newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

קיום מצעד הגאווה בבאר שבע יעבור להכרעת בג"ץ

למרות סיכומים מוקדמים המשטרה לא מאשרת את קיום מצעד הגאווה הראשון בבאר שבע, והעירייה מסרבת לתמוך בגלל שמדובר ב"במהלך חד צדדי לקיום צעדת מחאה נגד העירייה והממשלה". האגודה לזכויות האזרח תפנה מחר בשם קהילת הלהט"ב בעיר לבג"ץ

מאת:

האגודה לזכויות האזרח תגיש מחר עתירה לבג"ץ בשם קהילת הלהט"ב בבאר שבע לאחר שהמשטרה ועיריית באר שבע ממשיכות לעכב את מתן האישורים למצעד הגאווה הראשון בעיר שצפוי לצאת לדרך ביום חמישי הקרוב.

היום זומנה נציגת הבית הגאה בבאר שבע לפגישה עם נציגי המשטרה במהלכה הוצעו מסלולים חלופיים למצעד שלא היו מקובלים על נציגי הקהילה. לשיחה מקומית נודע כי הפגישה התקיימה לאחר פגישה מקדימה בין ראש העיר, מפקד מחוז דרום של המשטרה והרב הראשי של באר שבע, יהודה דרעי, שהתבטא בימים האחרונים בחריפות נגד קיום המצעד, איים לפרוש מתפקידו אם יתקיים "אירוע התועבה" וכי חברי מועצת עיריית באר שבע מטעם ש"ס יעזבו את הקואליציה. דבריו עוררו כעס רב בקרב חברי קהילת הלהט"ב בעיר, שסובלת מלא מעט התקפות מצד אנשי ציבור.

הבית הגאה בבאר שבע פנה לעיריית ולמשטרה כדי לתאם את המצעד כבר לפני כחודשיים. לפני כחודש הצטרפה למאמצים גם האגודה לזכויות האזרח. לפני שבועיים קיבלו מארגני המצעד אישור בעל פה לקיים את המצעד במסלול המקורי שביקשו. לאחר מכן החלו מגעים במסגרתם הוחלט בתיאום על מסלול שונה במעט שהיה מקובל על הבית הגאה. אולם מאז חלפו הימים, ואישור בפועל לא ניתן. בנוסף מסרבת העירייה לתקצב את האירוע.

> הסובלנות של עיריית חיפה למצעד הגאווה נגמרה עם מילת הביקורת הראשונה

מצעד הגאווה באשדוד (פלאש90)

מצעד הגאווה באשדוד, יוני 2016 (פלאש90)

כאמור, בבאר שבע מעולם לא התקיים מצעד גאווה. האירועים הספורים שהתקיימו עד כה נערכו במקומות סגורים, הרחק מעיני הציבור. לפני למעלה משנה התקיים אירוע גאווה של הקהילה ברחבת מרכז הצעירים, בו נטלו חלק ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', שרים וחברי כנסת. אירוע הגאווה, כמו קודמיו, עבר ללא תקריות ומשך אליו אלפי אנשים. עד כה, הקהילה הורשתה לקיים אירועים סגורים ומתוחמים או כאלה הנערכים בתחומי הקמפוס של אוניברסיטת בן גוריון.

השנה החליטו הפעילים שהקימו את בית גאה בבאר שבע וכמה פעילים עצמאיים מהעיר לארגן מצעד שיעבור ברחובות העיר. הם מוחים על הקיפוח המתמשך וגילויי אלימות והומופוביה בבירת הנגב, שממתגת את עצמה כ"בירת ההזדמנויות" ומציגה עצמה כמטרופולין, אך נוהגת אפליה בלהט"בים הגרים בתחומה.

בבית הגאה בבאר שבע טוענים לקיפוח מתמשך ולגילויי הומופוביה, ממסדית וציבורית:  "זוהי קהילה אשר נאלצה ונאלצת להתמודד כל יום עם אלימות, קהילה שסובלת מאי שוויון זכויות, קהילה שאין לה מקום ריאלי בחלוקת התקציבים המדינית והעירונית".

"עיריית באר שבע לא מתקצבת את הקהילה הגאה כפי שקורה ברוב המקומות בארץ. בבאר שבע לא היה מצעד מעולם. סוף כל סוף, יתקיים אחד בפעם הראשונה. העיר באר שבע שממתגת את עצמה כעיר מטרופולין ו"סייבר" נמצאת מבחינת הקהילה הגאה 50 שנים אחורה".

בבית הגאה מספרים, כי לאחרונה רבו גילויי ההומופוביה בעיר, בעיקר ברשתות החברתיות המקומיות, לרבות קריאות לבצע פיגועים בחברי קהילה. ניסיון להעלות את עניינה של קהילת הלהט"ב בפורומים השונים נתקל לא אחת בקללות ובהסתה. מנגד, יש לציין שלא מעט גולשים טוענים בדיונים כי יש לאפשר לקהילת הלהט"ב שוויון זכויות מלאות בבאר שבע ויוצאים נגד גילויי הומופוביה.

סולידריות עם קורבנות הטבח באורלנדו גם בבאר שבע (צילום: הבית הגאה בבאר שבע)

הקהילה הגאה בבאר שבע בסולידריות עם קורבנות הטבח באורלנדו (צילום: הבית הגאה בבאר שבע)

המשטרה מחפשת נקודת איזון

ספיר סלוצקר-עמראן מהאגודה לזכויות האזרח (ובלוגרית שיחה מקומית) מסרה: "אנחנו מנסות לעזור לבית הגאה בבאר שבע כבר יותר מחודש כדי לממש את זכותם הדמוקרטית לצעוד ברחובות העיר. ניסינו שוב ושוב להבהיר לרשויות בעיר שהן חייבות לאפשר את קיום המצעד במתווה אותו דורשות המשתתפות, אך העירייה והמשטרה בבאר שבע מערימות קשיים על הקהילה הגאה ומתנהלות בצורה לא הגונה שפוגעת בחופש הביטוי והמחאה. כעת נראה שאין לנו ברירה ושאנחנו חייבות לעתור לבג"ץ על מנת שיורה לרשויות בבאר שבע לאפשר לקהילה הגאה לצעוד במצעד גאווה ברחוב ראשי בעיר, בדיוק כמו בערים אחרות בישראל".

ממשטרת באר שבע נמסר בתגובה: "היערכות המבצעית של המשטרה היא מקצועית ונטולת שיקול או גוון פוליטי כזה או אחר. לנגד עיני המשטרה עומדים אך ורק האינטרסים הציבוריים, תוך מציאת נקודת האיזון הנכונה והראויה בין קיום זכות היסוד לחופש המחאה והביטוי לבין שמירת שלום הציבור, גופו ורכושו. עוד נמסר כי למארגנים ניתן אישור עקרוני לקיום המחאה בבאר שבע כבר לפני כשבוע וכי עם סיום הערכת המצב המבצעית במהלכה יקבעו התנאים לקיום המחאה, אלה יועברו למארגנים".

מעיריית באר שבע מסרו ביחס למצעד כי: "עד היום אכן לא התקיימו מצעדי גאווה מתוך החלטה משותפת של מנהיגי הקהילה והעירייה. העירייה רצתה לקיימו גם השנה באופי ובמודל המוצלח של השנים האחרונות, המשך מסורת של אירוע מרכזי בסימן סובלנות ושיוויון, כמו בכל שנה בחודש הגאווה. העירייה התכוונה להפנות תקציבים מכובדים לשם כך.

"נציגי העמותה, מטעמים השמורים עימם, קידמו מול המשטרה במהלך חד צדדי לקיום צעדת מחאה נגד העירייה והממשלה. חשוב לציין כי בכל בנוגע לקבלת אישור למצעד, הפגנה, הכנסת ספר תורה או כל מחאה אחרת, הנושא באחריות משטרת ישראל וטעון את אישורה".

מסביבת הרב דרעי לא התקבלה תגובה עד לרגע פרסום הדברים.

> מירי רגב וגידי אורשר הם שני צדדים של אותו המטבע עצמו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf