newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פרשת וירא: למה אסור להכנס לסכסוך לאומני על הר הבית

פרשת השבוע מציגה פרשיות שונות והופכיות בסיפור חייו של אברהם שמציגות אותו כשליח האלוהים לאנושות כולה. במקום בו עמד לעקוד את יצחק או ישמעאל נלחמים היום צאצאיו

מאת:

כותב אורח: תום אטקינס

בפרשת השבוע, פרשת וירא, מתרחשים שניים מהסיפורים המוכרים ביותר בתנ"ך – הפיכת סדום בתחילתה ועקדת יצחק בסופה. שני הסיפורים משמשים להוכחת צדיקותו של אברהם, למרות שהוא מתנהל בהם באופן שונה לחלוטין.

בסיפור סדום אברהם מתווכח עם האלוהים, מתמקח כמו סוחר סוחר סוסים, מאלץ אותו להבטיח לשנות את תוכניותיו – וכל זאת עבור עיר של זרים, שהיו ידועים ברשעותם. ואילו בעקידת יצחק אברהם מקבל את ההנחייה להקריב את בנו הצעיר והתמים, ומתכונן לבצע זאת בלי לומר מילת תלונה. איך אפשר להסביר את ההבדל הזה, ואיך זה ששני דפוסי ההתנהגות המנוגדים כל כך הפכו לעדויות לאותה תכונת אופי ממש?

התשובה, לדעתי, טמונה בדיוק במקום שנראה לנו כל כך מוזר – העובדה שאברהם היה מוכן להקריב את בנו בדממה, אבל הרגיש מחוייב להתערב למען אנשי סדום הזרים. כי אברהם לא ראה בעצמו ראש שבט, או אף ראש אומה בלבד. אברהם ראה את עצמו כשליח האלוהים לאנושות כולה. לכן בתחילת פרשת לך-לך הוא מקבל את הברכה "ונברכו בך כל משפחות האדמה", לכן הוא כורת בריתות שלום עם תושבי הארץ, ולכן לאחר שיצחק ניצל מהעקידה הברכה שאברהם מקבל היא "והתברכו בזרעך כל גויי הארץ עקב אשר שמעת בקולי".

השכר על הציות ועל המוכנות לעקוד את יצחק אינו שכר אישי, הוא אפילו לא שכר לבניו ובני בניו של אברהם. הוא שכר שהעולם כולו מקבל בזכותו של אברהם. על פי פרשני הקוראן, כידוע, הבן הנעקד לא היה יצחק, אלא ישמעאל. אבל גם שם, הברכה לא ניתנת לישמעאל בלבד, אלא גם ליצחק ולבניו.

הר הבית הוא לפי המסורת היהודית מקום עקידת יצחק, לפי המסורת המוסלמית המקום ממנו מוחמד עלה לשמיים, ולפי שתיהן המקום בו נוסד העולם. הוא מקום שאמור לנבוע טוּב לעולם כולו ולכל יושביו. אם יש כפירה אמיתית בימינו, היא העובדה שהוא נהפך למוקד וסמל של סכסוך לאומני.

תום אטקינס הוא עורך ומתרגם, ומפעיל את הבלוג "מלאכת מחשבת"

> הצעת פשרה: שוויון ליהודים בהר הבית, שוויון למוסלמים בשאר הארץ

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf