newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עזה: ילד נהרג מנפל שהתפוצץ, ההרוג העשירי מאז צוק איתן

עם תום המלחמה נותרה בשטח כמות עצומה של חומרי נפץ שלא התפוצצו. מאות נהרגו מנפלים בעקבות המלחמות הקודמות בעזה ובלבנון. על ישראל לקחת אחריות ולסייע לפלסטינים בניקיון השטח כדי למנוע הרוגים נוספים

מאת:

אתמול נהרג בעזה מוחמד סמי אבו ג'ראד, בן 4, כתוצאה מהתפוצצות נפל (תחמושת שלא התפוצצה ברגע הפגיעה) שהשאיר שם צה"ל במהלך המתקפה האחרונה. מוות זה מביא את מספר ההרוגים כתוצאה מנפלים אלו לעשרה בפחות מחודשיים.

על פי פרסומים שונים של דובר צה"ל אפשר לחשב כי הצבא השתמש בעזה בלפחות 13 קילוטון של חומרי נפץ של פגזי טנקים, ארטילריה ובעיקר הפצצות מטוסי קרב, הרבה מהם בצורת תחמושת לא מדויקת. זוהי כמות חומר נפץ דומה למה שהופל על הירושימה, אבל על אזור ששטחו בערך כשליש משטח הירושימה. לפי אומדנים מקובלים 5 עד 15 אחוז (תלוי בסוג החימוש) מתחמושת זו הפך לנפלים.

 > איך אמא וארבעה ילדים מתים לא מעניינים את התקשורת הישראלית

חאסן שאמדי יושב על טיל ישראלי שלא התפוצץ לאחר תקיפה ישראלית שהרסה את ביתו יום קודם לכן, בשכונה תל אל-האווה בעיר עזה, ה-14 ליולי, 2014. (אן פאק/אקטיבסטילס)

חאסן שאמדי יושב על טיל ישראלי שלא התפוצץ לאחר תקיפה ישראלית שהרסה את ביתו יום קודם לכן, בשכונה תל אל-האווה בעיר עזה, ה-14 ליולי, 2014. (אן פאק/אקטיבסטילס)

מסורת ארוכה של הרוגים חפים מפשע כתוצאה מנפלים

במלחמה בשנת 2006 בלבנון זרה צה"ל פצצות מצרר באזורים נרחבים. גרסת הרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, היתה כי לא נתן הוראה לירות פצצות מהסוג הזה וכי הירי בוצע ללא ידיעתו. גרסה זו נסתרה על ידי קצינים מהיחידה שאחראית על הירי. חלוץ אף דאג להקים ועדה שניקתה אותו מאחריות. אחוזי הנפל כאמור הגיעו אז לכ-30 אחוזים, בעיקר בתקיפה ב-72 השעות האחרונות.

עם סיום הלחימה סירב צה"ל להעביר ללבנון ולאו"ם מפות של מיקומי ההפצצות בכדי שיוכלו לטפל בנפלים. לאחר קמפיין בינלאומי – שצמח בעקבות יותר מ-122 הרוגים בחודשים הבאים כתוצאה מהנפלים, רבע מהם ילדים – סיפק צה"ל מפות לא שמישות. צויינו בהן אזורים אך לא קאורדינטות, ואלו לא צמצמו כמעט את אזורי החיפוש.

כך בתוך שנה נהרגו 249 בני אדם כתוצאה מסירוב ישראלי זה, וממשיכים להיהרג. ביניהם גם עובדי או"ם שעוסקים בפינוי. בעזה בשלוש השנים שאחרי "עופרת יצוקה" נהרגו כך 111 בני-אדם מתוכם 64 ילדים. גם אם תושבי האזורים הללו מודעים לסכנות, לחצים כלכליים מכריחים אותם בכל זאת לצאת לאזורים הממוקשים, בטח באזור צפוף כמו עזה.

 לא רוצים לפגוע בחפים מפשע? חייבים לשנות את המדיניות

לא מן הנמנע כי שיעורי הנפל החריגים מלבנון של צה"ל חזרו גם ב"צוק איתן". עם ההתמשכות הלא צפויה של הלחימה ("תוך יומיים שלושה יושמד החלק הארי של המנהרות", אמר אז שר הביטחון), המנוגדת לתורת הלחימה הישראלית, שמן הסתם שבשה את תוכנית החימוש, ייתכן כי צה"ל החל להשתמש בפצצות שתאריך התוקף שלהן קרוב יותר לתפוגה ובחימוש ישן יותר.

גורם נוסף שעשוי להגדיל את שיעור הנפלים הוא השימוש הלא סטנדרטי של צה"ל בפגזי טנקים למשל, שמיועדים להתפוצץ בפגיעות בשיריון טנק וצה"ל משתמש בהם לפגיעה בבתים וגם בבני-אדם. גם סביר להניח שהיות וצה"ל שומר כמות נכבדה של תחמושת לאיומים הרבה יותר גדולים מהחמאס, ככל שהתמשכה הלחימה נעשה שימוש בתחמושת פחות איכותית. כלומר ניתן להעריך כי יש היום בעזה בין 1,300 טון עד 3,000 טונות של חומר נפץ תקני, המקבילה של 300,000 קסאמים, המחכים להתפוצץ בריכוזי אוכלוסיה או סמוך להם.

אם צה"ל ינהג באופן דומה למה שעשה בלבנון ו"עופרת יצוקה", כפי שצפוי לצערי, צפויים עוד מאות הרוגים בעזה בשנים הקרובות, היות ותושבי עזה חסרים את האמצעים והידע לאיתור ופירוק בטוח של הפצצות הללו. בחלקם הגדול ההרוגים יהיו ילדים, בשל סקרנותם ואי הבנתם את גודל הסכנה.

בתקיפות "צוק איתן" נהרגו בעזה לפחות 2,189 בני אדם, לפי נתוני האו"ם לפחות 67 אחוז אזרחים, לפי נתוני צה"ל כ-55 אחוז אזרחים, מהם 521 ילדים. למעט שני מקרים שסוקרו בהרחבה בעולם – הרג הילדים בחוף עזה, והרג הפליטים במחנה האו"ם בבית חאנון, שם נפתחו חקירות פליליות במצ"ח לאחר שוועדה מטכ"לית קבעה כי "הממצאים העובדתיים שנאספו על ידי המנגנון והוצגו לפצ"ר, ביססו יסוד סביר לחשד כי התקיפה בוצעה שלא בהתאם לכללים המחייבים" – טענות צה"ל היו כי הוא עושה ככל יכולתו שלא לפגוע בבלתי מעורבים.

ניקוי האזורים הללו הוא מלאכה סבוכה, יקרה מאוד, שתארך שנים. התירוצים הרגילים שישראל נוהגת להשתמש בהם לגבי הפגיעה בבלתי מעורבים – שהייתם באזור קרוב ללחימה וטעויות למיניהן – כבר לא עומדים לה במצב שנוצר אחרי הלחימה. המינימום המוטל על ישראל לאחר התקיפות הנרחבות הוא עזרה מסיבית בניקיון השטח, אם לא לקיחת אחריות מלאה על כך. זאת אפילו רק בכדי לתקף במשהו את טענתה לגבי השתדלותה הרבה למזעור הפגיעה בבלתי מעורבים, "כפי שאף צבא בעולם לא נוהג".

זה גם לדעתי המינימום המצופה מעם שטוען שפניו לשלום. שיתוף פעולה שכזה אולי אפילו סופסוף יוליד משהו למען צמצום הקזת הדם ההדדית והחוזרת ונשנית השגורה באזור.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf