newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רשימת מרצ לכנסת משקפת את השפעת המאבק המזרחי והפמיניסטי

מאבקים אלו גרמו לרבים להבין את הצורך בייצוג, ולא רק בפעילות למען אוכלוסיות שונות. בעשירייה הראשונה דירגו מצביעי ועידת מרצ ארבע נשים, שלושה טבעונים, שלושה מזרחים, ורק שני גברים אשכנזים

מאת:

כתבה: אליזבט צורקוב

ועידת מרצ בחרה אתמול (שני) את רשימת המפלגה לבחירות הכנסת ה-20. תוצאות הבחירות הפנימיות היו שילוב של המשכיות – כל הח"כים הנוכחיים התברגו למקומות ריאליים – וכניסה של כוחות חדשים במקומות שש ואילך. ניתוח של תוצאות הבחירות מעיד כי מצביעי הוועידה ראו חשיבות בהרחבת השורות של מרצ וחיזוק השותפות היהודית-ערבית – הרשימה שנבחרה נשית יותר ואשכנזית פחות מרשימותיה הקודמות של מרצ.

מצביעי הוועידה, 1,010 במספר, נבחרו על-ידי מתפקדי מרצ בבחירות פנימיות בכל סניף. שיטת הבחירות של הרשימה מורכבת במיוחד. כל אחת מהמתמודדות והמתמודדים לרשימה יכלו לבחור שתי חמישיות בהן יתמודדו, מקומות 6-2, 11-7 ו-16-11. בכל חמישייה, חברי הוועידה היו צריכים לדרג ארבע מועמדות ומועמדים.

המנצח הגדול: עיסאווי פריג'

במקום הראשון בפריימריז (והשני ברשימה אחרי ראשת מרצ, זהבה גלאון), נבחר יו"ר הסיעה בכנסת, ח"כ אילן גילאון שנהנה מתמיכה נרחבת במפלגה. רבים מחברי הוועידה הגיעו להצבעה בגני התערוכה בחולצות (מקמפיינים קודמים) של גילאון והוא גבר על עיסאוי פריג', שהתברג למקום השלישי, בכ-900 נקודות. גילאון מגדיר את עצמו כמרקסיסט ועוסק בעיקר בסוגיות חברתיות ובכלל זאת מאבק באי-שוויון בישראל, למען הרפואה הציבורית וקידום זכויותיהם של אנשים בעלי מוגבלויות ולאחרונה התבלט במאבק נגד פינוי גבעת עמל מתושביה.

> בתום ספירת הקולות במרצ: הפתעות ברשימת המפלגה לכנסת ה-20

אילן גילאון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מנצח בבחירות המקדימות במרצ, אילן גילאון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

המנצח הגדול של הבחירות היה ח"כ עיסאוי פריג', פעיל מרצ ותיק מכפר קאסם שנכנס לכנסת לפני שנתיים ומאז נאבק לקידום המגזר הערבי ונגד הגזענות בחברה הישראלית. פריג' נהנה מתמיכה של פלסטינים-ישראלים רבים שהתפקדו לשורות המפלגה והכניסו מעל מאה צירי ועידה מטעמם. לצד זאת, תוצאות הבחירות מראות כי מצביעים יהודים רבים דירגו את פריג' במקומות גבוהים בחמישייה הראשונה בשל הבנה של החשיבות והתועלת האלקטוראלית בכניסתו של פלסטיני-ישראלי למקום גבוה ברשימה. פעילים במפלגה אף דיווחו לי כי יושבת ראש המפלגה, גלאון, עודדה את תומכיה להצביע לפריג' מסיבות אלו. עיסאוי נהנה גם מקולות תומכיו של גילאון בזכות ברית ארוכת-שנים בין השניים.

למקום הרביעי, בפער קטן מפריג' בנקודות, נבחרה ח"כ מיכל רוזין, לה בסיס תמיכה עצמאי מצומצם בוועדה. פעילים במרצ דיווחו כי רוזין זכתה לתמיכה של גושים רבים במפלגה בזכות עבודתה הקשה בכנסת ויחסי אנוש מצוינים. בעוד בבחירות הקודמות רוזין נכנסה למקום הרביעי בשל השריון לנשים, בבחירות אלו היא הגיעה למקום זה בכוחות עצמה. רוזין קידמה חקיקה ומאבקים למען זכויות נשים ולהט"ב בכנסת הקודמת והובילה את המאבק נגד מדיניות הממשלה ביחס למבקשי המקלט האפריקנים תוך ניצול מעמדה כיו"ר ועדת עובדים זרים בכנסת. על מאבק זה, שלעיתים אף זכה להצלחות, רוזין הפכה לדמות מוערצת בקרב מבקשי המקלט בישראל.

> הדרך למהפך שמאלי עוברת בבריתות פוליטיות חדשות

זהבה גלאון (יותם רונן / אקטיבסטילס)

ראשת מרצ זהבה גלאון  וחברת הכנסת מיכל רוזין (יותם רונן / אקטיבסטילס)

למקום החמישי, בפער גדול מרוזין בנקודות, נבחרה ח"כ תמר זנדברג. בבחירות הקודמות זנדברג התברגה למקום השישי ברשימה בזכות שריון לנשים. הפעם, זנדברג נכנסה ללא שריון למקום החמישי, בין היתר בזכות עבודת שטח רבה שהניבה כ-150 צירים בוועידה מטעמה. לעומת זאת, בריתה עם בן זוגה, אורי זכי, שהתמודד אף הוא על מקום ברשימה הקשתה עליה שכן היא לא יכלה לעשות דילים על ההצבעה של המקום השני של תומכיה, שנשמר לזכי. פעילותה הפרלמנטארית של זנדברג התמקדה בעירוניות מקיימת (ובכלל זאת שיפור התחבורה הציבורית בישראל), מאבק למען איכות סביבה, וסוגיות תכנון וצדק חלוקתי. זנדברג פעלה גם למען זכויות בעלי חיים בכנסת והיא הטבעונית הבכירה ברשימת מרצ החדשה – בעשירייה הראשונה של מרצ ישנם שלושה טבעונים: זנדברג, מוסי רז ואבי דבוש.

ייצוג לאגף השמאלי-רדיקלי

המאבק על המקום השישי ברשימה היה הנמרץ ביותר משום שהוא המקום הריאלי האחרון לפי הסקרים הנוכחיים. למקום זה נבחר מוסי רז, שכיהן כח"כ של מרצ בכנסת ה-15, ולפני כן ומאז ניהל שורה של ארגונים הפועלים לסיום הכיבוש והיה פעיל בסולידריות שייח ג'ראח. בתחילת 2011 רז נעצר באלימות בעת שהשתתף בהפגנה נגד הריגתה של ג'ואהר אבו רחמה בבלעין. משיחותיי עם פעילים במרצ עולה כי לרז אין בסיס תמיכה עצמאי משלו בוועידה ורז הצליח להתברג למקום השישי ברשימה בין היתר בזכות תמיכה של צירים פלסטינים-ישראלים שהעריכו את מאבקו נגד הכיבוש. כמו כן, חלק ממצביעי הוועידה ראו חשיבות בכניסתו של מזרחי למקום ריאלי ברשימה ודירגו את רז במקום גבוה יותר בשל כך.

עו"ד גבי לסקי, שהתברגה למקום השביעי, מהווה יחד עם רז את האגף השמאלי-רדיקלי של מרצ. עו"ד לסקי ייצגה ומייצגת פעילי מחאה חברתית ופעילים נגד הכיבוש וגם הגישה עתירות עקרוניות בשם ארגוני זכויות אדם ובכלל זאת העתירה נגד חוק החרם.

לסקי התברגה אף היא ברשימה ללא צורך בשריון. על-פי הכללים של מרצ, בכל עשירייה יש הבטחת ייצוג של 40% בחמישייה לכל מגדר, אך האישה הראשונה שניצלה שריון זה היא רויטל לן כהן, פעילה למען זכויות של בעלי צרכים מיוחדים, ששובצה במקום ה-11. כניסתן של רוזין וזנדברג למקומות גבוהים ברשימה ללא צורך בשריון מעידה על האפקטיביות של שריון נשים – הוא מאפשר לנשים להוכיח את עצמן בכנסת ואז להצליח לגייס קולות בזכות רקורד של פעילות מוכחת.

> רשיון להרוג: למה ירו 29 כדורים לגופם של בני הדודים קוואריק?

גבי לסקי ואבי דבוש. האם מספר המנדטים שתשיג מרצ בבחירות יצליחו להכניס אותם לכנסת? (צילום: יעל מרום)

גבי לסקי ואבי דבוש. האם מספר המנדטים שתשיג מרצ בבחירות יצליחו להכניס אותם לכנסת? (צילום: יעל מרום)

למקום השמיני התברג אבי דבוש, בכיר בשתי"ל וממובילי התנועה לעתיד הנגב המערבי, תנועה של תושבי עוטף עזה הדורשים מהממשלה להגיע להסכם מדיני שיבטיח את נצירת הירי מעזה. דבוש, בניגוד למוסי רז, התייחס במפורש למוצאו המזרחי והמסורתי בקמפיין שלו בבחירות הפנימיות. דבוש הדגיש את החשיבות בהרחבת שורות המפלגה כך שתפנה יותר למעמדות המוחלשים, לפריפריה ולמזרחים ואת הקמפיין הזה ליוו מאמרים רבים שהתפרסמו במקומות משפיעים שקראו להצביע לדבוש משום שהוא מועמד מוצלח, אך גם בשל מוצאו. מקור במפלגה מסר לי כי מאמרו של מירון רפפורט "השמאל צריך מזרחים" שפורסם בעיתון הארץ השפיע על ראשת המפלגה, גלאון, שבעקבותיו עודדה את תומכיה להצביע לדבוש.

דבוש התמודד לחמישייה השנייה והשלישית ולכן ההתברגות למקום שמיני נחשבת ל"הצלחה מסחררת" מבחינתו. לסקי שעקפה אותו בחמישייה השנייה נהנתה גם מקולות שצברה בחמישייה הראשונה. דבוש לא התמודד לחמישייה הראשונה משום שלא העריך את הפופולאריות שלו כהלכה וגם לא חזה עד כמה התחדדה במרצ ההבנה לגבי הצורך בהשתתפות של מזרחים במקומות גבוהים ברשימה. שיחותיי עם מצביעי ועידה העלו כי רבים מהם הצביעו עבור דבוש בין היתר בשל מוצאו.

קשובים למאבקים בשטח

המפסידים הגדולים של הבחירות, אבשלום (אבו) וילן ואורי זכי, שהתברגו למקום התשיעי והעשירי בהתאמה, ראו את עצמם מועמדים למקום השישי הריאלי. וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, הוא הסמן השמרני במרצ ונהנה מתמיכה של אנשי התנועה הקיבוצית, להם שמורים 17 אחוזים מהמקומות בוועידה. כישלונו של וילן להתברג למקום ריאלי ברשימת מרצ בשלוש הכנסות האחרונות מעידה כי מלבד גרעין תומכיו שדירגו אותו במקום הראשון, וילן אינו נהנה מתמיכה נרחבת בקרב צירי המפלגה. ישנן הערכות במפלגה כי וילן יפרוש מהרשימה בעקבות הפסד זה.

המפסיד השני, אורי זכי, כיהן כנציג בצלם בארה"ב בעבר. פעילים במפלגה מסבירים הפסד זה בכך שזכי לקה בהערכת יתר של התמיכה בו ומיקד את מאמציו בניסיון להתברג לחמישייה הראשונה ולא הקדיש מאמצים לשכנע אנשים להצביע לו לפחות בחמישייה השנייה. בחמישייה הראשונה הוא זכה לתמיכה רבה מצד תומכיה של זוגתו זנדברג שדירגו אותה במקום ראשון ואותו במקום שני. אך מלבד זאת, לזכי לא היה בסיס תמיכה נרחב במפלגה.

תוצאות הבחירות במרצ מעידות על הצלחת המאבקים הפמיניסטים והמזרחים לפחות בכל הנוגע לשמאל הישראלי, שקשוב יותר לעולם האקטיביזם והאקדמיה. מאבקים אלו גרמו לרבים להבין את הצורך בייצוג ופעילות עם ולא רק בפעילות למען אוכלוסיות המודרות ממעגלי הכוח דוגמת נשים, מזרחים ופלסטינים-ישראלים. רק שניים מהעשירייה הראשונה של מרצ הם גברים אשכנזים, אך עם זאת, המזרחים ברשימה, רז, דבוש וזכי, נדחקו למקומות נמוכים ברשימה.

מרצ צפויה להיות המפלגה עם הייצוג הנשי הנרחב ביותר בכנסת הבאה, עם רוב נשי בחמישייה הראשונה והיא תהיה המפלגה היחידה בכנסת אשר בראשה עומדת אישה. עם רשימה מגוונת ועם דומיננטיות נשית וערבית יותר מבעבר, מרצ תוכל כעת לפנות ליותר קהלים על-מנת להבטיח את שימור כוחה או אף הגדלתו.

> דו"ח: בצוק איתן הצבא הפציץ בתים, חיכה, והפציץ את המחלצים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf