמות דיברו פעילים בחד"ש, ובהם ח"כ דב חנין, על האפשרות להקמת "מחנה דמוקרטי רחב" שכזה. יתכן שההפגנה הזאת הייתה יריית פתיחה למהלך הזה.

[עדכון: בעקבות פרסום הכתבה הבהירו גורמים בחד"ש כי לאור התגברות המגמות הגזעניות והפאשיסטיות אכן התקבלה החלטה כי יש לחזק את השותפות הערבית-יהודית בין מרצ והרשימה המשותפת. הכונה היא להעמיק ולהדק את העבודה המשותפת בכנסת כמו גם להגביר את הפעילות בשטח דוגמת ההפגנה שהתקיימה היום, וההפגנות שמתקיימות אחת לחודש במחסום המנהרות. אולם, הבהירו הגורמים עימם שוחחנו, אין שום כוונה לשנות מבנים אלקטורלים.]

ההפגנה בתל אביב, שבנוסף למפלגות אורגנה גם על ידי "עומדים ביחד" ו"שלום עכשיו", באה כמענה למינוי אביגדור ליברמן כשר ביטחון, שלוקח את הממשלה עוד יותר לעבר הימין הקיצוני. בדברי המארגנים לקראת האירוע הודגש הצורך לסמן חלופה של תקווה, שלום, שוויון וצדק חברתי למדיניות הממשלה הנוכחית. בין המפגינות היו גם סרבניות המצפון איידן קטרי, שהשתחררה לאחרונה מהצבא אחרי מספר כליאות, ותאיר קמינר, שנמצאת בחופשה בין כליאות, לאחר שלאחרונה שברה את שיא מספר ימי הכליאה לסרבנית מצפון בישראל.

>למה לא היו דגלי ישראל בהפגנת השמאל?

חברי כנסת של חד"ש בצעדה נגד ממשלת הימין הקיצוני (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חברי כנסת של חד"ש בצעדה נגד ממשלת הימין הקיצוני (אורן זיו / אקטיבסטילס)

צעדת השמאל עוברת מתחת לדיזנגוף סנטר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

צעדת השמאל עוברת מתחת לדיזנגוף סנטר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים בכיכר דיזנגוף קוראים לבניית אופוזיציה של תקווה לממשלת הימין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים בכיכר דיזנגוף קוראים לבניית אופוזיציה של תקווה לממשלת הימין (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf