newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עשרות ישראלים תורמים את קולותיהם בבחירות לפלסטינים ולמבקשי מקלט

בקמפיין "דמוקרטיה אמיתית" מבקשים נתינים חסרי זכות בחירה מישראלים להצביע עבורם, ואזרחים מקבלים את האתגר. בבחירות הקודמות פלסטינים רבים ביקשו לנצל את הקול להחרמת הבחירות, אבל הפעם מבקשים לתמוך במשותפת

מאת:

עשרות ישראלים הודיעו בימים האחרונים שיתרמו את קולם בבחירות לפלסטינים בשטחים ולמבקשי מקלט. "מרד הבחירות", כפי שקוראים לו מארגני המהלך, נועד למחות על כך שמליוני בני אדם חיים תחת שליטה ישראלית ומושפעים ישירות על ידי מדיניות ממשלות ישראל – אך לא יכולים להצביע בעצמם.

בעמוד הפייסבוק של הקמפיין מועלים סרטונים ובהם מבקשי מקלט ופלסטינים בשטחים מסבירים למה הם מבקשים מישראלים לתת להם את קולם, ושל ישראלים שמקבלים על עצמם את האתגר. עשרות ישראלים כבר כתבו על קיר הקמפין והציעו את קולם, או שלחו הודעות פרטיות מארגנים ושודכו בחשאי עם משוללי זכות הבחירה.

זוהי מערכת הבחירות השנייה שבה קמפיין "דמוקרטיה אמיתית" מקשר בין ישראלים שמעוניינים לתרום את קולם לבין נתינים חסרי זכות בחירה, אם כי בבחירות 2013 היו אלה רק פלסטינים שיכלו לבקש שיצביעו עבורם. בבחירות הבאות, מבטיחים בקמפיין, תורחב אפשרות התרומה גם למי שמושפעים ממדיניות ישראל אך לא חיים בה – כמו אזרחי איראן, שעשויים להיות מותקפים על ידי ישראל, או הפיליפינים, שנפגעים משינויי האקלים, שישראל היא בין המדינות העשירות שאחראיות להם. הקמפיין מאורגן על ידי תנועת "עולם אחד", תנועה ששואפת לייצר מערכת פדרליסטית עולמית, שבה כל אזרחי העולם מחזיקים בקול שווה במערכת הפוליטית והכלכלית הגלובלית.

"אנשים תורמים את הקול שלהם מבלי לדעת למי הם יתבקשו להצביע, אם כי אין יותר מדי מפלגות שדואגות לפלסטינים ולפליטים", מסביר שימרי צמרת, ממארגני הקמפיין. "בבחירות הקודמות ראינו שבקרב הפלסטינים היה רוב גדול לתמיכה בחד"ש ובהחרמה, וקצת לבל"ד, מרצ ורע"ם-תע"ל. כך למשל אני החרמתי את הבחירות הקודמות, בשם פלסטיני מחברון שביקש כך לנצל את הקול שלי.

"הפעם אנחנו רואים הרבה מאוד התרגשות של פלסטינים בשטחים מהרשימה המשותפת, והרבה פחות מבקשים להחרים. מצד שני, יש כאלה שבעקבות המלחמה בעזה מסרבים להשתתף אפילו בקמפיין, מרוב שהם רוצים להתרחק מישראל. מפלגות אחרות שמקבלות תמיכה מהפליטים והפלסטינים הן מרצ, ומעט המחנה הציוני".

> בבחירות הקרובות אני תורם את הקול שלי לפלסטיני מהשטחים

"אין כאן דמוקרטיה אמיתית, כי לי אין חירות", אומר בסרטון בדף הפרויקט מוסא אבו-מריה, פעיל במאבק העממי הלא אלים מהכפר בית אומר, ליד חברון. "אנחנו רוצים לקבל את הקולות שלכם, שיעזרו לתמוך בשלום, צדק וביטחון לשני הצדדים". "אני ברחתי מארצי בגלל הרדיפה הפוליטית ואני פה בישראל מזה שבע שנים", אומר בסרטון אחר גבריאל, מבקש מקלט מאריתריאה. "אני מאוד מושפע מההחלטות הגרועות של הממשלה. בבקשה תנו לי את הקול שלכם כדי שאוכל להשפיע בהחלטות שמעצבות את חיי". כל אחד משניהם כבר קיבל תגובות חיוביות מישראלים.

כאמור, קמפיין "דמוקרטיה אמיתית" נובע מהתנועה ששואפת לייצר מערכת דמוקרטית כלל עולמית. מקורותיה של התנועה בסוף מלחמת העולם השנייה. מהטמה גנדי, אלברט איינשטיין ומרטין לותר קינג היו בין תומכי התנועה, מכיוון שהעריכו שהדרך היחידה למנוע את האסונות הגלובליים הבאים היא רק באמצעות מתן כוח שווה לכלל אזרחי העולם מול ממשלות המדינות החזקות ומול תאגידים בינלאומיים שמכתיבים שינויים קיצוניים בכלכלה, באקלים ובתנאי החיים של כולנו.

"העובדה היא שאנחנו לא באמת שולטים בחיים שלנו, הרבה החלטות חשובות לנו לא מתקבלות פה בכלל, מצד אחד, ומצד שני כאזרחים שחיים במדינה עשירה יש לנו יותר כוח במערכת הגלובלית מאשר לאחרים", מסביר צמרת. "היעדר הדמוקרטיה ברמה הבינלאומית הוא גם מהגורמים להתמשכות הכיבוש בשטחים, או לדיקטטורה באריתריאה שממנה אנשים בורחים לכאן.

"אם לא הייתה מועצת הביטחון, שנשלטת על ידי חמש ממשלות חזקות, ולא הייתה לנו תמיכה של מדינת-וטו שם – כבר מזמן היו החלטות של מועצת הביטחון נגד הכיבוש. השאיפה היא לייצר מערכת שבה לכל ישראלי, פלסטיני, אריתראי או מקסיקאי יהיה אותו כוח בעולם.

"תרומת הקול בבחירות בישראל היא לא הפתרון, היא לא ניסיון לייצר מערכת אלטרנטיבית, היא צעד של אי ציות, של סרבנות. כל עוד שהזכות להצביע לא שווה, אז היא למעשה פריבילגיה, ואני מוותר על הפריבילגיה הזאת".

> חסרי בחירה: האנשים שלא יכולים להצביע מדברים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf