newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רשימה מאוחדת: ויתור על השותפות הערבית-יהודית בחד"ש

הפיתוי של כולנו להעניק לליברמן, ולשותפיו למדיניות ההדרה, הלם בחירות בדמות רשימה ערבית מאוחדת גדולה בת 15 מנדטים הוא מובן. אבל באיזה מחיר?

מאת:

כותב אורח: סיני פתר

הבחירות הקרבות נפלו על כולנו כרעם ביום בהיר. על אף שהסימנים ניתנו מראש, ואחוז החסימה הועלה כבר לפני חודשים רבים, לא נעשו מהלכים משמעותיים לקראת התארגנות להמשך הנוכחות הפרלמנטארית של מרכיבי השמאל והמפלגות הערביות.

כך, למשל, המגעים להקמת קואליציה לאומית ערבית של רע"ם, תע"ל, בל"ד וחד"ש החלו רק לאחרונה, והוחמצה כל הזדמנות ליצור מערך אפשרי בין מרצ לחד"ש. כל גם מק"י וחד"ש התעוררו לסיוט של ויכוח פנימי לוהט המאיים לקרוע את התנועות האלה מבפנים לקראת ההכרעה הקרבה.

דברי אלה מכוונים אל תומכיה ואוהדיה של חד"ש, כמו לחברות ולחברים הפעילים בשמאל הרדיקלי. בסקרים החדשים המתפרסמים בימים אלה, נמחקה כבר הכתובת הוותיקה ששמה חד"ש. מעכשיו אמור "הרשימה של המפלגות הערביות" או "הרשימה הערבית המאוחדת". הפיתוי של כולנו להעניק לליברמן, ולשותפיו למדיניות ההדרה, הלם בחירות בדמות רשימה ערבית מאוחדת גדולה עד כדי 15 מנדטים הוא פיתוי מובן. על מחירה של ההתפתות לכך אני רוצה לכתוב כאן.

> רשימה משותפת היא המקום לכל המתנגדים לגזענות, יהודים וערבים כאחד

הפגנת אחד במאי, תל אביב (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

הפגנת אחד במאי, תל אביב (שירז גרינבאום / אקטיבסטילס)

ראשית, לא בידי ולא בידי דומים לי מן הבחינה הפוליטית המפתח לקיומה של קואליציית רשימות של הציבור הערבי. יש לנו, אם כבר, מפתח לנכס אחד ויחיד שנוצר בשנות הפעילות הארוכות והמתישות נגד הכיבוש והגזענות והקיפוח החברתי. הכתובת היהודית-ערבית הסוציאליסטית או הסוציאל-דמוקרטית. הכתובת הזו, ולא רק לראווה, מוצגת בצורה הפרלמנטרית הנאמנה על ידי סיעת חד"ש (יש גם כתובת מעוררת השראה כזו ברחוב בדמותה של מפלגת דע"ם, אבל לה אין נוכחות פרלמנטרית, וכוחה דל יחסית).

חד"ש היא כתובת מאתגרת ומתגרה במסורות השבטיות משני צדדיו של קו ההפרדה. היא לא סוחפת מבחינה אלקטוראלית, אבל בהחלט יציבה (עד לאחרונה הובטחו לה חמישה מנדטים בכל סקרי הבחירות!), ולפעמים כנגד כל הסיכויים. זו כתובת שמקרינה אמינות בסיסית ואיננה נוטה בדרך כלל להתלהם, משום שהיא קשובה לשיח של יהודים וערבים בארץ הזו. יחד עם זה מסריה ברורים, היא איננה מתבלבלת כשפורצת מלחמה, ויש לה תעודת זהות פוליטית בכל הכנסות הזכורות לנו. זו גם כתובת שמקפידה לשאת באופן עקבי, וגם כמורה דרך, את שני הדגלים: החברתי-מעמדי והישראלי-פלסטיני.

מי שמוותר על ייחודיותה של חד"ש בשמן של התרעננות מחשבתית או סולידריות עם נרדפי הגזענות, מחמיץ את הפרויקט המאוד ייחודי והמשמעותי הזה שמטרתו להציב את האלטרנטיבה היחידה הראויה מול הגזענים: זו המסרבת לשכון בבית פוליטי שיש לו גג של השתייכות אתנית כזו או אחרת. כשם שאנחנו מסתייגים מההגדרה של המדינה כ"מדינה יהודית", כך גם מפלגה המייצגת אותנו צריכה להיות מפלגה הפונה לכלל אזרחיה של הארץ הזו.

טוב שרשימות שחרטו על דגלן את המאבק הלאומי ו/או הדתי ברחוב הפלסטיני תלכנה יחד. ולו על מנת למנוע זליגת קולות אבודים אל הימין, ולמען הנכחתן שלהן בכנסת הבאה. אבל האמירה הזו איננה יכולה לבוא במקום התפקיד הייחודי שיש לשוחרי השותפות היהודית-ערבית.

בשבועות האחרונים התפרסמו שלושה גילויי דעת עליהם חתמו מאות יהודים וערבים הקוראים למציאת דרך לתת ביטוי פוליטי רחב לשותפות כזו. זה רק קצה קרחון למגמה חיובית שהתעצמה בקיץ האחרון, דווקא על רקע ההדרה והרדיפה של מתנגדי המלחמה. לחד"ש יש אתגר לא פשוט – להתייצב מול המגמה הסוחפת להתלכדות על בסיס אתני ברחוב הערבי, ולהוכיח שניתן לעבור את אחוז החסימה גם באופן אחר. לשם כך היא צריכה לחפש התחברויות שלא תטשטשנה את הכתובת היהודית-ערבית.

הלוואי ובכנסת הבאה תתייצבנה שלוש רשימות בצד השמאלי העקבי של המפה: מרצ, חד"ש המורחבת, והרשימה הערבית המאוחדת. רק אחת מהן תתאפיין בנאמנות לציווי של השותפות, אבל שלושתן תוכלנה להוביל מהלכים ששום קואליציה לא תוכל להתעלם מהן. ואם מרצ תבחר להסתפח לקואליציית ליברמן-לבני אז שנים עשר המנדטים של חד"ש המורחבת והקואליציה הערבית יעשו לה את המוות משמאל.

יתכן מאד שהקמתה של הקואליציה של "המפלגות הערביות" היא כבר עובדה מוגמרת. במקרה כזה תימצא, מן הסתם, הדרך לחידושה של כתובת עצמאית פוליטית יהודית-ערבית, ולו מחוץ לתחומה של הכנסת שתבוא.

> מול הימין הקיצוני נדרש איחוד יהודי-ערבי בין מרצ וחד"ש

סיני פתר הוא במאי ומרצה לתיאטרון המתגורר בחיפה. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf