newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סרבנית המצפון תאיר קמינר תשוחרר מהצבא בשל "התנהגות רעה וחמורה"

הסרבנית שישבה הכי הרבה זמן בכלא הצבאי תשוחרר על אי התאמה. לפני כן היא תצטרך לרצות עוד שבועיים של מאסר. תאיר קמינר: "המאבק הוא כדי ששני העמים פה יחיו בחופש, שוויון, ביטחון ושלום"

מאת:

תאיר קמינר תשוחרר מהצבא בשל "אי התאמה", לאחר שתסיים את תקופת המאסר הנוכחית שלה, ובסך הכל 155 ימי מאסר – פרק הזמן הארוך ביותר אי פעם שסרבנית מצפון ישבה בכלא. קמינר, שעדיין נמצאת בכלא 6, שמעה בעקיפין דרך התקשורת על כך שוועדת האי התאמה הצבאית החליטה לתת לה פטור בשל "התנהגות רעה וחמורה". היא עדיין צריכה לרצות עוד שבועיים של מאסר לפני שתשוחרר.

"ההודעה הזו, שבאה אחרי למעלה משבעה חודשים של מאבק, היא קודם כל מרגשת בפן האישי ואולי מהווה ניצחון קטן שמחזיר אותי להיות אדם חופשי", אמרה קמינר היום (חמישי) לעורכת דינה, בתגובה להודעה. "אולם המאבק הגדול הוא לא על כליאתי אלא על דיכוי העם הפלסטיני, זאת כדי ששני העמים שפה יחיו בחופש, שוויון, ביטחון ושלום".

> אז המחאה נכשלה או הצליחה?

תאיר קמינר עם כניסתה לכלא, ינואר 2016 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

תאיר קמינר עם כניסתה לכלא, ינואר 2016 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

קמינר נכנסה לראשונה לכלא בינואר האחרון, לאחר שהודיעה לצבא שהיא מסרבת להתגייס בגלל מדיניות הכיבוש בשטחים. מאז, כנהוג עם סרבני וסרבניות מצפון, נשפטה שוב ושוב לתקופות מאסר של עד חודש, וכל פעם נשלחה בחזרה לבקו"ם ושוב סירבה להתגייס. בשבוע שעבר הגיעה קמינר לוועדת מצפון, שהחליטה שלא לשחרר אותה מכיוון שמדיניות הצבא היא לשחרר רק סרבניות מצפון פציפיסטיות, שמתנגדות לאלימות באשר היא, ולא כאלה שמתנגדות מצפונית למדיניות הצבא. עם זאת, הוועדה המליצה להפנות את קמינר לוועדת מצפון, וזו שחררה אותה היום.

לאחר שהעבירה שנת שירות בשדרות כתבה תאיר קמינר בהצהרת הסירוב שלה שראתה את מצוקת הילדים שסבלו מירי רקטות, וחשבה גם על מצוקתם של ילדים בעזה, ואלה גם אלה הניעו אותה לסרב. "כשאני מסתכלת על כל הילדים יחד, על הדורות הבאים של שני הצדדים ועל המציאות שבה הם גדלים, אני רואה המשכיות של טראומות וכאב. ואני אומרת: די! לכן אני מסרבת: כדי לא לקחת חלק פעיל במעשה הכיבוש השטחים הפלסטינים ובעוולות שנעשות לעם הפלסטיני תחת הכיבוש, כדי לא לקחת במעגל השנאה בעזה ובשדרות".

מאז כליאתה צמח קמפיין מקומי ובינלאומי לשחרורה של תאיר קמינר, ביוזמת ארגון "מסרבות". לפני כשבועיים פנתה שורה של משפטנים בולטים לצבא בקריאה לשחרר אותה, שכן הענישה החוזרת ונשנית נגדה היא "בלתי מידתית".

כותב שורות אלה שוחרר גם כן מהצבא, אחרי כשנתיים בכלא על סרבנות מצפון, לאחר שנמצא ש"אינו ראוי לשרת בצה"ל". מזל טוב תאיר, ברוך מתיר אסורים וברוכה המשתחררת.

> המים שאנחנו גונבים מהפלסטינים משקים את האדמות שגנבו מהם גם כן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf